WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI049 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI049 I djvu



45

est natury czysto praktycznej; to =też uczynimy najlepiej, jeżeli zastosujemy podział najbardziej znany i najchętniej dotychczas używany, nie mając jednak zamiaru nadawać mu przez to głębszego jakiegoś znaczenia.

Zazwyczai dzielą się sztuki na dwie wielkie grupy: na sztuki spoczynku i na sztuki ruchu. Różnica między niemi wyrażoną została pr^ez Fechnera krótko i jasno w ten sposób, że «sztuka pierwszego rodzaju stara się wywołać uczucie przyjemności za pomocą form stałych, sztuka zaś drugiego rodzaju — za pomocą form ruchomych łub zmiennych w czasie; tamta dąży do takiego ukształtowania i skombinowania mas spoczywających, ta zaś — do wytworzenia takich ruchów ciała lub zmian w czasie, ażeby cel sztuki został osiągnięty» *). — Rozpoczniemy od sztuki spoczynku, zwanej zazwyczaj plastyczną. — Najpierwotniejszą formą sztuki plastycznej jest prawdopodobnie nie rzeźba samodzielna, lecz sztuka zdobienia, zaś przedmiotem, względem którego najwcześniej zaczęto tę sztukę stosować, jest ciało ludzkie. Zbadamy tedy nasamprzód pierwotne ozdoby ciała. Atołi nawet najdziksze plemiona nie ograniczają się tylko do upiększania własnego ciała, lecz przyozdabiają również swe narzędzia i oręż.

0    zdobieniu narzędzi mówić będziemy na drugim miejscu. Wreszcie, po trzecie, weźmiemy pod uwagę pierwotne wytwory plastyki wyzwolonej, t. j. takie malowidła

1 rzeźby, które nie służą do celów dekoracyjnych jako produkty sztuki stosowanej, lecz posiadają znaczenie samodzielne. — Przejście od sztuki spoczynku do sztuki ruchu stanowi taniec, który można uważać jako plastykę ożywioną. Sztuce tej poświęcimy specjalną uwagę, gdyż właśnie zbadanie tańca, posiadającego u ludów pierwotnych zasadniczo odmienne i donioślejsze znaczenie, niż u ludów cywilizowanych, — przyczynić się może do głęb-

*) Fcchner: Yorsclnile der Aesthetik. II, 5.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI014 I djvu 10 Hensloye’a — oto wszystko, co pozostało nam, prócz dzi
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI019 I djvu 15 Taine’a jest typowym owocem owego t. zw. ścisłego bada
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI022 I djvu 18 dzy wszakże jest ona — teraz przynajmniej, mało owocną

więcej podobnych podstron