WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS05 I djvu

WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS05 I djvu



302

przy rozpatrzeniu tej kwestji winniśmy oprzeć się na naturze doborów7, właściwych kolejnym fazom rozwoju. Wprawdzie otrzymane wnioski nie są ścisłemi dowodami, ale bądź co bądź będą posiadały pewien stopień prawdopodobieństwa. Otóż wskazany rozwój przeciętnej pojemności mózgów w ciągu dziejówzgadza się z wnioskami, dedukcyjnie wysnutemi z natury ustrojów dzikiego, barbarzyńskiego i cywilizowanego. W okresie dzikim każdy musi natężać, jak i inni, sw^oje zdolności, ażeby wydrzeć przyrodzie utrzymanie, wszyscy w tej samej mierze ćwiczą umy-słowość w sprawach publicznych, wreszcie i sama ruchliwość myśliwskiego bytu przedstawia dobrą szkołę doskonalenia się umysłowego. Podczas niższego barbarzyństwa, wszystkie inne warunki pozostają mezmiennemi, tylko złożoność zadań codziennych wzrasta. Można więc przypuścić, że podczas dzikości i początkowych stadjów barbarzyństw-a postęp antropo-logiczno-uinysłowy dotrzymuje kroku postępowi technicznemu. Stan rzeczy zmienia się z zapanowaniem osiadłego bytu, a w dalszym ciągu cywilizacji. Ruchliwy myśliwy lub pasterz przekształcają się na rolnika, który w późniejszych okresach rozwoju społecznego, np. w okresie pańszczyzny, traci z oczu wszystko, co znajduje się poza obrębem jego niewielkiej osady i kilku zajęć rutynicznych. Jednocześnie wzrasta po. dział pracy i zjawia się z biegiem czasu mnóstwo fachów, wymagających nie inteligiencji, tylko wyprawy ręcznej. W przeszłym stuleciu w fabrykach tkackich Anglji dawano systematycznie zatrudnienie idjotom,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 1 I djvu — 218 - Niamowie, ów odważny lud Afryki środkowej, patrzy n
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS!8 I djvu 21o — sną śmiercią" 1). Zresztą to, co zaciera się w o
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS# I djvu 20 Stepowcy Azji są. „w najwyższym stopniu wytrzymali na wsz
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS)6 I djvu 293 — tu względem współrodaków i sąsiadów i nie odznaczają
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 6 I djvu 1. Psychologja etniczna, jej przeszłość i stan dzisiejszy.
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 4 I djvu 201 fermerów amerykańskich, z doświadczenia wiedzących, iż
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 8 I djvu na się w Anglji ku schyłkowi w. XVI od wyrzucania włościan
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 2 I djvu 219 —VI. Rasy psychiczne w stosunku do typów fizyczno-antro
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 9 I djvu 226 dobrze własny interes, rodziny i otoczenia, ale nie wyb
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS#0 I djvu 227 biorczość, słowem dzielność charakteru i nadmiar inicja
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS$8 I djvu 245 — my, Ammon przedsiębrał takie poszukiwania w obrębie W
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 5 I djvu 272 — dania, winna ustrzec się błędów, polegających na przy
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS(4 I djvu — 281 Rasa psychiczna, t. j. typ duchowy właściwy pewnej gr
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURSB I djvu 39 ludźmi (zwyczajnemi). Kraj był spustoszony, wielki głód s
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURSF I djvu 43 polnych, lecz niewdrożeni do ciężkiej pracy fizycznej. Sz
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS 4 I djvu Wiemy, iż imając się zagadnień, dotyczących odrębności duch
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS? I djvu 77 niejednakowo poddających się uśpieniu hipnotycznemu. Podo
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS I djvu 7 i wyzyskania metod, wskazanych przez rozwój nauk antropolo
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS I djvu 9II. Człowiek i otoczenie. § 2. Mechanizm powstania istnieją

więcej podobnych podstron