WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI094 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI094 I djvu



90

przekładają ozdoby ciemne. Ż^łci Buszmeni naprzykład stroją się w ciemne paciorki, któremi gardzą czarni Kafro-wie. Zresztą ludy myśliwskie używają w ozdobach ruchomych mniej więcej tych samych barw, jakiemi malują ciało. Au-stralczycy pociągają swe pasy, naszyjniki i przepaski na czoło ochrą czerwoną, białą i żółtą; podobne lub takie same barwy są w użyciu u Buszmenów i mieszkańców Ziemi Ognistej. U Botokudów czerwone pióra papugi ara, najcenniejsza ozdoba, są oznaką wodza; zwykli plemieńcy noszą we włosach wachlarze z żółtych piór. Żółte również pióra powiewały nad czołem myśliwca australskiego. W pierwotnym stroju niema prawie miejsca na barwy łagodniejsze, przeważa czerwona- i żółta. Ozdoby błękitne są nader rzadkie, zaś zielone krążki z nefrytu w wargach u Eskimów są jedynym w7yjątkiem.

Pociąg ludów myśliwskich do ozdób z piór da się objaśnić lubowaniem się w ich połysku i barwach. Estetyczna wartość piór jednak prawdopodobnie nie w mniejszym stopniu wypływa z ich kształtu. Niepodobna a nawet zbyteczna opisywać ów nieskończenie rozmaity urok, jaki wywierają pióra zarówno w stanie spoczynku, jak i ruchu; ktokolwiek posiada poczucie piękna kształtów, odczuwał urok dość często i dokładnie. Istotnie, pióra utrzymały dawne swe stanowisko w zakresie stroju przez wszystkie zmiany kultury aż do dzisiaj. Powiewają one zarówno na hełmie cywilizowanego jak i nad przepaską dokoła gło-wry pierwotnego wojownika, a chociaż znikły już od-dawna z uroczystego stroju mężczyzn, to znalazły tym większe zastosowanie w modach kobiecych. Nawmt busz-meński obyczaj noszenia głów ptaków przywróciły nowożytne modnisie na dowód duchowej jedności rodzaju ludzkiego. Niewątpliwie i ozdoby z muszel cenione są w znacznym stopniu dla swych kształtów. Wprawdzie austral-skie łańcuchy i wisiorki z muszli składają się zazwyczaj z dowolnie ukształtowanych odłamków; zato Tasmańczycy, Minkopi i mieszkańcy Ziemi Ognistej oddają najwidoczniej pierwszeństwo najwdzięczniejszych kształtom naturalnym.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI075 I djvu 71 puszczać; że obie te kategorje blizn rozwinęły się nie
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI096 I djvu 92 mai symetryczne. Zasada porządku rytmicznego również s
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI183 I djvu 179 pusta. Kierownik daje znów sygnał, tancerze ukazują s
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje

więcej podobnych podstron