25649 SCN19

25649 SCN19



Różnice te jednak zachowały się także współcześnie. Od strony genetycznej wynikają one z odmiennej częstości występowania alleli (odmian genu determinującego daną cechę), od strony środowiska kształtują się w rozwoju osobniczym pod wpływem lokalnych warunków życia.

Allel jest to gen alternatywny w danym miejscu (loeus) chromosomu konkretnego osobnika, odmienny od swego partnera w chromosomie siostrzanym. Alid powstaje na drodze mutacji, a w ramach gatunku może istnieć wiele alleli dla każdego z miejsc genowych. W przypadku występowania dwóch takich samych alleli w danej parze chromosomów mówimy, żc osobnik jest pod względem lego układu homozygot;), gdy występuje określony gen i jego alternatywny allel - jest heterozygotą.

W celu wyjaśnienia mechanizmu powstawania różnic genetycznych należy przypomnieć. że dziecko (pomijając chromosomy płciowe) w 50% ma geny identyczne z każdym z rodziców, bowiem od każdego z nich uzyskało po połowie materiału genetycznego. Jeżeli kolejne pokolenia składają sic z reprezentantów tych samych rodzin, powinny one być do siebie podobne genetycznie, ale wraz z kolejnymi pokoleniami podobieństwo do odleglejszych przodków maleje, np. podobieństwo w zględem każdego / czworga dziadków będzie wynosić u wnuków po 25%, gdyż po '/.j materiału genetycznego to pokolenie uzyskało od każdego z dziadków. Podobieństwo genetyczne wynika bowiem z ilości posiadanych takich samych genów.

Kolejne pokolenia danej populacji w zasadzie mają podobne zestawy genów, czyli pule genowe. Pule te mogą różnić się wielkością (liczbą osobników), ale w zasadzie zawierają podobną częstość poszczególnych genów. Odchylenia w tej częstości zachodzą w pierwszym rzędzie w wyniku zróżnicowanej płodności i umieralności przedstawicieli rodzin charakteryzujących się określonymi genami. To właśnie prowadzi do zwiększania się w puli genowej populacji tych genów, które reprezentowane są przez rodziny bardziej płodne lub o większej przcżywalności potomstwa.

Poszczególne odmiany człowieka (czarna, biała, żółta) przypuszczalnie ujawniły się w związku z powstawaniem bardzo rzadkich mutacji. Te nowe alicie zostały utrwalane na skutek związanej z nimi większej szansy przeżycia w środowisku, w którym dane populacje ludzkie żyły. Dotyczą one nic tylko tak prostych cech jak barwa skóry, kształt głowy ilp.. ale także wielu cech fizjologicznych oraz długości trwania ciąży. Proces ten dokonywał się co najmniej przez, dziesiątki tysięcy lat w czasie przekazu materiału genetycznego między kolejnymi pokoleniami. Także różnice między poszczególnymi ludźmi oraz populacjami wiążą się z czynnikami selekcjonującymi, których najczęściej trzeba szukać w obrębie warunków środowiskowych, w jakich powstawały.

Prawidłowościami dziedziczenia zajmuje się z jedne) strony genetyka ogólna, z drugie/ genetyka populacyjna. W niniejszym podręczniku nie będziemy wyjaśniać tych /irawidlowościi H genetu e następnie bardzo szybki postęp badań i dokonywane są nowe odkryt ta. Zazwyczaj zanim koleiny podręcznik ukazuje się if diuku, pewne informacje przestają już hyc aktualne. Choć W chwili obecnej poznano już genom człowieka, mc przybliżyło to nas jednak do sterowania nawojem. Kluczem ilo zrozumienia kontroli rozwo/u jest poznanie sposobu /irzejtiwiama sic genów, czyli ich ekspresji.

Człowiek ma kilkadziesiąt tysięcy genów, które są zlokalizowane w jądrach komórkowych. Nic cała jednak informacja dziedziczna zawarta jest wyłącznic w strukturach jądrowych, jej część zlokalizowana jest w mifochondriach.

Na matrycy DNA syntetyzowana jest specyficzna, jednoniciowa forma informacyjnego RNA (ryc. 14). tzw. messenger RNA (mRNA). Trójki nukleotydów RNA formują się w jednostki kodujące, stąd zwane kadóiuimi. Jak wspominaliśmy, istnieją 4 zasady azotowe, które mogą tworzyć różne sekwencje w trzymicjscowych kodonach (4'). możliwe jest więc występowanie 04 odmiennych kombinacji.

nowa teruga) sp’Pia kopsowana ze składników oo/ywczych *<|d»a

Informacyjny RNA przenika z jądra do cytoplazmy i jako matryca bezpośiednio uczestniczy w syntezie białka. W cylopla/.mic mRNA wchodzi w kontakt ze strukturami komórkowymi, zwanymi rybosomami, do których specjalny typ przenośnikowego RNA {transfer RNA. stąd tRNA) transportuje cząsteczki aminokwasów z cytoplazmy (ryc. 15).

W ostatnich latach wykryto, że RNA są nic tylko przekaźnikami ..poleceń” DNA, lecz modyfikują zarówno swoje funkcje, jak i wpływają na działanie DNA. Stąd można przypuszczać, że odgrywają rolę w ekspresji (sposobie przejawiania się) genów. RNA ma także zdolność działania na podobieństwo enzymów.

W determinowaniu rozwoju niezwykle istotna jest okresowa aktywność poszczególnych cząsteczek DNA. Odpowiednio do okresowej aktywacji poszczególnych genów, pewne typy mRNA miałyby być wytwarzane w odpowiednich okresach ontogenczy. Wyzwala to charakterystyczne dla tych okresów procesy rozwojowe i charakterystyczne właściwości metaboliczne. Być może na tej zasadzie urueharniana jest stymulacja hormonalna oraz kształtowanie się wrażliwości odpowiednich tkanek. Poznaniu letio pro cesu poświęca się obecnie wiele badań, w ięc hipotezy w tym zakresie zostaną omówione w rozdziale poświęconym hormonalnym mechanizmom rozwoju. Wiadomo jednak, że tor oddziaływań jest specyficzny dla każdego genu, a więc i dla syntezy konkretnych cząsteczek enzymów, l-.nzymy już wprost kierują pr/.emianą malerii. determiiuiiąc tym samym jakościową stronę zjawisk rozwojowych.

41


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
porównawcza007 bmp toab -koAkjRCLULi pfibea -ba dutó&© etepu. yetotol asmcmiom, \scnisdiv ImJ^D
39707 SCN18 v«ebfoi wcuidiętittug ptóekejc^ag.    *J -htewUii jirałm +uo«sĄ tóiauec
41825 SCN35 . Kobiety, które utyły w czasie ciąży, rodzą cięższe dzieci, o większym obwodzie głowy
46998 SCN21 Geny hotmobłoku wpływają no orientację rozwoju poszczególnych odcinków cudo. zwla.src*
48195 SCN40 Mówiąc o roli czynników egzogennych już lu warto wspomnieć, że wśród nich należy wyróżn
skanuj0035 [Fe(SCN)J + 6 F S [FcF6)3 + 4 SCN czerwony    bezbarwny Jony F" zamas
12000 SCN14 (2) djużany efekt występuje po urodzeniu w przypadku karmienia dziecka piersią i rzutuj
12890 SCN50 Wzory do wyliczania przybliżonej średniej wysokości i masy ciała niemowląt i dzieci M

więcej podobnych podstron