WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu



4

wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać wielkie zasługi, nie mając przy tym żadnej wartości naukowej. Wylewy serca jakiegoś uczuciowego miłośnika przyrody nad pięknościami świata roślinnego mogą być pod wielu względami bardzo zajmującemi i ciekąwemi; mimo to nie będą one mogły zastąpić nam badań botanicznych. Niewątpliwie, bardzo przyjemnym i pożytecznym bywa poznanie subjektywnych sądów o sztuce jakiegoś inteligient-nego człowieka; skoro jednak zechcą nam je narzucić, jako pewniki naukowe i ogólnie obowiązujące, musimy stanowczo odeprzeć podobne wymaganie. Główna zasada badania jest zawsze i wszędzie jednakową. Bez względu na to, czy badanie skierowanym jest na roślinę czy na dzieło sztuki, musi ono w obu razach być przedmiotowym. Bez-wątpienia, łatwiej zachować niezbędny do tego chłód równowagi wobec rośliny, niż wobec działającego bezpośrednio na nasze uczucia dzieła sztuki. Jeżeli jednak pragnie się mieć naukę o sztuce, należy otaczać ją troskliwą pieczą. W nauce panuje objektywizm; w krytyce sztuki -— subjek-tywizm. Krytyka sztuki wysila się na wygłaszanie praw; wiedza zadawala się ich poszukiwaniem. Zasada i cel jednej i drugiej są sobie wręcz przeciwne, to też nie należy łudzić się co do ich tożsamości. Nie zaprzeczamy tym bynajmniej krytyce sztuki prawa do istnienia, lecz pragniemy zedrzeć z niej pawie piórka nauki, w które się stroić zwykła.

Ani filozofja, ani krytyka nie są dotąd w stanie dać zadawalającego objaśnienia faktów z zakresu historji sztuki. Wyjąwszy pewne próby odosobnione, do których wrócimy później, musimy przyznać, że nie mamy jeszcze prawa chlubić się jakąś nauką o sztuce. Wprawdzie dzięki pilności historyków sztuki zebrano już wiele materjału. Prace ich nawet mogą okazać się nader cennemi, o ile korzystać się z nich będzie w sposób naukowy; atoli pozostaną one bez użytku, a nawet mogą się stać wprost szkodliwemi, jeżeli pozwolimy im leżeć odłogiem. Nasza epoka, tak skłonna do poświęcania celów dla środków, powinna zawsze mieć


http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI088 I djvu obie płcie chodzą zupełnie nag-o, że u Mlnkopów mężczyźni
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI081 I djvu 77 noszą niektóre plemiona australskie. Większość ich jed
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI187 I djvu 183 gwałtownemi ruchami rzuca się na ziemię, aby wytchnąć
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI259 I djvu ■255    — instrumentalnej są tak skąpe; bą
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje

więcej podobnych podstron