50454 skanuj0089 (32)

50454 skanuj0089 (32)



186

Reżyserka wyróżniła trzy poziomy, na których zasadza się dzieło: realistyczny, osobisty - związany z uczuciami i trzeci - poziom rytuału. W tym wymiarze opisana wyżej sytuacja zyskuje zupełnie inny ciężar -film staje się metaforą ludzkiego poszukiwania, gesty nabierają magicznego znaczenia, a ruch podąża w stronę bardziej zdyscyplinowanych form. W The Very Eye of Night muzyka współgra z obrazem na równych prawach. Partyturę do filmu napisał trzeci mąż artystki, japoński muzyk

-    Teiji Ito. Początkowy rytm oparty na prostej strukturze (dwa instrumenty: cymbały i klarnet), zagęszcza się z czasem (poszerza się instrumentarium), nabiera bardziej lirycznej barwy. Wraz z wejściem bębnów

-    brzmienie zbliża się do rytualnych dźwięków, by za chwilę znów zmienić ton na bardziej spokojny. Ostatnim ujęciom towarzyszą ponownie tajemnicze i magiczne uderzenia cymbałów. Reżyserce zależało na zharmonizowaniu muzyki z ruchem tancerzy, tak aby odzwierciedlały jedno „kosmiczne" uniwersum. Film The Very Eye of Night całkowicie zdominowany przez taniec, stanowi kwintesencję kina, jakie przez ostatnie lata tworzyła artystka.

Shirley Ciarkę - od kina eksperymentalnego do radykalnego dokumentu

Amerykańska awangardzistka Shirley Ciarkę, pochodząca z polsko--żydowskiej rodziny emigrantów, zaczynała swoją karierę jako tancerka. Jej filmy nakręcone przy pomocy męża Berta i Willarda Van Dyke'a -Dance in the Sun (Taniec w słońcu, 1953), Moment in Love (Miłosna chwila, 1957), Bńdges-Go-Round {Wirujące mosty, 1958) Skyscraper (Drapacz chmur, 1959)16 były rodzajem poetyckich etiud. W dwóch pierwszych kamera eksperymentowała z ekspresyjnymi możliwościami tancerzy i obrazu, jak w Dance in the Sun nakręconym na przemian na plaży i w studiu, dzięki czemu osiągnięto charakterystyczny rytm. Dwa kolejne były rodzajem studium miejskiego pejzażu - mostów, drapaczy chmur - i przypominały ekspresyjne abstrakcje. Bridges-Go-Round zrealizowany na zamówienie na targi Brussels World Fair są rodzajem „montażowej choreografii". Kamera filmuje jeden obiekt z wielu punktów widzenia, tworząc niekonwencjonalny „balet". Zmienny, jazzowy rytm, bezustanny ruch, wielość ustawień kamery, dawały wrażenie „tańca", mimo iż brakowało wykonawców. Do krótkometrażówki zostały napisane dwie

16 Film zdobył nagrodę przyznawaną przez Ciemna 16 i Creative Film Foundation oraz reprezentował Stany Zjednoczone na MFF EXPO 58 w Brukseli w kategorii filmów eksperymentalnych w 1958 roku.

partytury muzyczne - elektroniczną ścieżkę dźwiękową skomponowali Louis i Bebe Barron, a jazzową Teo Macero. Zestawienie tak różnych stylów muzycznych zmienia zupełnie odbiór dzieła, czyniąc je równocześnie swoistym „odkrywaniem" relacji zachodzących między dźwiękiem a obrazem. Utwór Bridges-Go-Round to zabawny dokument o jednym budynku - Tishmann Building na 666 Fifth Avenue, filmowanym z perspektywy jego pracowników. Przyprawiającym o zawrót głowy obrazom towarzyszy w ścieżce dźwiękowej, utrzymany w jazzowym stylu, beatni-kowski poemat oraz piosenki i głosy aktorów grających budowlańców. Ciarkę udało się w tej krótkiej formie oddać szybki rytm i ducha Nowego Jorku, jednocześnie zmieniając schematyczny wizerunek przemysłowego pejzażu. W pierwszych utworach autorki, np. w The Cool World (Spoko świat, 1963) wyraźny jest wpływ „choreograficznej" koncepcji kina i idei „poetyckiego montażu" charakterystycznej dla wczesnych prac Mayi Dereń. Artystki poznały się właśnie na początku lat 50., kiedy Ciarkę studiowała jeszcze współczesny taniec u choreografki Hani Holm. Łączyła je nie tylko fascynacja tańcem, ale także komunizmem. W młodości Ciarkę należała do partii komunistycznej i uczestniczyła w marszach przeciwko bombie atomowej. Obie wykazywały także zdolności organizatorskie. Ciarkę promowała kino niekomercyjne i alternatywne sposoby produkcji, opowiadała się za kinem eksperymentalnym i radykalnym dokumentem. Na początku lat 60., jako jedyna kobieta przyłączyła się do New American Cinema Group i podpisała manifest, który był wymierzony przeciwko kinu hollywoodzkiemu i postulował nowy typ osobistego, „ostrego" spojrzenia na kino oraz świat. Wraz z Jo-nasem Mekasem założyła w 1962 roku Filmmakers Cooperative, a potem Filmmakers Distribution Center. Choć nie należała do grupy beatników, jej film The Connection (Narkotykowy łącznik, 1961) uważany jest za jeden z najważniejszych utworów tzw. beat cinema. Utwór powstał na podstawie sztuki Jacka Gerbera pod tym samym tytułem, wystawianej w Li-ving Theatre przez Judith Malinę. Historia narkomanów, którzy czekają w mieszkaniu-ruderze na dealera narkotyków o pseudonimie Cowboy, często porównywana była do sztuki Czekając na Godota (1952) Samuela Becketta. Film nakręcony w manierze pseudodokumentu, gdzie bohaterowie przed kamerą opowiadają o sobie, sprawia wrażenie improwizacji. The Connection zawiera także autotematyczne wątki, w pewnym momencie dowiadujemy się, że w mieszkaniu znajduje się ekipa filmowa na czele z „fikcyjnym" reżyserem Jimem Duninem. Reżyserka była jednak krytykowana za ten „nietrafiony", według recenzentów, pomysł.

Pomiędzy narkomanami i realizatorami „dokumentu" dochodzi do istotnych konfrontacji, z których wynika że obraz „ćpuna" wykreowany


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0010 9 m 6.3.8. Wiertarki Wiertarki stanowią podstawową grupę obrabiarek, na których wykonuje
skanuj0008 (153) ków C. Masłach wyróżniła trzy fazy wypalenia zawodowego: (1) fazę wyczerpa* emocjon
IMG90 (3) * Informacja a poziom zarządzania W organizacjach można wyróżnić trzy poziomy
ANALIZA DANYCHPoziomy opisu danych Propozycja komitetu ANSI/SPARC Można wyróżnić trzy poziomy opisu
73093 skanuj0022 (191) 52 lu w Cannes jako najmłodsza reżyserka wyróżniona w ten sposób. Większość k
Raporty z badań/Case Reports Zdobyte wyniki badań pozwoliły także wyróżnić trzy poziomy
25589 skanuj0027 (32) Specjalne Ćwiczenie K2 (ręce rozstawiono na szerokość 15 cm): 1 seria Półtorej
skanuj0010 (32) Przepisy szczególne dot. programów komputerowych Na ten temat wypowiada się art. 74
skanuj0035 ciele teorii frustracji wyróżniają reakcje skoncentrowane na potrzebach i na obronie ego

więcej podobnych podstron