56 Hwńńai 4. Pyiuśt Dodatkowa lektora
HunJcm* f t ftftt) Q*r*u.-mmr Strony ■■ • md 7» •' Strategie i mhnikt p?
Aliyo i Bum Buim
Anders M M *l%6) Cimmrmam ffmtmmm Whm torul* iPytania w ktmm —JM rmś*+k% Mnpar i IU», LaaAft
tm^aurnd OOpium. i /t* i w w— «4np
W wutooD roadaalt irykuabam . że charakter pytań zadawanych przez odta informuje uc/ma o tym. lakicgo rodzaju myśleniu nauczyciel się po nim spodziewa. Badania przeprowadzone w wielu miejscach na święcie wykazał). ze większość nauczycielskich pytań wymaga podania faktów jako odpowiedzi lub myślenia na niskim poziomie kognitywnym. Widzieliśmy jednak, żc wielką rolę odgrywają pytania na wyższym poziomic kognitywnym, lo jest py tania, które skłaniają uczniów do wyjścia poza pamięć i posługiwania się innymi rodzajami myślenia. Oczywiście oba rodzaje pytań odgrywają istotną rolę w nauczaniu, trzeba jednak pamiętać, /c duży nacisk na zadawanie pytań niższego poziomu skłania do uc/cnia się pamięciowego i nie przyczy nia się do rozwoju umiejętności myślenia im wyższym poziomie
W badaniach przeprowadzonych na próbie czynnych nauczycieli w Stanach Zjednoczonych Borg i inni (1970) wykazali* że tylko 38% pytań nadanych podczas dyskusji należało do wyższej kategorii. Tak było przed specjalnym treningiem, a po piętnastogodzinnym treningu, polegającym na omawianiu i praktycznym ćwiczeniu umiejętności zadawania pytań, odsetek pytań tego typu w istotny sposób wzrósł (50%). Podobne badania, przeprowadzone na próbce doświadczonych nauczycieli angielskich w 1975 roku (Perroit i inni 1975a). pokazały, że 47% pytań zadanych w trakcie dyskusji wchodziło przed treningiem w skład kategorii wyższej. Po 15 godzinach treningu, zawierającego studiowanie i praktykowanie umiejętności pytania, wzrósł w istotny sposób zarówno odsetek pytań „wyższych” zadawanych przez nauczyciela (z 47% do 64%), jak i odsetek ..wyższych” (z 50% do 67%).
Umiejętności zadawania pytań, jakie nauczyciele trenowali w obu omawianych badaniach, są przedstawione w tabeli 5.1 j
Podstawowy ceł zastosowania wszystkich tych umiejętności to poprawienie uczestniczenia uczniów zarówno pod względem jakości, jak i liczebności. Właściwe umiejętności nauczycielskie wymagają ze strony nauczyciela czynności. które mogą doprowadzić do tego. żc to poprawienie uczestnictwa następuje. Na przykład nauczyciele amerykańscy badam prze/ Borg*