28183 strona0012 (5)

28183 strona0012 (5)



52 Maria Zebrowska i Zofia Babika

udział oprócz psychologów takie logicy, fizycy, matematycy, przyrodnicy} Tym badaniom zespołowym zawdzięczamy olbrzymi dorobek naukowy „genewskiej szkoły” psychologicznej,4.

Do znanych uczniów i współpracowników' Piageta, rozwijających da lej jego teorię, należą — oprócz już wymienionych — V i n h Bang, 1< Im rujący obecnie, wspólnie z B. Inhclder, Instytutem Nauk Pedagogiczny1 h w Genewie, Pierre Gróco, obecnie zastępca dyrektora w Ecolr «!••« Hautes Etudes w Paryżu, H. Sinclair de Z wart, profesdr Unlw1»t sytetu Genewskiego i wielu innych.

Spośród psychologów szwajcarskich znane też jest nazwisko Fmn ciszki Baumgarten-Tramer (1880- 1970), ur. w' Łodzi, prnfw sora Uniwersytetu w Bernie, płodnej pisarki i działaczki w zaknwls psychotechniki. Główne jej prace dotyczą tej właśnie dziedziny ale zajmowała się także psychologią dzieci i młodzieży, poczynają1 ml pierwszych swych badań nad kłamstwem, prowadzonych jeszcze w l'nl sce

W Anglii duże znaczenie dla psychologii dziecka miały pierw1.1# obserwacje Karola Darwina (1809 - 1882) oraz prace badawcze i orgu nizacyjne D. S u 11 y’e g o (1842 - 1929), które odegrały tam podobną i - »l., jak praca W. Preyera w Niemczech. Już jednak w początkach XX w. 1.|i1. tykamy tu inne kierunki badań niż w omawianych dotychczas kraju1 h europejskich. Chodzi mianowicie o zastosowanie metod statystycznych ilu rozwiązywania problematyki psychologicznej w różnych gałęziach p1y chologii.

Wprowadził je jeszcze w XIX w. Francis Gal ton (1822- 1911), wszechstronny badacz, zajmujący się medycyną, geografią, antropologią, a przede wszystkim psychologią. Inspirowany teorią ewolucji Darwinu, pierwszy przeprowadził szerokie badania nad dziedziczeniem cech psy chicznych i wybitnych uzdolnień u człowieka, a w związku z tym - nn<1 różnicami indywidualnymi między ludźmi 2. W toku rozwiązywania tyrli zagadnień wprowadził szereg nowych metod, jak metoda kwestionariusz1.

I, Hkojarzeń, mierzenia ezusu reakcji, analizy introspekcyjnej 1 Inne*. „iv p oi etyczne (Jultona o dziedziczności, Jakkolwiek wywurly

. ule zawsze dodatni - nn psychologią (C tiilton uchodzi zo pre» pedologii), maju dziś Już. tylko historyczne znaczenlo. Najwlęks/ą l( . role w rozwoju psychologii odegruly nutomlast wprowndzo -(Jultona metody statystyczne- był twórcą techniki milt l eentylowunła, a przede wszystkim autorem pojęcia korelacji , . njińl'/ynnika. Stworzył ważne podwaliny psychomotrli

i,    v w l y k 1 m a t e m a t y c z n e j. Prace w tym zakresie rozwijał , ( pearson (1857- 1936), matematyk, który opracował i uay-

i,..val statystyczne koncepcje Galtona, znacznie poszerzył ich za-.i„l mi mocniejszy podbudową teoretyczną i wprowadził szereg pojąć alnlystycznych, do dziś używanych w psychologii (np. powszechniu , t. .Oi illa współczynnika korelacji)*'.

u., metodzie obliczeń korelacyjnych, wzbogaconej nowymi pojęciami >    i migowa, pierwsze jasne* sformułowanie koncepcji analizy i zyn-

,    . || npm I \ię później Charles K. Spearman (1863- 1946), wply-

.....gnnl/utor badań tzw. psychologicznej szkoły londyńskiej, twórca

,,.    unik owej teorii inteligencji*3. Interesując się

ii,    mi zdolności umysłowych, zastosował obliczenia współczynnika ko-|i in|t}d/y różnymi, mierzonymi za pomocą testów, czynnościami umy-

| szkolnych. W wyniku tych obliczeń stwierdził, że we h lych czynnościach przejawia si<; ogólny czynnik intelektualny,

