27071 Psychologia7

27071 Psychologia7



128 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ

Podwzgórze jest równie ważne u ludzi jak u zwierząt. Na nieszczęście (lub na szczęście) nasze ośrodki przyjemności nie są jeszcze tak dokładnie określone jak u szczurów. Ponadto nasze reakcje na informacje pochodzące z podwzgórza mają mniej instynktowny charakter i pozostają pod większym wpływem takich procesów jjoznawczych, jak myślenie, podejmowanie decyzji i wartościowanie, które są częścią tego, co stanowi istotę człowieczeństwa.

Ukiąd limibiczny (rąbkowy) tworzy wiele struktur, w tym ciało migdałowate, hipokamp i część podwzgórza (rycina 3.7). Rozciąga się on wzdłuż wewnętrznego brzegu kory mózgowej i jest w pełni rozwinięty jedynie u ssaków. Bierze udział w regulacji pamięci i procesów emocjonalnych oraz popędu głodu, popędu płciowego i agresji. Ludzie z uszkodzonym hipokampem potrafią wydobyć z pamięci odległe wspomnienia3, lecz nie są w stanie trwale zapamiętać żadnych nowych informacji. W rezultacie mogą na przykład dzień w dzień czytać tę samą

—:-----r--------^ gazetę, nie zdając sobie sprawy-z tego, że już ją czytali, albo kolejny raz przedsta-

, wiać się osobie, z którą rozmawiali już.przed.kilkoma godzinami.(Sąuire, 1996).

Ciało migdałowate składa się z dwóch podobnych do siebie, niewielkich struktur o kształcie migdałów. Badania nad konsekwencjami stymulacji elektrycznej ciała migdalowatego. lub jego.wycięcia, wskazują, że ta struktura jest odpowiedzialna za zachowania agresywne u małp, kotów i innych zwierząt. W pierwszej połowie XX wieku Heinrich Kluver i Paul Bucy (1939) wycinali czę-

......ści ciała migdałowatego rezusom. Małpy te normalnie są dość zadziorne, gotowe

.............ugryźć czy podrapać napastnika, ale wycięcie ciała migdałowatego czyniło je łagodnymi jak gołębie. Zanikała ich agresja w stosunku do ludzi i nawet pozwalały się szczypać. Jednocześnie elektryczna stymulacja tej samej części ciała migdałowatego, którą Kliiver i Bucy wycinali, prowadzi do automatycznego pojawiania się tak zwanej reakcji wściekłości, na przykład u kotów polega ona na

3 Są to wspomnienia poprzedzające uszkodzenie mózgu na przyldad o rok lub więcej (przyp. red.).


.wyginaniu grzbietu i prychaniu, które stanowią przygotowanie do ataku. Natomiast stymulacja innej części ciała migdałowatego powoduje, że kot kurczy się ze strachu nawet na widok myszy1.

Wypełniająca jamę czaszki część układu nerwowego zwana jest mózgowiem (por. rycina 3.5). Zasadniczą, największą i słusznie gloryfikowaną część mózgowia stanowi właściwy mózg (cerebram). Główny i najbardziej widoczny jego składnik, czyli kresomózgowie (drugi poza międzymózgowiem składnik przodo-«.. mózgowia), ma pofałdowaną powierzchnię - korę mózgową, w której obserwu-jemy wypukłości zwane zakrętami. Dzięki nim dużapowierzchnia kory może się zmieścić w stosunkowo niewielkiej objętości.

Zagłębienia w korze mózgowej nazywane są bruzdami. Najważniejsza z nich -szczelina podłużna - dzieli mózg na dwie półkule. Półkule są połączone spoidłem wielkim (ciałem modzelowatym), czyli grubą wiązką tworzoną przez oko-' lo 200 milionów włókien nerwowych'........    i.™

OBWODOWY OKŁAD NERWOWY

Na obwodowy układ nerwowy składają się neurony czuciowe (wstępujące) i ruchowe (zstępujące), które przesyłają informaqe do OU-N i z OUN. Bez obwodowego układu nerwowego nasz mózg byłby odizolowany od świata - nie byłby w stanie ani go spostrzegać, ani nań1 oddziaływać.. Dwie główne części obwodo-. wego układu nerwowego to układ somatyczny i autonomiczny.

SOMATYCZNY UKŁAD NI5WOWY. Ten układ zawiera neurony czuciowe (wstępujące) i ruchowe (zstępujące). Przekazują one do mózgu między innymi informacje na temat tego, co widzimy, słyszymy, odczuwamy węchem i dotykiem. Dzięki temu możemy doświadczać piękna i brzydoty świata, jego fizycznych rozkoszy (cierpień. Informacje przekazywaneiz mózgu i rdzenia kręgowego do somatycznego uldadu nerwowego pozwalają kontrolować dowolne ruchy dała, takie jak .podniesienie, ręki, mruganie czy chodzenie,, a także oddychanie i ruchy niezbędne do przyjęcia właściwej pozycji ciała i utrzymania równowagi.

AUTONOMICZNY UKŁAD NERWOWY. Autonomiczny układ nerwowy (AUN) działa automatycznie, zarządzając funkcjami gruczołów i mięśni narządów wewnętrznych. To AUN kontroluje takie czynności, jak praca serca, oddychanie, trawienie czy rozszerzanie źrenic. Czynności te mogą być wykonywane automatycznie, także podczas snu. Jednak nad niektórymi z nich można sprawować świadomą kontrolę. Można na przykład celowo regulować oddychanie. Takie metody jak biologiczne sprzężenie zwrotne czy j:oga pozwalają uzyskać kontrolę nad zazwyczaj automatycznymi czynnościami, w rodzaju częstości skurczów serca (na minutę) czy ciśnienia krwi.

AUN składa się z dwóch „gałęzi” czy podukładów: współczulnego (sympatycznego) i przywspółczulnego (parasympatycznego). Działają one w sposób antagonistyczny. Jak pokazuje rycina 3.8, wiele narządów wewnętrznych i gru-

1

Wyniki przytaczane przez Autora wyjaśnia się współcześnie, wskazując na współudział ciała migdałowatego w procesach identyfikacji emocjonalnego znaczenia bodźca (zwłaszcza tego, czy jest on negatywny i/lub zagrażający). Obserwowane reakcje zwierząt są następstwem tej identyfikacji. Więcej informacji znajdzie czytelnik w: J.! Le Doux (2000). Mózg emocjonalny. Przet. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina oraz: A. R. Damasio (1999). Błąd Kartezjusza. Przet. M. Karpiński. Poznań: Rebis (przyp. red.).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
27071 Psychologia7 128 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ Podwzgórze jest równie
Psychologia7 128 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ Podwzgórze jest równie ważne
Psychologia1 ) 16 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ Kierunek nerwowego Pojemnik
Psychologia4 122 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPUIEJ HĘUROPRZEKAŹNIk] g DZIAŁANIE
Psychologia5 124 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ łów rozmieszczonych w całym
Psychologia5 144 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ i przez tydzień po jej zakoń
Psychologia3 !20 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ !20 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA:
Psychologia4 122 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPUIEJ HĘUROPRZEKAŹNIk] g DZIAŁANIE
Psychologia5 124 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ łów rozmieszczonych w całym
Psychologia6 126 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIECEJ. PRZYSTĘPNIEJ 126 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA:

więcej podobnych podstron