WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI047 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI047 I djvu



jennym — spełniają czynność estetyczną. Pomiędzy czynnością praktyczną a estetyczną stoi jako forma pośrednia — zabawa. Zabawa różni się od sztuk: tym, że, jak i zajęcie praktyczne, zmierza zawsze do celów na zewnątrz, po za nią leżących, od działalności zaś praktycznej — tym, że wartość dodatnia, jak i w sztuce, nie leży tu w celu zewnętrznym, dość zresztą podrzędnym, lecz w samej czynności. Wzajemny stosunek działalności praktycznej, zabawy i sztuki daje się najłatwiej przedstawić poglądowo, jeżeli pierwszą wyobrazimy sobie w postaci tinji prostej, drugą — w postaci linji wężykowatej, sztukę zaś — jako koło. Bezpośrednie uczucie przyjemności, charakteryzujące wszelką czynność artystyczną, osiąga się, jak rzekliśmy, bądź podczas całego jej przebiegu, bądź jako jej rezultat. W pierwszym wypadku za przykład służyć może australskie corroborri, podczas którego tancerze odczuwają bezpośrednio przyjemność w wykonywaniu ruchów rytmicznych; w drugim wypadku przytoczymy jako przykład poprzedzające ową uroczystość malowanie ciała, którego wartość estetyczna tkwi nie w samym procesie malowania, lecz dopiero w ostatecznym jego rezultacie.

W obu wypadkach — przynajmniej w normalnych warunkach — rozkosz estetyczna nie ogranicza się na osobie wykonywującej czynność estetyczną, lecz udziela się również i tym, którzy się jej przyglądają lub przysłuchują. Podobne oddziaływanie sztuki na widza lub słuchacza nie jest bynajmniej przypadkowym i ubocznym, lecz przeciwnie, przewidzianym przez artystę. Artysta pracuje nietylko dla siebie, lecz i dla innych; a jeżeli nie można powiedzieć, że chęć oddziaływania na innych jest jedynym źródłem działalności artystycznej, to jednak wzgląd na publiczność określa zasadniczo jej formę i kierunek; oczywiście, wzgląd nie na tę publiczność, która w rzeczywistości istnieje, lecz na taką, jaką ją sobie wyobraża artysta. Bądź co bądź dzieło sztuki uwarunkowanym jest zarówno przez publiczność, jak i przez artystę. Mili popełnia wielki błąd, gdy sądzi, że

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI014 I djvu 10 Hensloye’a — oto wszystko, co pozostało nam, prócz dzi
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI019 I djvu 15 Taine’a jest typowym owocem owego t. zw. ścisłego bada
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI022 I djvu 18 dzy wszakże jest ona — teraz przynajmniej, mało owocną

więcej podobnych podstron