18447 SNV36452

18447 SNV36452



70 RODOWÓD IDEOWY

den z publikujących swoje dzieła w tej sprawie — tak jak wymaga ło tego bractwo — nie został doń przyjęty. To napięcie usiłował rozładować w 1615 r. Julius Sperber, twierdząc, że należy dZakonu Różanego Krzyża, co oczywiście nie było prawdą35. Njwszyscy alchemicy marzyli też o wstąpieniu do bractwa. Znaleźli się wśród nich i tacy, którzy doktrynę Różanego Krzyża poddali rzeczowej krytyce. Jako pierwszy wystąpił z takim głosem Andreas Libavius (1540-1616)36.

Mimo głosów krytyki i coraz bardziej oczywistego - w miarę upływu czasu — braku pokrycia dla obietnic bractwa, grono zwolenników Różanego Krzyża nie dawało za wygraną i wrzawa wokół sprawy bractwa nie cichła. Wśród zabierających głos w międzynarodowej debacie nad przesłaniem różokrzyżowych manifestów najbardziej wyróżnili się dwaj lekarze: Niemiec, Michael Maier (1568-1622), od 1612 r. osobisty medyk landgrafa Hessen--Kassel, oraz Anglik, Robert Fludd (1574-1637). Występowali oni nie po to, by argumentować za realnym istnieniem bractwa, lecz by wziąć w obronę samą jego ideę i doktryny, które bractwo reprezentowało. Ze swobodą też modyfikowali oni tę ideę i dzięki temu w decydujący sposób przyczynili się do zbliżenia Różanego Krzyża z ówczesnym wolnomularstwem.

Alchemia, którą zajmowali się różokrzyżowcy, była dla Maiera poszukiwaniem uniwersalnej prawdy - procesem intelektualnych poszukiwań i duchowego doskonalenia. Natomiast samo bractwo Różanego Krzyża nabrało w jego koncepcji wybitnie tajnego charakteru: miało pracować nad reformą świata nie tyle jako organiza-

35    Pisał o tym w dziele Sendbegriff oder Bericht an Alle Welche von Neuen Bruederschaft dess Ordens vom R.C. gennani Frankfurt 1615, wydanym pod pseudonimem „Julianus de Campis”. W nim też jako pierwszy nazwał naukę różokrzyżowców „teozofią”. Por. Bugaj, dz. cyt., s. 286.

36    Uczynił to w dziełach: Analysis Confessionis fraternitatis de Rosa Cruce Frankfurt 1615; Wolmeinendes Bedencken. Vom der Fama und Confession der Bruderschaft dess Rosen Creutzers, Frankfurt 1616.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SNV36446 64 RODOWÓD IDEOWY w żywej pamięci miano dziadka Johanna Valentina, Jakoba Andre* (1528-1590
SNV36454 72 RODOWÓD IDEOWY liczny związek z właściwą przemianą, której podlegać miał C2ł wiek dążący
SNV36456 74 RODOWÓD IDEOWY Salomonis (Dom Salomona), która od 1646 r. odbywała spotkany w londyńskim
46198 SNV36448 66 RODOWÓD IDEOWY Rosenkreutz”, mityczny założyciel Bractwa, był dla ich twórców 1 a
47402 SNV36460 78 RODOWÓD IDEOWY prawnymi masonami, lecz tworzących jedynie szeregi ich podwł nych (
79512 SNV36458 76 RODOWÓD IDEOWY czesnych autorów masońskich przedstawia tę zależność w następu jący
88 Mateusz Zapała Oficyny te, z wyjątkiem Twojego Komiksu, publikowały swoje komiksy w nakładach rza
IMG457 (3) 70 Jarosław Marek Rymkiewicz jakieś swoje własne sprawy do załatwienia. a właściwie.
DSC70 440 HENRYK ZB1ERSK1 oparł swoje poematy na zachowanych fragmentach poezji celtyckiej, całość

więcej podobnych podstron