33413 IMAG0793 (4)

33413 IMAG0793 (4)



LXI

nie rozporządza środkami, które łby jej pozwalały osiągać swe cele, to należy z nich wszystkich zrobić jedną szkołęii-(85). „Ten pomysł należałoby wykonać w wielkim wymiarz^T Trzeba po-łączyć gimnazjum, szkołę mieszczańską i szkołę elementarną w jeden system w ten sposób, aby każdego ucznia można było skierować w nim do najodpowiedniejszego dla niego nauczania” (86). „Gdyby przyjęto moją radę, t© by sprawdzano: przy k&żdej' promocji, czy wszyscy uczniowie nadają się do danej szkoły, czy inna nie byłaby cha nich odpowiedniejsza?” (88)1

„Przez takie przesianie usunięto by najbardziej rażące me-; równości” (89), „Jednak po trzech latach wspólnej nauki znowu zaznaczy się między uczniami znaczna nierówność. Jedni wysuną się naprzód, inńi zostaną w tyle. Nie należy dopuście do tego, aby te różnice, gdy już osiągną pewną wielkość, dalej rośły”;.|90).

'* ^Trzeba zatem utworzyć osobną klasę, którą nazwę kią są ć w i' t z eps Klasa ta przeznaczona jest dla tych, którzy posuwają się naprzód w powolnym tempie, a jednak rzetelnie pragną zdobyć wykształcenie) jakie im daje szkoła” (91). „Mniejsze nierówności dadzą się wyrównać na godzinach ćwiczeń, które szkoła zorgałiizńje dla słabszych uczniów” (95). „Wreszcie można program nauczania tak opracować, aby wśród materiału obowiązującego wszystkich znajdowały się i »epizody«, które przerabialiby tylko zdolniejsi uczniowie” (95).

Tyle można zrobić w obrębie jednej szkoły, aby ją dostosować do każdego ucznia, A teraz czas pomówić o najrozmaitszych przejściach pomiędzy różnymi szkołami należącymi do jednego systemu szkolnego. Herbart tak o tym mówi: „Cóż to znaczy, że gimnazja, szkoły mieszczańskie i małe szkoły48 mają być złączone w jedną całość? O jakich przeniesieniach z jednej szkoły do drugiej teraz wypada mówić? Zajmijmy się dla przykładu pytaniem, co ma czynić chłopiec, który się późno zdecydował studiować, a przedtem uczęszczał do szkoły mieszczańskiej, albo nawet do małej szkółki?” (113),

43 To znaczy elementarne na wsi,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
21755 Zdjęcie0051 (10) Funkcje biblioteczne nie są częścią języka C++ Ktoś je napisał, a ponieważ by
Strona010 nie, mianowicie fakt, że respektowanie jej pozwala na ustalenie, jakie sądy egzystencjalne
A1429424 djvu XVIII. Nie poznaję Oleńki: uśmiech znikł z jej twarzy, Z ustek piosnka uciekła. To dz
Każda organizacja (w tym przedsiębiorstwo) posiada cele, które wyznaczają jej główny dział. Przez ce
Każda organizacja (w tym przedsiębiorstwo) posiada cele, które wyznaczają jej główny dział. Przez ce
mmotności wiejskiśj dzienniczek, nie dla świata, bo go ukrywała, ale: „Kiedy mnie nie będzie (pisze)
skanowanie0004(2) o o ~ f — o Z-N --^- _ yJ / NIGDY NIE DOTYKAJ PRZEDMIOTÓW, KTÓRE
skanuj0033 2 Przyczyna choroby nie jest znana. Czynniki patofizjologiczne, które mogą mieć wpływ na

więcej podobnych podstron