WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI025 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI025 I djvu



21

pytania i wątpliwości rodzą się wobec większości ozdób ludów pierwotnych, a tylko w nielicznych wypadkach znaleźć możemy na nie odpowiedź. Czyż więc tak niepewny grunt może stanowić trwały fundament dla całego gmachu nauki o sztuce? I czyż powyższa trudność nie usprawiedliwia już dostatecznie niechęci do badań nad sztuką pierwotną? — Mówiliśmy wyżej o tym, że koniecznym jest zbadać prze-dewszystkim dzieła sztuki ludów najpierwotniejszych: teraz zaś musimy przyznać, że samo rozpoznanie nawet tych dzieł jest zgoła niemożliwe; znaleźliśmy się tedy w położeniu podobnym do tego, w jakim znajdują się pewni psychologowie, którzy naprzód oświadczają, że życie duchowe składa się z pojedynczych czuć, następnie zaś dowodzą, że poje-dyńcze czucia wogólę. istnieć nie mogą.

Na szczęście jednak sprawa nasza nie stoi jeszcze tak źle. Przedewszystkim możemy wykazać, w przeciwieństwie do całej masy wypadków wątpliwych, pokaźną bądź co bądź liczbę takich, których czysto estetyczne znaczenie nie może być wcale kwestjonowane. Następnie i wątpliwe dane nie są zupełnie pozbawione wartości dla nauki o sztuce. Głowy ptasie na dziobach łodzi papuańskich służą może przedewszystkim jako symbole religijne, z druga ej jednak strony stanowią niewątpliwie i rzeźbę. Jeżeli wybór motywów ornamentacyjnych uskuteczniał się nawet pod wpływem celów religijnych, to jednak wykonanie ich i połączenie z in-nemi podobnemi czy też różnemi motywami odbywało się na skutek potrzeb estetycznych. Można dowieść, że figury na tarczach australskich są oznakami własności; nie dowodzi to wszakże jeszcze tego, że nie są one dziełami sztuki. Przeciwnie nawet — dziwnym byłoby -— gdyby niemi nie były. Dlaczegóżby człowiek pierwotny, któremu potrzeby estetyczne są tak samo wrodzone, jak i człowiekowi cywilizowanemu, nie miał starać się o możliwie wykwintne wykonanie swych znaków i herbów? Oczywiście, w wykonaniu jakiegoś motywu mogą wchodzić w grę i inne względy prócz estetycznych. Można np. przypuścić, że Nowozelandczyk nadaje swym ornamentacyjnym postaciom ludz-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI027 I djvu 23 zeum Etnologicznego znajduje się dwoje drewnianych drz
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI085 I djvu 81 noszą małe, mieniące się zielone muszle na sznurach z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI168 I djvu 164 mimo to przyjrzeliśmy się im nieco bliżej, gdyż wykaz
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI187 I djvu 183 gwałtownemi ruchami rzuca się na ziemię, aby wytchnąć
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI251 I djvu 247 do snu. Gdy się jej słucha zdaleka, nie sprawia by na
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI095 I djvu —    91    — 0 Grant A
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i

więcej podobnych podstron