Zrozumiec Assembler4

Zrozumiec Assembler4



Zrozumieć Asembler

puterów osobistych. Jego następcami były mikroprocesory 8088 oraz 8086. Były one prawie identyczne, poza tym, że 8088 jest 8-bitowym CPU, natomiast 8086 jest w pełni 16-bitowym CPU mogącym odczytać bądź zapisać do pamięci naraz 16 bitów (jedno słowo). 8088 był wykorzystany w komputerach IBM PC i w późniejszych IBM PC XT. Mikroprocesor 8086 natomiast został wykorzystany przez firmę IBM w rzeczywistości dopiero w PS/2 w 1987 roku.

W roku 1983 Intel wyprodukował mikroprocesor nowej generacji, oznaczony 80286, który został wykorzystany w komputerach PC AT. 80286 jest bardzo dobryą 16-bitową jednostką centralną, posiadającą nowe funkcje przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich możliwości 8086. W roku 1986 Intel wprowadził na rynek mikroprocesor 80386. Był to pierwszy 32-bitowy mikroprocesor, który przetwarzał naraz podwójne słowia (4 bajty). 80386 ma znacznie większą moc przetwarzania i jest wyraźnie szybszy niż 80286. Najnowszy model, 80486, znowu wyraźnie góruje nad swym poprzednikiem. Mikroprocesory te zostaną dokładnie omówione w rozdziale 11. Wielu ekspertów uważa, że przetwarzanie danych w 32-bitowym formacie jest idealnym rozwiązaniem i że przekroczenie tej granicy spowoduje spowolnienie działania. A tego byśmy już nie chcieli.

2.3.2 Pamięć operacyjna

Wymienione wyżej mikroprocesory firmy Intel pracują z różną szybkością i w różny sposób, ale z punktu widzenia oprogramowania działają identycznie, dlatego też będą omówione wspólnie.

Jedną z głównych funkcji mikroprocesora jest wymiana danych z pamięcią. Mikroprocesor, podobnie jak kostka pamięci, jest układem scalonym, składającym się z dużej liczby tranzystorów zatopionych w obudowie z tworzywa sztucznego lub ceramicznej, z których wychodzą tylko końcówki służące do połączenia z innymi układami. Tutaj też bity informacji przesyłane są za pośrednictwem sygnałów napięciowych: 5V odpowiada binarnej jedynce, a 0V odpowiada binarnemu zeru.

Podobnie jak w pamięciach, mikroprocesor posiada grupę linii adresowych. Linie te połączone są z liniami adresowymi pamięci. Kiedy mikroprocesor chce odczytać bajt (albo słowo czy podwójne słowo) z pamięci, na swoich liniach adresowych wytwarza zespół bitów (czyli liczbę dwójkową) tworzących adres komórki. Po 80 - 100 nanosekundach odczytywany bit pojawia się na liniach danych pamięci, również połączonych z liniami danych CPU. Odczytywany bit zostaje odczytany przez mikroprocesor, tak jak to widać na rysunku 2.4.

Podobnie przebiega zapisywanie bajtu w pamięci. CPU najpierw wysyła na swoje linie adresowe zespół bitów, tworzących adresu. Następnie na stykach danych wystawia się bajt, który ma być zapisany w pamięci. Ten bajt zostaje przyjęty przez kostki pamięci RAM i zapisany w pamięci pod wybranym adresem.

2.3.3 Magistrale

Wymiana danych między mikroprocesorem a pamięcią jest istotą pracy komputera. Informacje przepływają od pamięci do CPU i z powrotem. Ale informacje wymieniane są również z urządzeniami peryferyjnymi.

Sterownik video, stacje dysków, wyjście drukarki czy modem występują w każdym komputerze typu PC. Wszystkie te urządzenia peryferyjne zbudowane są między innymi z kości układów scalonych. Podobnie jak CPU także mają linie adresowe i linie danych. Niektóre (np. karty video) mają własne pamięci.

Rysunek 2.4. Procesor i pamięć


tworzy 1 048 576 bajtów pamięci.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zrozumiec Assembler0 36 Zrozumieć Asembler siętne odpowiedniki każdej kolumny szesnastkowej i nastę
Zrozumiec Assembler0 Zrozumieć Asembler Jeff Duntemann
Zrozumiec Assembler1 Zrozumieć AsemblerJeff DUNTEMANN Copyright © 1993 by John Wileyand Sons Ali ri
Zrozumiec Assembler9 Zrozumieć AsemblerJeff DUNTEMANN Copyright © 1993 by John Wiley and Sons Ali r
Zrozumiec Assembler3 2 Zrozumieć Asembler0.1 Wszystko można zaplanować Szybko! Obudzić dzieci, już
Zrozumiec Assembler4 4 Zrozumieć Asembler Wskaźnik podaje jej jedną z dwóch informacji: 1) jest dos
Zrozumiec Assembler5 6 Zrozumieć Asembler my automatycznie, nie zdając sobie zupełnie sprawy, że o
Zrozumiec Assembler6 8 Zrozumieć Asembler dają do jakichś czarnych dziur, którymi zwykle są: szybki
Zrozumiec Assembler7 10 Zrozumieć Asembler0.3.2 Gramy w Big Bux W jednym z narożników planszy Big B
Zrozumiec Assembler8 12 Zrozumieć Asembler mioty. Na polach gry wykonujemy posunięcia i sprawdzenia
Zrozumiec Assembler9 14 Zrozumieć Asembler0.3.5 Adresowanie Bardzo ważną rolę spełniają (miejscami
Zrozumiec Assembler0 16 Zrozumieć Asembler Rozdział 1_Obce bazyDwójkowy, szesnastkowy i inne system
Zrozumiec Assembler1 18 Zrozumieć Asembler1.1 Powrót matematycznego smoka W roku 1966 prawdopodobni
Zrozumiec Assembler2 20 Zrozumieć Asembler Tabela 1.1. Liczenie po marsjańsku w systemie
Zrozumiec Assembler3 22 Zrozumieć AsemblerMamy marsjańską liczbę n= r©= Każda kolumna zawiera warto
Zrozumiec Assembler4 24 Zrozumieć Asembler mogły być przeniesione na DEC, DEC zaprojektował swoje m
Zrozumiec Assembler6 28 Zrozumieć Asembler Teraz, kiedy już dobrze poznałeś kolumnową notację zarów
Zrozumiec Assembler7 30 Zrozumieć Asembler nym systemie liczbowym i mogą spowodować poważne pomyłki
Zrozumiec Assembler8 32 Zrozumieć Asembler nie zwykłego kalkulatora (który potrafi liczyć w systemi

więcej podobnych podstron