P1680489

P1680489



MAREK DOBROWOLSKI

Dwuizbowość parlamentu jako zasada Konstytucji RP

1. Celem artykułu jest ustalenie, czy na gruncie Konstytucji RP obowiązuje zasada dwuizbowości parlamentu, a jeśli tak, to jaki jest jej zakres normatywny. Aby zrealizować tak postawione zadanie, należy zdefiniować samo pojęcie "konstytucyjna zasada dwuizbowości parlamentu", to zaś wymaga przyjęcia określonego rozumienia terminu "konstytucyjna zasada prawa".

Dotychczas doktryna prawa nie zdołała wypracować ostatecznej definicji pojęcia (terminu) "zasada prawa konstytucyjnego" ani nawet ustalić dla niego jednej nazwy. W artykule przyjmuję definicję ustaloną przez M. Zielińskiego - konstytucyjna zasada prawa to norma o szczególnej doniosłości, wyrażająca m. in. "istotne cechy danej instytucji"1.

Zasada dwuizbowości parlamentu - zgodnie z tak definiowaną zasadą konstytucyjną - to norma lub normy o szczególnej doniosłości, charakteryzujące ustrój państwa przez wskazanie na istotne cechy władzy ustawodawczej.

W celu ustalenia obowiązywania na gruncie Konstytucji RP zasady dwuizbowości należy przede wszystkim wskazać normę wprowadzającą dwie izby parlamentu oraz wykazać jej doniosłość. Do tego konieczne jest wskazanie przepisu lub grupy przepisów, i których normę tę można odtworzyć, a więc wskazać na podmioty, które są adresatami tej normy i określić, na czym ma polegać nakazane postępowanie2.

Podstawowym warunkiem istnienia zasady-normy dwuizbowości jest ustanowienie w konstytucji normy powołującej - w formule utrwalonej w polskiej tradycji ustrojowej •dwa organy odpowiadające uznanym powszechnie cechom "izby parlamentarnej"3.

1

   Por. szerzej M. Zieliński: Konstytucyjne zasady prawa [w:] Charakter i struktura norm j Konstytucji, Warszawa 1997, s. 67.

2

   Tamże, s. 70

3

   W klasycznym modelu dwuizbowości istnieje jeden organ złożony z dwóch izb. Taki I model wyróżnia np. J. Czajowski (Senat Rzeczypospolitej Polskiej pierwszej kadencji 1922-1927, 1 Warszawa 1999, s. 26), analizując strukturę parlamentu w poszczególnych projektach złożonych I do Sejmu Ustawodawczego (1919-1922). Natomiast W. Komamicki (Polskie prawo polityczne. i Geneza i system, Warszawa 1922, s. 400) pisze: "W ten sposób konstytucja polska [Marcowa -| MD.] przyjmuje system dwuizbowy, aczkolwiek w formule użytej w art. 2, odbiega od tradycyjnego

sformułowania zasady dwuizbowości. Zamiast bowiem koncepcji organu legislatywy - parlamentu, i złożonego z dwóch izb, przyjmuje konstytucja istnienie dwóch organów reprezentacyjnych w


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dlaczego w Konstytucji RP z 1997 roku wy stępuję rozróżnienie na sądy i trybunały? Art. 10 ml.2 : Do
65131 skanuj0078 (4) KADENCJA PARLAMENTU Art. 98 Konstytucji Art. 98. 1.    Sejm i Se
Inżynieria finansowa Tarcz0 100 Innowacje finansowe jako atrybut... niu konkretnej decyzji koniecz
1.    Wiara dojrzała jako ceł katechezy2. c.    DOK - Celem katechezy
Niniejsza praca jest próbą ilustracji bezrobocia jako zjawiska społeczno-ekonomicznego. Celem jej je
Zrównoważony rozwo. jest zasadą ujętą w Konstytucji RP i traktatach Unii Eur<j Jego istotą jest
ZWIĄZANIE ADIYIINISTRACJI PRAWEIYI x Podstawa w Konstytucji RP - zasada praworządności (legalizmu) -
1. System rządów w Konstytucji RP. Konstytucja z 2 IV 1997 r. utrzymała w Polsce parlamentarny syste
1. Tryb zmiany konstytucji RP. Konstytucja z 2 IV 1997 r. przyjmuje procedurę swej zmiany przez parl
1. Umowa międzynarodowa jako źródło prawa RP. Konstytucja określając miejsce źródeł prawa
2 ZASADA HUMANITARYZMU W Konstytucji RP znajdujemy szereg postanowień wyrażających tę zasadę. W art.
Przedstaw dyrektywę zasady informacji prawnej. Zasada informacji prawnej - art. 41 ust. 3 Konstytucj
Procedura zmiany Konstytucji RP Konstytucja RP przewiduje - jako podstawową - procedurę swej zmiany

więcej podobnych podstron