48842 wmp0010

48842 wmp0010



/ czania, prnkscoló; a w -*H>rj r?fr*-i*ł> wychowawców, etyka w wy-' chowaniu morali.yinpesietyka w wychowaniu estctycznyijj5"'. a nauki realne, jak ćcmo.-.r lu, ^rr>:^iil^4csxtałccni»-i--o4Wi;ily oraz higic-i na z t unikam; medycznymiv; w organizacji szkolnictwa i w polityce szkclnc*j państwa. lej trzeciej utupy nic nazywa sic dziś naukami 'i pomocniczymi pedagogiki. chochiż musi ona z nich czerpać wiedzę ' i dyrektywy. ponieważ pedagogika jako nauka samoistna nie tylko

■    korzysta z .ch lis ttg, ale równocześnie im służy wiedzy o człowieku, i:tóryj:*si w określony sposób wychowywany. Tak socjologiczna wied/a

0    .środowisku wiele znaczy dla pedagogiki, ale pcdagog.ic/u:i wiedza ! o wyratowaniu ludzi wyjaśnia ich rolę w środowisku i zakres ich j możliwość działania. Podobnie r.le tylko psycholog mówi pedagogowi, j jax funkcjonuje psychika wychowanku, ale także odwrotnie peilagog

■    inforniije psychoicg-.. jaki był wychowywany człowiek, którego on

' br.da^: Ta_n;~AŚipó1 praca miedzy naukami ^łedagonic/nyml-^

■' r. -ped tt eortik: i , * o i zYSŁOiaca _z.Ptim< >crjw różnej formie, powoduje to^że. '| •: i w zależności od współdziałania zdań;; dyscmlinajiaukową wyodrębnia ~i-i? w I icdagogice ok reślona probfcir.niyka, ro/całonkowuj:? -sy w postaci ■\.,wi:.jej dziedznty bidawaęzKozwijajacy "Ślę stan nauk wśpól- ' piacującyćTT ,/pcdagogTk;| można uzmysłowić w następującym schema-■' cis, w którym wycinki w kole pedagogiki oznaczone wielkimi literami . przedstawiają p - murki pedagogiczne, jak: H historia wychowania.

K - kulturologia wychowania (stosunek dziedziny kultury do pedago i giki), A - antropologia wychowaniu (nimka <> istocie, naturze i egzysten 1 cji człowieka), B - l.v«logia wychowania {nauka o podstawach biologicz-j nych wychowania), P - psychologia wychowania (nauka o rozwoju i psychicznym oraz o funkcjonowaniu psychiki w procesie wychowania

1    nauczaair.), S socjologia wychowania (nauka o zjawiskach społeczni nych w wychowaniu), r - filozofia wychowania (wyjśniająca je na

'gruncie teorii rzeczywistości, bytu. filozofii człowieku i filozofa wartości) ira T - teo’ogia wychowaniu (ujmująca wychowanie w świetle Objawienia i konieczna dla pedagogiki religijnej). Natomiast pola

’• It. ś uch os? » I.« k i (.id). Mn&'i JifiwJirMt l«)MtMi/i^{rr i Wijrs/.i^. 1M6 i    :

!? T?rfV. .YZkS? ni\    i tytfłewne wtjniliisialaiąn : ;svfr;ij/ip/tką. Waisznwi

P)«.j ! 17-26.!. >71 itń.

'1 lc-izc. Priiiguęiksi Pilita kondyiUnAw nu atmavcitti. W;iT^iwa 1970

s. .15-110

| narożne, graniczące z naukami zasadniczymi i ogólnymi, jak historia. '    biologia, socjologia ild. w ogóle i będące iui styku z dziedzinami


i    wychowania (działami pedagogiki) oznaczone cyframi reprezentują

2" - nauki współdziałające z pedagogiką tak a) nauki realne, jr.k I)- higiena z naukami medycznymi, ?.)- Ekonomika oświaty i kszinlee-i    nin, 3) - Demografia, dalej h) nauk*, formalne, związane z mr.tcmalyza

< cją, jak 4) Cybernetyka (nauka o kierowaniu i inlormowamul. S)- Prakseologia (nauka o działaniu), fi) Logika / metodologią nauk i naukoznawsiwem, wreszcie ej nauki aksjologiczne: ?)    bstci yka

/nauka O pięknie), S) Etyka (nauka o mor::litości). W końcu pasy pomiędzy naukami współdziałającymi / |xrdagogiką obrazują nauki podstawowe wraz V z naukami pomocniczymi, z których dorobku korzystają nauki pedagogiczne.

Sl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wprowadzenie do pedagogiki (2) czania, prakseologia w „dobrej robocie wychowawców, etyka w wychow
. jŁ ♦ 1 ifl 1 A a J • li 4 4> wL® Jp 9 rj i fr i • Jf^JC -JJHsTh- v.i» k r % % i • >
tu ciężkości z funkcji dydaktycznej na funkcję wychowawczą i rewalidacyjną (Wy-czesany 1993, s.
Konkretyzacja?lu wychowania I Teoretyczne podstawy wychowania Załącznik 7. Konkretyzacja celu wych
ksiazka6 00 Hoiwóf inychlcrny I wy chowanie nalnc wychowanie, szczególnie zaś w dobie obecnej, weni
IMAG0768 (5) XXXVI „Pan chce zmechanizować wychowanie”2&. Mechanizacja -wy-wychowania niewątpliw
IMAG0767 (7) XXXVI „Pan chce zmechanizować wychowanie”23. Mechanizacja wy-wychowania niewątpliwie za
Ćwiczenie 1: Wy chowanie w. ujęciu so ęj ologic z rym: Socjologia bada wychowanie bezstronnie. (je ś
SL273820 fci4 -yySŁ sfnCpjf if, L.Hf p i    -Fr^: ■ ]• Sfffi . ^ oplyg^/rj jj-j^j) iL
161. H 5 f f d i n g H. Zasady Etyki, przeł. Dr. Z. Daszyńska. 20 300. Jo dl Fr. Dr. Ekonomja społec

więcej podobnych podstron