Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych7

Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych7



C.    Ćwiczenia słuchowe - mają na celu rozwijanie wrażliwości na rodzaj

dźwięku, tempo, rytm, ton i melodię mowy. Uwzględniono w pkt. III różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej.

D.    Ćwiczenia rytmizujące - doskonalenie ogólnej motoryki, poczucia rytmu,

likwidujące niezborność ruchową, która może także odbić się na akcie mowy.

5. Doskonalenie form wypowiedzi dziecka

-    wdrażanie do stosowania prawidłowych form fleksynych (przypadki,

rodzaje, formy słowa osobowego)

a)    prawidłowe końcówki rzeczownika w dopełniaczu: zabawa „Czego brak”,

b)    stosowanie form czasu przeszłego i przyszłego słowa osobowego; odpowiedzi na pytania: co robi? jak pracowały? co będą robili? itp.

c)    przypadki rzeczowników - stosując pytania: co to jest? czego nie ma? czemu się przyglądam? co trzymam? czym się bawię? o czym mówię? Podobnie odbywa się tok zajęć, gdy pytamy o osobę: Kto to? Kogo nie ma? Komu przyglądam się? Kogo widzę? Z kim rozmawiam? O kim rozmawiam?

■- wzbogacenie mowy wyrazami wyrażającymi stosunek między przedmiotami, czynnościami, cechami:

a)    określanie miejsca przedmiotu, przez zastosowanie przyimków łączących formę dopełniacza - koło domu, narzędnika - pod płotem, miejscownika - przy płocie;

b)    poprawne stosowanie spójników w zdaniach złożonych przez kończenie

zdań: Jutro nie przyjdę do szkoły, ponieważ........

-    wdrażanie do stosowania prawidłowych konstrukcji składniowych.

Pomoce do ćwiczeń

1.    Zestawy pojedynczych obrazków', w nazwach których występują głoski różnie zlokalizowane.

2.    Obrazki, historyjki obrazkowe z treścią ujętą w określoną akcję czy ciąg zdarzeń.

3.    Instrumenty muzyczne.

4.    Przedmioty wydające różne dźwięki: piszczące zabawki, dźwięczące dzwonki, gwizdki, piszczałki, itp.

5.    Gry, które wymagają udziału analizatora słuchowego, np. „lotto”.

6.    Zegary do nauki określania czasu.

7.    Kukiełki.

8.    Książeczki.

9.    Płyty i taśmy.

ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ •

Sprawność ruchowa lub motoryczna uzależniona jest od osiągnięcia przez dziecko odpowiedniego do wieku i jego potrzeb życiowych stopnia rozwoju i opanowania umięjętności koordynacji mechanizmu ruchowego.

Prawidłowo ukształtowane postępowanie ruchowe składa się z szeregu czynności następujących po sobie w sposób uporządkowany, zachowujący relacje między kolejnymi fazami wiodącymi do celu.

Na wytworzenie odpowiedniej sprawności ruchowej mają wpływ:

Fazowość ruchu oznaczająca, iż składa się on z kolejnych etapów spełniających określone funkcje.

Harmonia ruchów, a więc zachowanie ładu i symetryczności w następowaniu składowych czynności ruchowych.

Rytm ruchu, polegający na cykliczności napięć i rozluźnień mięśni zaangażowanych w czanności ruchowej.

Przenoszenie ruchu, czyli transmisja energii kinetycznej na kolejne części ciała, wywołująca właściwe uaktywnianie określonych grup mięśni.

Płynność ruchu to jego przebieg po zaokrąglonych torach w sposób ciągły, uwzględniający zwolnienia i przyspieszenia oraz stopniowe przejścia między napięciami.

Przeciwstawieniem płynności jest kanciastość - przerywanie - szarpanie. Elastyczność ruchu, wymagająca umiejętności amortyzowania ruchów własnego ciała, wygaszania rozpędu, przejścia z ruchu do ruchu.

Dokładność, inaczej precyzja ruchu, wyrażająca stosunek zadania wykonanego do zadania zamierzonego.

Przewidywanie - antycypacja, pozwalająca zaplanować postępowanie celowe i uprzedzać nadchodzące sytuacje.

Cechy motoryczne

Siła - będąca wynikiem pracy mięśni, uzyskana poprzez trening mięśni w czasie wykonywania licznych ruchów.

Szybkość - to prędkość działania uzależniona od czasu przemieszczania, szybkości odbioru bodźców i przewodzenia impulsów, częstotliwości ruchów.

Wytrzymałość - to zdolność organizmu do długotrwałego wysiłku.

Moc - iloczyn siły i. szybkości.

n


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych7 C.    Ćwiczenia słuchowe - mają na celu
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych4 ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ Poziom rozwoju percepcji
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych2 ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ Trudności w orienta
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych3 3. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni a)   &
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych4 ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO--RUCHOWEJ Ćwiczenia teg
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych9 A. ĆWICZENIA ROZMACHOWE MIĘŚNI RĄK 1.   &nbs
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych0 ĆWICZENIA SPOSTRZEGANIA WZROKOWEGO Ćwiczenia spostrzeg
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych8 PERCEPCJA STAŁOŚCI KSZTAŁTU "A" PRZYPATRZ SI
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych0 ODSZUKAJ PRZEDMIOTY, KTÓRE ZACZYNAJĄ SIĘ NA „i 53 BIB
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych1 ■fl ■fl Ćwiczenia w czasopismach dziecięcych „Miś”, „Ś
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych7 technika drewnianych stempli z figurami geometrycznymi
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych9 PERCEPCJA KSZTAŁTU, ORIENTACJA PRZESTRZENNA Z JAKICH C
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych7 technika drewnianych stempli z figuramiGEOMETRYCZNYMI
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych8 PERCEPCJA STAŁOŚCI KSZTAŁTU "A" PRZYPATRZ SI
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych2 WYDANIE l - OOŃ TORUŃ 1984 R. RECENZENCI: mgr Magdalen
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych3 UWAGI WSTĘPNE „Usprawnianie funkcji percepcyjno-motory
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych5 5.    Nazywanie przedmiotów, cech, czyn
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych8 -    komponowanie jedną figurą wzorów p

więcej podobnych podstron