12905 ObrazQ5

12905 ObrazQ5



W procesie wychowania zachodzi swoista interakcja. Wychowawca przekazuje wzory, normy i wartości, Muiając się. aby wychów a nck jc /nnkccplownl. Wychowanek aktywnie dokonuje wyboru 1 akceptuje eręść wpływów, na podstawie których wytworzy sobie System .Wartości i norm moralnych- Porostu tą częW odrzuci.

Cechy szczególne Specyficzne cechy klasy szkolnej w stosunku do innych małych grup można ująć następująco:

1.    Przynależność do zespołu jest przymus.* wa. Główne cele działania zespołu są określane z zewnątrz i jego kierownicy, tj. nauczyciele, są również przynależni z zewnątrz. Do przymusu tego jednostka musi siy przystosowali lub polubić, ale nie może go zmienić.

2.    Wspólne działaniu i sposńh postępowaniu zespołu są w znacznym stopniu okurzone przez strukturę organizmów nad rzędnych — szkolę, mień oświaty. Społecznic przyjęte reguły wyznaczające rytm życia szkoły óp.

.'. Szkota zwykłe nic narzuca zespołowi kla-sowemu jakiejś specjalnej struktury, a jeśli narzuca ją. to w konkretnych celach i na krótko; struktura zespołu może w znacznym stopniu tworzyć się spontanicznie.

•I. Szkoła jest zainteresowana przestrzeganiem norm istotnych z punktu widzenia dalekosiężnych celów- wychowania i ważnych dla utrzymania porządku w szkole. W wielu innych dziedzinach istotnych dia uczniów, ale mato ważnych dla szkoły normy powstają w zespole spontanicznie. 5. Klasowy zespól uczniowski może być traktowany jako duży (za mały uważa się zwykle grupę o liczebności 6-12 osób). Stąd pojawiają się w klasie tendencje do tworzenia podgrup. W związku z tym spotykamy się czasami z opisami, że reguły rządzące życiem małych grup odnoszą ślę raczej tło podgrup w klasie niż do całego zespołu.

Potrzeba bezpieczeństwa

Pierw^/ą I podstawową grupą społeczną jest dla człowieka rodzina. Rodzina wychowuje przez codzienne życic, klimat uczuciowy. stosunki między rodzicami a dziećmi Przełomowy moment w życiu każdego dziecka to znalezienie się w grupie pned szkolnej. Uświadamia sobie, że jest jednym z wielu, musi nauczyć się współistnieć / rówieśnikami. Interakcje dziecku z innymi dziećmi i z wychowawczynią są źródłem zarówno pozytywnych jak i negatywnych emocji. W młodszym wieku szkolnym dzieci coraz bardziej liczą Się z opinią grupy i zależy im. aby do jakiejś należeć.

W okresie dorastaniu rozwija się potrzeba przebywania w grupie rówieśniczej. Au-torytet dorosłych zimiiejniMi sic. natomiast rośnie krytycyzm dziecku. Następuje również brak poczucia bc/pit-czrństwa. co powoduje chęć znalezienia się w grapie rńaio-iaKzcj. Nieformalna grupa nierzadko staje nę konkurencją dla rodziny. Normy tam panujące bywają przeciwstawne oonaoa uznawanym w rodzinie. W tym wieku narasta potrzeba bezpieczeństwa i akceptacji W okresie dorastania młodzież nu w kle problemów i kłopotów z dotounnen swego postępowania do ncwydi zadań, w acjl i ról społecznych, które mogą niekiedy wydawać się dorosłym błahe. S^d biorą uę

najczęściej trudności wychowawcze, niepożądane formy zachowania, które traso* mają postać przejściową, czasem roś utrzymują się przez czas dłuższy i świadczą 0 nieprzystosowaniu społecznym.

Można przyjąć, że okres dorastunia kończy się pomyślnie, gdy człowiek osiąga pod* stawowe elementy dojrzałości społecznej: dojrzałość emocjonalną, zdolność do uczuć wyższych, ukształtowaną wolę i zdolność do samokontroli, umiejętność nawiązywaniu kontaktów i działania społecznego.

Każdy nauczyciel potrafiący wnikliwie obserwować uczniów i wyciągać wnioski ze swych obserwacji może zauważyć trudności w kontaktach interpersonalnych w klasie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
tpw2 (2) PROCES WYCHOWNIA 1. Tu narysuj schemat procesu wychowania. „Proces to ciąg zmian zachodzący
tpw2 (2) PROCES WYCHOWNIA 1. Tu narysuj schemat procesu wychowania. „Proces to ciąg zmian zachodzący
Model procesu wychowania jako interakcji: relacje pomiędzy obiektami Rys. 1.2. Model oddziaływań
Model procesu wychowania jako interakcji: relacje pomiędzy obiektami Rys. 1.2. Model oddziaływań
Rozumienie zachodzących zmian ma bardzo duże znaczenie w procesie wychowania fizycznego, którego zad
Model procesu wychowania jako interakcji: relacje pomiędzy obiektami Rys. 1.2. Model oddziaływań
61933 IMGs01 n rozumiana jako swoista odmiana procesu wychowawczego wyklucza oidzieknie tego procesu
62462 SNB14077 4.    Jakie typy związków międzyludzkich zachodzą w trakcie procesu&nb
skanuj0036 (113) 72 Metody nauczania i wychowania Tak by dziś należało chyba rozumieć proces wychowa
W procesie wychowania nie można pominąć pracy. Praca zrodziła wychowanie, ukształtowała człowieka.
lastscan22 (10) wartość dzięki której życie staje się bogatsze . Człowiek wkracza w proces wychowani
skanuj0036 (113) 72 Metody nauczania i wychowania Tak by dziś należało chyba rozumieć proces wychowa
skanuj006 34 Daniela Becelewska wiąże się z określonymi cechami osobowości lub niewłaściwym procesem

więcej podobnych podstron