15863 Untitled Scanned 12 (14)

15863 Untitled Scanned 12 (14)



rzeczywistość. Należy zrobić zestaw obrazków, tzw. dokładanek, na których znajdują się pojedyncze przedmioty — po dwa egzemplarze, np. dwa obrazki przedstawiające krzesło itp. Mogą to być dokładanki sytuacyjne przedstawiające proste czynności (np. chłopiec śpi) lub kilka czynności na jednym obrazku (pies śpi, a dziewczynka je itp.).

Dobrze jest mieć kilka kompletów obrazków tematycznych:    zabawki, zwierzęta,

przedmioty domowego użytku itp. Służą one wzbogacaniu słownika i kojarzeniu czynności z przedmiotami potrzebnymi do jej wykonania (do obrazka „mama gotuje”, dziecko wyszukuje ilustracje garnka, jarzyn). Podobnie serie pór roku, pogody, mimiki twarzy (zła, wesoła, śmiejąca się, płacząca, smutna). Należy też przygotować loteryjki: liczbowe, kolorów, kształtów, wielkości itp. Na kartonie naklejamy trzy kształty jednego koloru: kwadrat, kolo i trójkąt oraz wycinamy po dziesięć sztuk każdego kształtu — zadaniem dziecka jest wyszukanie z pomieszanych kształtów np.. trójkąta i dołożenie go do trójkąta wzorcowego (na dużej planszy). Planszę z kolorami robimy zawsze z czterech podstawowych barw, umieszczając je w podanej niżej kolejności: czerwony, zielony, żółty, niebieski. Należy przygotować także składankę: prosty obrazek np. stojącej dziewczynki rozcięty na połowę i drugi taki sam rozcięty na cztery części. Potem można 20 stosować klocki obrazkowe.

Pierwsze zajęcia z dzieckiem będą polegały m.in. na dobieraniu obrazka do odpowiedniego desygnatu (przedmiotu), diatego dobrze jest kompletować sobie także odpowiednie przedmioty — małe zabawki. Pomoce przeznaczone do ćwiczeń powinny być przechowywane tak, by dziecko nie miało do nich dostępu. Zabawki (a więc i ćwiczenia) będą atrakcyjniejsze i nie ulegną szybkiemu zniszczeniu, jeśli będą tylko „wypożyczane” przez mamę. Podczas ćwiczeń dziecko musi mieć możność manipulowania przedmiotami, przesuwania ich, składania, rozkładania itd., gdyż poznaje ono świat także dotykiem. Dlatego dobrze jest obrazki usztywnić kartonem i okleić przezroczystym plastykiem lub celofanem, by się nie brudziły i były trwalsze.

Oczywiście słowo „ćwiczenie” używane jest umownie, cały czas idzie przecież o zabawę z dzieckiem, która ma na celu zarówno przysporzenie maluchowi radości, jak i pomoc w kształtowaniu mowy.

Ćwiczenia dla dzieci do 2 lat

Bardzo często uważa się, że do kilkumiesięcznego dziecka „nie warto mówić”, bo ono i tak niczego nie rozumie. Nie ma nic błęd-niejszego nad takie rozumowanie! Badania gl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zabawy rozwijające mowę dziecka (11) rzeczywistość. Należy zrobić zestaw obrazków, tzw. dokładanek.
Untitled Scanned 27 (10) Wskazówki dla nauczycieliA 4 w. 168 Nauczyciel wycina kartoniki, na których
Untitled Scanned 27 (10) Wskazówki dla nauczycieliA 4 w. 168 Nauczyciel wycina kartoniki, na których
41524 Untitled Scanned 12 (6) j rrona 14 (383)Split to zwiększenie ilości akqi bez zmianv wielkości
Untitled Scanned 12 rs — __i_. .! .
Untitled Scanned 12 tortoise żółw train (a dog, cat) szkolić vet weterynarz wag (a taił) machać (ogo
Untitled Scanned 12 49 15 qhą -» ~p, r/(p - "iq) -> ip, pfp -*q :: :: (1)=» 3=> 30 Aby je
Untitled Scanned 12 b) utoa ą-uenua = 1,5 WW //m3" JO ts -Lp-6= 1,0 0,00: Wlm l0- l,05ib- 1,05-
Untitled Scanned 12 i v flylykuy-*L, pi-oL^L ^-^- <•    oU-^!i,/v^y &■ 5^*^^ ~
Untitled Scanned 12 (2) Tablica 2.1 Wyniki badań stanu konsystencji gruntu spoistego Lp. Rodzaj ba
59337 Untitled Scanned 12 (4) Wersja druga - dłuższa Jeśli jasełka wystawiamy dla rodziców bądź star
70979 Untitled Scanned 10 (14) Możemy jeszcze przeprowadzić tzw. kontrolę uniwersalną. Weźmy sumę ws
71136 Untitled Scanned 02 (14) C 1.2 Ćwiczenie umiejętności ortograficznych Wyrazy z „rz" wymie

więcej podobnych podstron