WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI089 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI089 I djvu



85

szczególnego wrażenia to, co codziennie mamy przed oczami. Lecz skoro tylko ktoś, mężczyzna lub kobieta, włoży na siebie jaskrawe frendzle, kilka pstrych piór, sznur paciorków, pęk liści, kawałek materji, muszlę błyszczącą, nie mogło to ujść uwagi i innych; szczupła odzież zaczęła działać jako najpotężniejsza podnieta w stosunku wzajemnym obu płci“ *). Wrodzona wstydliwość wywoławszy zwyczaj osłony okolic sromnych użyła środka bardzo nieodpowiedniego, bo bynajmniej nie odwraca uwagi od tej części ciała, ale przeciwnie przyczynia się do jej uwydatnienia. W istocie nie można wątpić, że takim był właśnie cel pierwotnego osłaniania części płciowych. W ten sposób staje się zrozumiałym, dlaczego Australki, chodzące zwykle nago, noszą fartuch z piór podczas tańców rozwiązłych, obliczonych naj-oczywiściej na pobudzenie chuci zmysłowych, oraz dlaczego Minkopki używają wielkiego liścia podczas tańców niemniej nieprzyzwoitych**). Wszystkie te stroje nie dowodzą bynajmniej potrzeby ukrywania czegoś, a przeciwnie świadczą o pragnieniu uwydatnienia. Słowem, pierwotna osłona organów płciowych według swego znaczenia pierwszorzędnego i najważniejszego jest nie odzieżą, lecz ozdobą, strojem który jak wogóle wszelki strój służy do pozyskania względów płci odmiennej.

Zwyczaju osłaniania organów płciowych niepodobna wyjaśnić uczuciem wstydliwości, można wyprowadzić natomiast wstydliwość ze zwyczaju używania osłony. Zadania, spełniane przez spuszczającą się nadół opaskę dokoła bioder a powyżej skreślone przez nas, przyczyniły się do powszechnego jej użycia. Na najniższych szczeblach cywilizacji nie noszą jej jeszcze stale, z biegiem dalszego rozwoju cywilizacyjnego staje się ona niezbędną częścią składową stroju męskiego i kobiecego; na-ówczas na obnażone części wstydliwe zaczęto spoglądać, jako na coś niezwykłego, wyjątkowego, a nieuwzględnienia po-

*) Westermarek'. History of Humań Marriage, 192.

**) Jour. Anlhrop. Just. XII, 300. Man stawia dziwaczne przypuszczenie, jakoby działo się to w tym celu, aby zachować choć trochę przyzwoitości.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI042 I djvu hzacyjnym, mają być przytaczane co najwyżej w celu porówn
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI170 I djvu 166 naumyślnie) okoliczność ta świadczy jedynie o tym, że
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI014 I djvu 10 Hensloye’a — oto wszystko, co pozostało nam, prócz dzi

więcej podobnych podstron