WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI195 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI195 I djvu



191

grają taką wybitną rolę u plemion pierwotnych, ustępują coraz bardziej na dalszy plan, i jedynie w świecie dziecięcym, gdzie ludzkość pierwotna wciąż nanowo budzi się do życia, mają jeszcze zapewnione miejsce. Wreszcie najwyższą wartość pod względem dostarczania przyjemności posiadają te tańce mimiczne, które odtwarzają grę namiętności ludzkich, a więc przedewszystkiem tańce wojenne i miłosne. Nie tylko bowiem w równym stopniu, jak wszystkie inne tance gimnastyczne i mimiczne, czynią one zadość potrzebie silnych a rytmicznych ruchów i popędów naśladowczych, lecz nadto dokonywają owego dobroczynnego oczyszczenia i oswobodzenia ducha od rozhukanych dzikich namiętności, które za ich pośrednictwem znajdują ujście, słowem, są ową Katharsis, w której Arystoteles upatruje najwyższy i najpodnioślejszy wpływ tragiedji. Ta ostatnia postać tańców mimicznych toruje w istocie przejście do dramatu, który z punktu widzenia rozwoju dziejowego jest tylko zróżnicowaną odmianą tańca. Pragnąc u ludów pierwotnych znaleść granicę pomiędzy tańcem a dramatem, musimy kierować się jedynie cechą dość zewnętrzną, mianowicie obecnością lub brakiem rytmu. W rzeczywistości dramat i taniec na tym stopniu rozwoju prawie ziewają się ze sobą pod względem istoty swej i oddziaływania.

Potrzeba energicznych a rytmicznych ruchów, popęd naśladowczy, chęć wyładowania podnieconych uczuć — czynniki te w zupełnie wystarczający sposób tłómaczą namiętność, z jaką ludy pierwotne oddają się sztuce tańca. Najsilniej i najbezpośredniej doznają rozkoszy tańca oczywiście sami tancerze, jednak niewątpliwie udziela się ona również i widzom. Nadto ci ostatni kosztują rozkoszy, której nie znają tancerze. Tancerz nie może widzieć ani siebie, ani swych towarzyszy; pozbawiony on jest przyjemności, jaką czerpią świadkowie z widoku silnych, prawidłowych, urozmaiconych ruchów pojedyńczych tancerzy i grup. Tancerz odczuwa taniec, ale go nie widzi. Z drugiej strony tancerz znajduje znowu nagrodę w przeświadczeniu, że skupia na sobw- uwagę i podziw publiczności. Tym sposobem obie

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI082 I djvu — 78 — dziwę pióra. Wreszcie u niektórych plemion we wnęt
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI083 I djvu 79 noszenia ozdób, wskutek czego plemiona pierwotne pokry
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI227 I djvu 223 znamy taką np. opowieść o małym Kagsagsuku. Jest to-j
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI067 I djvu 63 wają bardzo proste; u wszystkich plemion składają się
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać

więcej podobnych podstron