35530 skanuj0048 (46)

35530 skanuj0048 (46)



schemat 5, który w zestawieniu nie różnicuje obu grup, stosowany jest do badania wpływu różnych odstępów czasu między uczeniem się obu zadań (Ellis i Burnstein, 1960).

Używano tez różnych wzorów do określenia efektów transferu. Najczęściej stosowany jest wzór procentowy:

1 a


£_

Procent transferu = --- x 1 00,

gdzie E oznacza średnią wykonania zadania B przez grupę eksperymentalną, a K średnią wykonania tegoż zadania przez grupę kontrolną. Wzór ten odnosi się do takich pomiarów, jak liczba prawidłowych odpowiedzi itp., tzn. takich, w jakich wzrost wartości pomiarów oznacza lepsze wykonanie, a więc większy transfer. Jeżeli jednak przedmiotem pomiaru będzie np. liczba błędów lub czas wykonania zadania, to niższe wartości pomiarów oznaczają lepsze wykonanie. W takich sytuacjach odwracamy licznik i procent transferu obliczamy według wzoru:

1 b


K E X 100. K

Inny wzór zaproponowany przez R. M. Gagne i in. (1948) porównuje różnicę między grupą eksperymentalną i kontrolną z różnicą, jaka dzieli wynik grupy kontrolnej od wyniku maksymalnego.


2a

gdzie M oznacza wynik maksymalny, a pozostałe symbole pozostają nie zmienione (czyli oznaczają wyniki grup E i K w zadaniu B). Dla pomiarów czasu czy błędów odwracamy teraz zarówno licznik, jak i mianownik, i procent transferu obliczamy za pomocą wzoru:


2b

B. B. Murdock Jr. (1957) zaproponował jeszcze trzeci typ wzoru. Zakłada on, że maksymalny pozytywny transfer może wynosić 100%, a maksymalny negatywny -1 00%, tak więc są one symetryczne. Uzyskuje to przez dodanie wyników obu grup E i K w mianowniku.

Dla pomiarów czasu i błędów licznik zostaje odwrócony, co nadaje wzorowi następującą postać:

Obliczenie wartości transferu za pomocą różnych metod nie jest licz-

146


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0024 (118) W schemacie rzeczywistym pręt Z nie istnloje, /ulomz = o-*z, = o, * = W równaniu na
skanuj0030 (46) Schemat do modelu 18 zestr. 28 • •    •    * -hi
Untitled46 Rys. 10.46. Schemat połączeń zestawu wskaźników w wersjach EL i ELX (objaśnienia oznaczeń
skanuj0037 most kolejowy, który powoli zatapiał się w ciemność, za most, i wracała do domu, gdzie ni
skanuj0014 (46) Acta Clinica Ryc. 4. Ćwiczenia samowspomagane zgięcia chowe i odbudować zaufanie do
skanuj0024 Z początku, a może i potem też, nie chciała wierzyć, że Emil jest jej autorem, dopominała
skanuj0051 2 Poprzednia reakcja (wydzielanie NH*?) nie ma tego typu ograniczeń (jest bardziej selekt
Skanuj0023 46 Lekcja szósta estos refranes ya (wyszły z mody), ahora (jest modne) entre los jóvenes
skanuj0051 (2) Poprzednia reakcja (wydzielanie NH,T) nie ma tego typu ograniczeń (jest bardziej sele
59324 skanuj0437 siębiorstwo ma niezbilansowany zestaw działalności, na przykład zbyt duże jest zapo

więcej podobnych podstron