22766 obraz8

22766 obraz8



ne centra kultury słowiańskiej; na Śląsku przede wszystkim o górę Slężę, ową odwieczną, silną twierdzę religii starosłowiań-? skiej 21. Sprowadzeni tu na początku XII w. przez Piotra Własta kanonicy regularnie mu-j sieli uchodzić do pobliskiego Wrocławia, jak się wydaje, przed gniewem ludności oburzonej sprofanowaniem świętego okręgu22.

Jest znamienne, że Mazowsze pozostało na uboczu zaburzeń i nawet służyło jako azyl dla zwolenników wiary praojców. „Bo nowe porządki nie zapuściły tam jeszcze głębiej korzeni i nie spowodowały jaskrawych konfliktów” 2*. Skoro rewolucja społeczna ominęła ziemie nad środkową Wisłą, to widocznie buntowane się przeciw rozwielmożnionej hierarchii kościelnej w Polsce, a nie przeciw warunkom ekonomicznym i feudalizmowi, bo ten panował i na Mazowszu.

Odzywają się też głosy (Zygmunt Wojciechowski), że rewolucję pogańską 1034—1038 przygotowywała już wcześniej Słowiańszczyzna zachodnia, Pomorzanie i ludy połabskie. Istotnie, w 983 r. wybuchło wielkie powstanie Wieletów, w wyniku czego związkowe państwo zachodniosłowiańskie uwolniło się od zwierzchnictwa niemieckiego i chrześcija-

81 Z. Wojciechowski, W sprawie rewolucji po-pańskiej w Polsce w 1037 r., „Życie i Myśl” 1, 1950, nr 7/8, s. 611.

22    K.W. Heckowa, Pod znakiem świętego słońca. Dawne wierzenia śląskie, Wrocław 1961, s. 119.

23    J. Gąsowski, Ziemia mówi o Piastach, Warszawa 1960, s. 52.

ństwa niemieckiego. „Fala pogańska pi/dala się przez Odrę i wylała na Pomorze /.a diod nie’’1. Sukces ten podniósł na duchu jeńców Wieleckich i pomorskich wzięły di do niewoli przez ich wschodnich pobratymców i jest. możliwe, że ci jeńcy stali się zaczynem Im ulu.

.Następną fazą repoganizacji Słowian z.hhi -rzańskich był wybuch rewolucji w kraj ad i obodrzyckich w 1066 roku. i len „ponowny wybuch rewolucji pogańskiej na zad indzie w krajach obodrzyckich odbił się (...) silnym echem nad Wisłą” 2. O powadze lego odruchu protestu przeciw narzuconej przez Niemców wierze, protestu stłumionego siłą przez wjazd biskupa Burharda z Haibersladt u o stołecznego chramu słowiańskiego w Udrze i uprowadzeniu pod swym siodłem wieszczego rumaka3, świadczy fakt, że chrześcijańscy książęta polscy musieli wtedy ustąpić z Pomorzu, a biskupstwo kołobrzeskie upadło ze szczętem. Cała ta nadmorska połać powróciła wówczas otwarcie a o Wiary słowiańskiej, wzbogacając i uatrakcyjniając swój kult obrzędami zapożyczonymi z liturgii chrześcijańskiej. To z tego właśnie okresu repoganizacji Pomorza posiadamy opis świątyń słowiańskich w Eadogoszczy, Szczecinie, na Wolinie i na Rugii p-.óra duchownych kronikarzy lncnnee-

277

1

   Z. Wojciechowski, cyt. wyd., s, Glt5.

2

   K. Tymieniecki, Pomorze za lioler.lau-ów, „Roczniki Historyczne”, III, 1027, s. 17 -115.

3

   B.O. Unbegaun, La religion des ancien sla-ves, w: Mana, t. 3, 2, s. 418.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
obraz8 (7) ne centra kultury słowiańskiej; na Śląsku przede wszystkim o górą Ślężę, ową odwieczną,
54674 IMG95 120 Andrzej P. Kowalski znawcą neolitu Kujaw, kultury łużyckiej na Śląsku, okresu rzyms
prapol086 epoki brązowej w trzech grupach kultury „łużyckiej": na Śląsku środkowym, w ziemi Che
obraz7 (7) VII. Przechodzenie z wiary słowiańskiej na chrześcijaństwo Proces przechodzenia lud
IMG95 120 Andrzej P. Kowalski znawcą neolitu Kujaw, kultury łużyckiej na Śląsku, okresu rzymskiego
54674 IMG95 120 Andrzej P. Kowalski znawcą neolitu Kujaw, kultury łużyckiej na Śląsku, okresu rzyms
klszesz049 786 LUDOWA SŁOWIAN K. MOSZYŃSKI: KULTURA grupę składają się przede wszystkim barwniki (zw
skanowanie0016 (40) 28 III. Obraz urzeczywistniającej się komunikacji spazmatycznej Jest to przede w
Dokładność. Mamy tu na myśli przede wszystkim błędy (odchyłki) kształtu i położenia. Pierwsze są

więcej podobnych podstron