IMAG0880

IMAG0880



56 Hwńńai 4. Pyiuśt Dodatkowa lektora

HunJcm* f t ftftt) Q*r*u.-mmr Strony ■■ • md 7»    •' Strategie i mhnikt p?

Aliyo i Bum Buim

Anders M M *l%6) Cimmrmam ffmtmmm Whm torul* iPytania w ktmm —JM rmś*+k% Mnpar i IU», LaaAft

tm^aurnd OOpium. i /t* i w w— «4np

POSŁUGIWANIE SIĘ PYTANIAMI W TRAKCIE KLASOWEJ DYSKUSJI

W wutooD roadaalt irykuabam . że charakter pytań zadawanych przez odta informuje uc/ma o tym. lakicgo rodzaju myśleniu nauczyciel się po nim spodziewa. Badania przeprowadzone w wielu miejscach na święcie wykazał). ze większość nauczycielskich pytań wymaga podania faktów jako odpowiedzi lub myślenia na niskim poziomie kognitywnym. Widzieliśmy jednak, żc wielką rolę odgrywają pytania na wyższym poziomic kognitywnym, lo jest py tania, które skłaniają uczniów do wyjścia poza pamięć i posługiwania się innymi rodzajami myślenia. Oczywiście oba rodzaje pytań odgrywają istotną rolę w nauczaniu, trzeba jednak pamiętać, /c duży nacisk na zadawanie pytań niższego poziomu skłania do uc/cnia się pamięciowego i nie przyczy nia się do rozwoju umiejętności myślenia im wyższym poziomie

W badaniach przeprowadzonych na próbie czynnych nauczycieli w Stanach Zjednoczonych Borg i inni (1970) wykazali* że tylko 38% pytań nadanych podczas dyskusji należało do wyższej kategorii. Tak było przed specjalnym treningiem, a po piętnastogodzinnym treningu, polegającym na omawianiu i praktycznym ćwiczeniu umiejętności zadawania pytań, odsetek pytań tego typu w istotny sposób wzrósł (50%). Podobne badania, przeprowadzone na próbce doświadczonych nauczycieli angielskich w 1975 roku (Perroit i inni 1975a). pokazały, że 47% pytań zadanych w trakcie dyskusji wchodziło przed treningiem w skład kategorii wyższej. Po 15 godzinach treningu, zawierającego studiowanie i praktykowanie umiejętności pytania, wzrósł w istotny sposób zarówno odsetek pytań „wyższych” zadawanych przez nauczyciela (z 47% do 64%), jak i odsetek ..wyższych” (z 50% do 67%).

Umiejętności zadawania pytań, jakie nauczyciele trenowali w obu omawianych badaniach, są przedstawione w tabeli 5.1 j

Podstawowy ceł zastosowania wszystkich tych umiejętności to poprawienie uczestniczenia uczniów zarówno pod względem jakości, jak i liczebności. Właściwe umiejętności nauczycielskie wymagają ze strony nauczyciela czynności. które mogą doprowadzić do tego. żc to poprawienie uczestnictwa następuje. Na przykład nauczyciele amerykańscy badam prze/ Borg*


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
16612 IMAG0880 56 Hwńńai 4. Pyiuśt Dodatkowa lektora HunJcm* f t ftftt) Q*r*u.-mmr Strony ■■ • md 7»
16612 IMAG0880 56 Hwńńai 4. Pyiuśt Dodatkowa lektora HunJcm* f t ftftt) Q*r*u.-mmr Strony ■■ • md 7»
IMAG0880 56 Hwńńai 4. Pyiuśt Dodatkowa lektora HunJcm* f t ftftt) Q*r*u.-mmr Strony ■■ • md 7»
Polaczenia Spawane Temat Wymagania dodatkowe: -    krawędzie otworu /5 J0H7 od str
Polaczenia Spawane Temat) Korpus S.29 Wymagania dodatkowe: -    krawędź otworu. t&g
Witek EJ Tech biur str 105 9. Informacje dodatkowe - pod tekstem pisma z lewej strony, na wysokości
56 57 (30) Wyróżnić tu zatem należy dwie strony zagadnienia: jedna odnosi się do przemian zachodzący
56 (165) Bydło. Szyja nowo narodzonego cielęcia od strony lewejTablica 47. 1.    m. s
11178680?775069291209537599759 n 9; agania dodatkowe:     rawędzie otworu /$ 3^K7 o
33090 img412 (5) występuje jeszcze dodatkowy wiersz u dołu każdej rzeźbionej strony. Cały tekst czyt
Polaczenia Spawane Temat Wymagania dodatkowe: -    krawędź otworu / 30H7 od strony
DSC03591 (2) Badania dodatkowe Rhinoskopia • Widoczny guz od strony

więcej podobnych podstron