WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI224 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI224 I djvu



220

W lepszych powieściach spółczesnych akcja służy tylko do uwydatnienia i rozwoju charakterów; w opowieściach pierwotnych, przeciwnie, charaktery służą tylko do podtrzymania akcji; dla tego nie są one nigdy dobitnie zarysowane, lecz tylko zlekka naszkicowane, i to w sposób nader pobieżny i powierzchowny. Pouczającym jest pod tym względem porównanie zwierzęcych baśni Austral-czyków i Buszmenów z niemieckim poematem „Reineke-Lis“. W ostatnim akcja jest wynikiem logicznym charakterów poszczególnych zwierząt, doskonale wystudjowanych i przedstawionych w ich przyrodzonej swoistej różnorodności. Przeciwnie, u Buszmenów i Australczyków charaktery zwierząt są zupełnie dowolnie przedstawione i zawsze odgrywają tylko podrzędną rolę; rzadko bardzo można się doszukać jakiegoś głębszego związku pomiędzy charakterami postaci, występujących w opowieściach, a ich awan-turniczemi przygodami. — Również niewystarczającą jest charakterystyka postaci ludzkich w opowieściach Eskimów. Najczęściej nic więcej nie mówi się o jakiejś postaci, jak tylko to, że jest „dobra44 lub „złau. Utarło się tu przytym kilka typowych postaci, nigdzie jednak charakterów indywidualnych nie spotykamy. „Stary kawaler zawsze ukazuje się tu jako śmieszny dziwak, kobietę wogóle przedstawiają jako zajętą wyłącznie własnym gospodarstwem; wdowa natomiast jest prawie zawsze życzliwa i miłosierna; pięciu braci reprezentują zwyklę pychę i grubijaństwo, z tych zaś średni jest zazwyczaj zazdrosny44*).

Jeszcze pobieżniej traktuje bajarz pierwotny opisy przyrody. Nadmieniliśmy już wyżej, że przyroda posiada dla ludów myśliwskich jedynie praktyczne znaczenie, oraz wyjaśniliśmy, jakie są tego przyczyny. W ich opowieściach tło otaczającej przyrody o tyle tylko bywa uwzględniane, o ile niezbędne to jest do zrozumienia przebiegu

*) Rink, 90.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI218 I djvu 214 jest wskazać lakt, że w samym tylko zbiorku ich, zgro
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI256 I djvu 252 występuje w śpiewie pierwotnym. Pod jednym tylko ■wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI008 I djvu 4 wszelkiej wartości. A jednak jakaś praca może posiadać
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI014 I djvu 10 Hensloye’a — oto wszystko, co pozostało nam, prócz dzi

więcej podobnych podstron