WA308–7 II5947 NAUKA O LUDACH122 I

WA308–7 II5947 NAUKA O LUDACH122 I



106

rażajÄ… mówcy swe zadowolenie sykaniem, tak że on bywa nie wysy-kany lecz osykany l). Wielka liczba podobnych migów nabiera wÅ‚aÅ›ciwego znaczenia dopiero w skutek wzajemnego porozumienia. MiÄ™dzy innemi wyrażajÄ… Turcy swe potwierdzenie przez wstrzÄ…Å›nie-nie gÅ‚owÄ…, a zaprzeczenie przez kiwniÄ™cie. W starożytnÅ›j Grecyi wyrażano proszÄ…cemu odmowÄ™ przez rzucenie w tyÅ‚ gÅ‚owÄ… (avave&stv) w poÅ‚udniowych zaÅ› WÅ‚oszech, gdy siÄ™ kogoÅ› przyzywa, kÅ‚adzie siÄ™ rÄ™kÄ™ na piersi i robi siÄ™ palcami ku niemu poruszenie 2). A jednak spoczywa w każdym czÅ‚owieku dar porozumienia siÄ™ za pomocÄ… znaków. Wszyscy żeglarze, wysiadajÄ…cy na nieznanych sobie brzegach, starali siÄ™ za pomocÄ… tego Å›rodka wejść w zwiÄ…zki z krajowcami, i zawsze siÄ™ im udawaÅ‚o otrzymać od nich tym sposobem wodÄ™ i żywnoÅ›ci. CzÅ‚owiek chwyciÅ‚ siÄ™ wszÄ™dzie na caÅ‚ej ziemi tego samego Å›rodka, do wyrażenia swych potrzeb t.j. za pomocÄ… migów i ruchów twarzy 3). GÅ‚uchoniemi stali siÄ™ wynalazcami swÅ›j wÅ‚asnej mowy na migi, z czego tÄ™ piÄ™knÄ… zasadÄ™ wysnuć możemy, że czÅ‚owiek byÅ‚by doszedÅ‚ i bez narzÄ™dzi do mowy do Å›rodków porozumienia siÄ™ wzajemnego. WiÄ™ksza część ich znaków, mianowicie rysunków na powietrzu,

’) C a s a 1 i s. Les Bassoutos. Paris 1859, str. 247.

2)    Kleinpaul. Zur Theorie der Gebardensprache. Zeitsch. f. V{jlker-psychologie. Berlin 1869. T. VI, str. 362.

3)    Zdaje siÄ™, że chyba tÄ™ okoliczność miaÅ‚ Friedr. Mueller (Alg. Ethno-logie. Wien, 1873, str. 33) na myÅ›li, stawiajÄ…c to twierdzenie, że ,,wtedy, gdy czÅ‚owiek nie stanowiÅ‚ jeszcze czÄ…stki żadnego narodu, tylko po prostu plemienia (rasy), nie posiadaÅ‚ wcale jÄ™zyka.“ Autor oblicza dalej, że ten czas, przez który czÅ‚owiekowi indogermaÅ„skiego plemienia brakowaÅ‚o jeszcze ludzkiej mowy, trwaÅ‚ przynajmniej przez 3—4000 lat,—a zatem, nim do tego przyszÅ‚o, że siÄ™ ród ludzki na plemiona podzieliÅ‚, i plemiÄ™ indogermaÅ„skie powstaÅ‚o, oblicza on ten czas nie na dziesiÄ…tki tysiÄ™cy, ale na setki tysiÄ™cy lat, przez który to caÅ‚y przeciÄ…g czasu ludzie nie posiadali ludzkiej mowy!! A to wszystko jest zbudowane na tern przypuszczeniu, że jÄ™zyki wszystkich czterech szczepów indogermaÅ„skiego plemienia najmniejszego z sobÄ… powinowactwa nie majÄ…, a zatem plemiÄ™ i jÄ™zyk sobie nawzajem nie odpowiadajÄ…; wtenczas przeto, gdy jeszcze nie przyszÅ‚o do podziaÅ‚u na szczepy, i byÅ‚o tylko plemiÄ™, jÄ™zyk nie mus aÅ‚ istnieć, inaczćj musiaÅ‚yby siÄ™ byÅ‚y wspólne mowy pierwiastki w jÄ™zykach wszystkich czterech szczepów zachować. Szczególniejsza myÅ›l, aby kiedykolwiek po rozrodzeniu siÄ™ ludzkiego rodu mogÅ‚a byÅ‚a istnieć taka chwila, w której by tenże mógÅ‚ byÅ‚ bez mowy, jakkolwiek bardzo ograniczonej, pozostać. Wreszcie i szczególniejsza lo.ka autora, tym bardziej, ze już w owej chwili, gdy owe dzieÅ‚o wyszÅ‚o, liczni byli badacze którzy na podstawie gÅ‚Ä™bokich jÄ™zykowych studyj jedność wszystkich jÄ™zyków ludzkich stawiali. P. T.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH288 I 21 z prawodawcy moralności, które wreszcie z Buddyzmu nic prócz
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH459 I 443 w nich jakiekolwiek zasługi około podniesienia kultury nasze
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH491 I 475 wyraża się i znakomity Georg. Stell er, że mieszkańcy wysp S
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH094 I 78 tucky i Tennesee, przewyższali wTzrostem ludność rodowitą ze
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH131 I 115 przymiotniki takie, jak wielebność, wielmożność, świętość ])
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH161 I 145 wijących się (cipo)1). Nakoniec trzeba dodać, że język ich p
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH191 I 175 (2326 lat prz. Chr.) panował przecież wielki przepych w odzi
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH225 I 209 iniarzy. Jednakowego więc zaniedbania doznawała Australia j
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH276 I 260 z wysp Nowych Hebryd. zamieszki njch ptzez j ipuanow, [udu p
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH280 I —    264 niÅ‚o, można Å‚atwo po tern poznać, że mod
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH321 I 305 właśnie wtedy, gdy to pisał, na nowo po Europie podróż swą o
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH340 I 824 co jest z ich ograniczoncmi unnsłowemi potrzebami ze wszech
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH412 I — DO O trzeba i owe starożytne a przez Dayaków tak wysoko cenion
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH419 I 403 d) llalajcijcy (właściwi). Ubiór mężczyzn składa się ze spod
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH436 I — 420 tvlko do przeludnieniu przy spokoju doprowadzić może; on j
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH457 I 4ii wa, jako ucieleśnienie ideału, ani u nich am u Chińczyków wc
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH568 I do przerabiania bajeczek o zwierzętach obcego pochodzenia tak, a
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH595 I .faibą olejną namalować, tego uważają za bardzo ładnego i on nab
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH647 I 633 wet Asyryi *) się znajdować, dokąd lwy jeszcze obecnie doeho

więcej podobnych podstron