, . nt.zwal czynnikiem „g” (od ycneral) oruz. czynnik specyficzny

, imluloby / grubsza inteligencji ogólnej i zdolnościom specjalnym . ,i Opniimun bronił sit,* przed używaniem tych nazw). Proce Spearmanu ...ImI, uzernką dyskusją, a spruwdzunie jego teorii ł dalsze szukanie igi■ muly< mych sposobów wydzielania i pomiaru czynników inteligencji ,, , v„.|zllo tl«» szerokiego rozbudowania analizy czynnlko-

" Anglii piacc Spearmana krytykowane były od strony mutcmntyc/.-, | |umi K. Pearson o, W. Browna, a przede wszystkim przoz Ifi .yu ll Thomsona (1881 - 1955), który sam znacznie przyczy-tl «|»f ilu rozwoju tej dziedziny statystyki matematycznej H. Natomiast

1

4 Bibliografia dziel J. Piageta obejmowała w r. 1966 ok. 500 pozycji, w tym ok. 50 dużych monografii, pisanych przeważnie z udziałem licznych w.tpólprurownl ków. Por. pracę zbiorową Psj/cholopie ct ópittśmologie ginćtląuts. Thżmes piagłthnt Hommagc d Jean Piaget avec une bibliographic complitc de set ocurres. Parła 1066

2

F. Baumgarten Kłamstwo dzieci ł młodzież u (na podstawie ankiet w szkołach łódzkich), 1927; Wunderkinder, 1930: l>ie Dankbarkeit bei Kindera und Jugcndlithen 1936; Der Jupcndliche und da1 Berufsleben (wspólnie z Tramerem), II wyd. IWMI,

Kinderzeichnungen, II wyd. 1952.    ---

** F. C.alton llercdttary genius, 1869; English men of science, thelr naturę mul nurlure, 1874; Inęuiries into human faculty and its develnpment, 1881; Natuml inheritanoe, 1889.

3

*o ■ iii* pi ln i. Prnrsnna z zakn su teorii i techniki statystycznej powstiily w lu i u isui l#07 I publikowane były w serii artykułów pt. Confrlbutiom In Ihi* iulliniiiili.nl Ihenry o/ euolufion (por. Hearnshnw, IBM, s. 87).

•• • li i Npenrman (Jenerał inlrthgenre objecfii-clj/ detrrmined and Pieatured 'i l isyrlio!," 1IMI4, 15; The theorp o/ fUX> fartom. „Psychol. Rtvlew" 1014, VI,

......... o 1 IntelUgenrr and thf prłnctple* nf cngnttion, 1023; The aMUtlet

Ihelt naturę and meaiurcment, 1027,

•* w Mrown The eiitnttali of mentol nieosurenienf. 1 wyd. lon, natlgpiia wyii


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
21411 strona0016 (3) 60 Maria Żebrowska i Zofia Mnbaka czych, ale i zasadnicza teza behawioryzmu, iż
53247 strona0019 (3) 66 Maria Zebrowska I Zofia Babska psychologii, jak też innych niż psychologia r
strona0034 (3) W6 Maria Zebrowska I Zofia Bobaku ków skupiają się na zagadnieniach rozwoju procesów
strona0011 (5) 60 Marla Zebrowska I Zofia llabska w psychologii miału sformułowana przez Claparćde’a
22357 strona0040 (3)
74019 strona0025 (3) 7H Marla Zebrowska 1 Zofia Bobaka w ostatnich dwóch dziesięcioleciach, opieramy
58430 strona0035 (3) UH Marła Zebrowska ł Zofia Hut : lwi nogo przebiegu rozwoju psychiki, Juk i pos
29788 strona0057 (3) 142 Maria Zebrowska .V . sprawdziany o ukre* intensywnego Cwlczaoia_ okzaa b
52981 strona0046 (3) 120 Marla Zebrowska 1 Zofia Huhaku Tr/cda grupa problemów, którą wymieniliśmy p
strona0039 (3) 106 Maria ?.ohtowsku i Zofia Hutwku i « y o wieku dojrzewania, pisanej pod dużym wpły
strona0041 (3) 110 Marla Zebrowska I Zofia Dabaka iSzuman a Przetacznikowa przeprowadziła rozległe b
strona0063 (2) IM Maria Zebrowska na rozwój struktury i funkcji układu nerwowego dziecka, /i wtórnie

więcej podobnych podstron