21236 IMGi02 (2)

21236 IMGi02 (2)



się również przekazem informacji, które wykorzystuje w działaniu. Wraz z osiągnięciem określonego poziomu w rozwoju języka, dziecko staje się aktywnym odbiorcą i nadawcą komunikatu40. Większość dzieci opanowuje język mówiony w wieku około 2 lat, największy postęp w tej dziedzinie dokonuje się między 2. a 4. rokiem życia.

Rozwój języka w bardzo dużym stopniu zależy od czynników organicznych, środowiskowych oraz własnej aktywności i działalności. Jej rozwój następuje wraz z rozwojem procesów psychicznych. Mowa dziecka pogłębia i porządkuje percepcję zmysłową dziecka, myślenie, poszerza treść przeżyć, umożliwia lepsze kierowanie własnym rozwojem.

Szczególną rolę język odgrywa u dzieci. Rozwój języka wpływa na kształtowanie się stosunku dziecka do samego siebie, a odpowiedni poziom samooceny i samoakceptacji umożliwia z kolei prawidłowe funkcjonowanie w środowisku. Każde zaburzenie zdolności językowych niesie ze sobą wiele przeżyć. Między jednostką a światem tworzy się bariera komunikacyjna, która powoduje napięcia emocjonalne. Dziecko z zaburzonym językiem nie wierzy we własne umiejętności, rezygnuje z zainteresowań i aspiracji41.

Problemy szkolne, zakłócenia w czytaniu i pisaniu oraz kłopoty wychowawcze, a także obniżenie postępów w nauce mają związek z zaburzeniami języka42.

Zaburzenia rozwoju języka mogą dotyczyć poszczególnych procesów wchodzących w skład złożonych funkcji mowy, mogą jednak również obejmować całokształt rozwoju. Niektóre zaburzenia mają charakter izolowany, inne natomiast wiążą się z ogólniejszymi zaburzeniami rozwojowymi. Opóźnienie rozwoju języka dziecka może występować na tle jego ogólnego niedorozwoju, może jednak również być tylko

40    E. Filipiak, Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1996, s. 59.

41    H. Spionek, Zaburzenia..., op. cit., s. 179.

42    E.M. Skorek, Dzieci z zaburzeniami mowy wśród rówieśników w klasie szkolnej, Wyd. „Impuls”, Kraków 2000, s. 7.

65


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
42971 skanuj0009 autokte^&Majjfaacym się również w tym labjWatorium), Które śJKJżepi się kultura
Na czym polega skutek obiektywny dyrektyw? W orzecznictwie TS pojawia się również linia orzeczeń, kt
koniugacja u?kterii Tutaj rozpoczyna się proces przekazywania informacji geny Dawca Biorca DNA DNA P
Komunikowanie się - proces przekazywania informacji od jednej osoby do drugiej. skuteczne komunikowa
PRZEKAZ INFORMACJI W NIWELACJI Z WYKORZYSTANIEM NIWELATORÓW CYFROWYCH General Theory Digital
Maciej Szmit również unikatowe informacje dotyczące zasad działania dedykowanego oprogramowania
200 ANDRZEJ RÓŻAŃSKI organizacji, które mają doprowadzić do osiągnięcia określonych wyników pracy
KODEKS ETYKI Zbiór zasad i reguł, które przyświecają działalności danej firmy, określają
DSC00095 Istota zarządzania koordynowanie wykorzystywania zasobów do osiągnięcia określonych celów J
O badania pośrednie „zza biurka” - wykorzystuje się wtórne źródła informacji [informacje, które w
rżenia prezentacji multimedialnej wykorzystuje się programy pozwalające na przekazanie informacji w

więcej podobnych podstron