23115 P1070959

23115 P1070959



*3

*3

' Rodzaje szkolnych oddziaKwań profilaktycznych

iktycznc szkoły idą w dwóch kierunkach, p


,env*


: (uczniowie, kadra, diagnoza, ewaluacja 7%

zewnątrzszkołne (środowisko lokalny) $ H/f

spółpracy szkoły w działalności pro fi


damacr


^Kdywmiaprosiak ^aływairie wewnątozl nacja). Druga sfera to dziw kierunki oddziaływań łfcstmje rycina 4

Zdaniem niektórych autorów, działania profilaktyczne prowadzone % mogą mieć trojaki charakter [Gaś* 1997, s. 35]:

- samodzielne programy profilaktyczne* realizowane niezależnie od l żującego programu nauczania, skoncentrowane na specyficznych celach^

działania zintegrowane z programem szkolnym, wykorzystujące obo^_ jący program nauczania w zakresie różnych przedmiotów do promowan i foko rozumianego zdrowia:    \

-    działania incydentalne, podejmowane w odpowiedzi na konkretne

rżenia, które mialv miejsce w samej szkole lub na terenie, na którym H. je się szkoła.    '    n\

W widu znanych samodzielnych programach wykorzystuje się strategię'

©acyjną i edukacyjną - porcje informacji na jakiś temat (np. dotyczące śroA^ odurzających) przeplatają się z elementami treningu w zakresie najważniejs umiejętności psychologicznych i społecznych. Z reguły podobne programy ^ wyraźną strukturę. Scenariusze zajęć zawierają bloki tematyczne, które są rzowane stopniowo, nieraz w długim cyklu spotkań.    *****

Najczęściej w tego typu programach pojawiają się następujące bloki te^ tyczne:    *

-    blok integracyjny, zawierający rozmaite ćwiczenia umożliwiające lepsze^

jemne poznanie się uczniów, wprowadzenie pozytywnych norm i w efek ! większą integrację klasy:

-    blok Jaki jestem”, umożliwiający wytworzenie bardziej adekwatnego obzu siebie i bardziej adekwatnej samooceny;

-    blok dotyczący zdrowotnych, psy chologicznych i społecznych konsekweitcjj zachowań ryzykownych (używania i nadużywania alkoholu lub innych śron. ków odurzających, agresji lub wczesnej aktywności seksualnej), mechanizmy powstawania zaburzeń itp.;

-    blok dotyczący umiejętności psychologicznych (np. umiejętność radzenia so. bie ae stresem i napięciami przez ćwiczenia relaksacyjne, umiejętność podej. fflowama decyzji):

~ btefc dotyczący umiejętności społecznych, interpersonalnych (np. umieją, ność nawiązywania i podtrzymywania dobrych, satysfakcjonujących kontak-tow z ludźmi rozwiązywania konfliktów, opierania się presji grupy, w tym umiejętność mówienia jut”).

Skuteczny wewnętrzny synem profilaktyczny

•    Ewa|>»cja profilaktycznych działań szkolnych

•    Koordynacja działań

v

Bezpośrednie oddziaływanie na środowisko lokalne

•    Promocja i reklama szkoły

•    Poradnictwo dla rodziców

•    Promocja zdrowego stylu życia

•    Promocja prospołecznych postaw

•    Organizacja czasu wolnego

•    Integracja środowiska lokalnego

Współpraca z instytucjami w ramach lokalnego środowiskowego programu profilaktycznego

Ryc. 4. Kierunki oddziaływań i współpracy szkoły w ramach szkolnego programu profilaktycznego

Źródło: I. Siudem, Szkolne programy profilaktyczne. Koncepcja środowiskowa, „Serwis Informacyjny Narkomania”, nr 1(20) 2003, s. 47

Tego typu programy przyjmują model psychologiczno-społeczny w profilaktyce. Jest to model sprawdzony i uznawany za skuteczny w odniesieniu do dzieci i młodzieży [Szymańska, 2002, s. 54-55].


OddzWynialł wewnątrz.,zkulne

[ P^e°towanie.1 "rganizacja kadry pedagogicznej

•    Badan,e 1 motwtonng zjawisk patologii

•    Profilaktyczne działania ogólnoszkolne

•    Oddziaływania dla osób z grap ryzyka

•    Poradnictwo


Cp

ęp


I


c


<



95


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
□ Arkusze ocen rocznych"SIEJ Jednostka: Oddział / profil Rok szkolny: G-50 1ag. (bez
P1070950 przy analizie rodzajów programów i działań profilaktycznych warto przytoczy, stanowisko J.
IMG25 (2) 22 — istniejącą różnicę w rodzaju szkolnictwa wyższego, jakie rodzice katoliccy, w przeci
page0362 323 XVIII, Szkolnictwo TABL. 14. PUBLICZNE SZKOŁY POWSZECHNE WEDŁUG STOPNIA W ROKU SZKOLNYM
File0425 Kończy się rok szkolny. Wkrótce pójdziesz do szkoły. Przyjrzyj się historyjkom i pokoloruj
File17 Podskala III. Nieprzystosowanie szkolneI.    Systematyczność uczęszczania do s
Projekt: Przebudowa i adaptacja z przeznaczeniem na oddziały przedszkolne budynku szkoły Strona: 1 S
Projekt: Przebudowa i adaptacja z przeznaczeniem na oddziały przedszkolne budynku szkoły Strona: 2 S
Projekt: Przebudowa i adaptacja z przeznaczeniem na oddziały przedszkolne budynku szkoły Strona: 3 S
Projekt: Przebudowa i adaptacja z przeznaczeniem na oddziały przedszkolne budynku szkoły Strona: 4 S
Projekt: Przebudowa i adaptacja z przeznaczeniem na oddziały przedszkolne budynku szkoły Strona: 5 S
Wyższa Szkoła Rehabilitacjic <•#SprawnySenior PROGRAM PROFILAKTYCZNY Wyższej Szkoły
Koszty rodzajowe końcowe-3 Oddział Chirurgii    str. 1 Okres: Rok 2012, Miesiące: 2,4
W następnym roku szkolnym 1946/7 uczęszczało do szkoły 390 uczniów, odbywając naukę w tych samych wa
zeszyt samoobrona SZKOLNY ODDZIAŁ SAMOOBRONYZAPOZNAJ E Z TAJNIKAMI SAMOOBRONY Zcazyt azkolny 32

więcej podobnych podstron