52651 MC02

52651 MC02



ROSYJSKI CZOŁG LEKKI

☆ T-26 ☆

Opracowanie modelu: Jarosław Czyżyński Projekt okładki: Zenon Pecko

W 1929 roku, po zatwierdzeniu przez Ministerstwo Obrony Związku Radzieckiego nowych warunków technicznych, jakim powinno odpowiadać uzbrojenie pancerne, zaszła konieczność szybkiego wdrożenia do seryjnej produkcji nowych typów czołgów.

Dla przyspieszenia zdecydowano się na zakup licencji zagranicznej. Wybór padł na 6 tonowy czołg angielski "Vickers". Pierwszy zbudowany już od podstaw w Związku Radzieckim czołg prawie niczym nie różnił się od angielskiego pierwowzoru. W lutym 1931 roku Ministerstwo Obrony postanowiło przyjąć T-26 na uzbrojenie Armii Czerwonej. Do końca tego roku wyprodukowano 120 czołgów tego typu. Początkowo dwuwieżowy, uzbrojony w 2 k-my kal. 7,62 mm czołg, został przekonstruowany na wersję z jedną, dużą cylindryczną wieżą uzbrojoną w działko 45 mm i sprzężony z nim km 7,62 mm.

Czołgi T-26 stanowiły bazę wyjściową dla skonstruowania i budowy innych rodzajów broni pancernej. W 1934 r. wykonano czołg artyleryjski "AT” z krótką armatą kal. 76 mm. Następnie wykonano działo samobieżne Su 5-1 z armatą 76 mm, Su 5-2 z haubicą 122 mm i Su 5-3 z armatą 52 mm. Na podwoziu T-26 skonstruowano też i budowano samobieżne działo przeciwlotnicze Su 6, samobieżny miotacz ognia ST-26 o donośności 30 m, samojezdny most i czołg z trałem do niszczenia pól minowych. W 1935 roku prowadzono badania nad przystosowaniem czołgu do pokonywania przeszkód wodnych poprzez zamontowanie metalowych pływaków. Istniała też wersja do pokonywania np. rzek po dnie, powietrze dla załogi i silnika doprowadzane było długą, wystającą ponad wodę rurą.

W 1933 część czołgów wyposażono w radiostację. Potężna antena była umieszczona na wysięgnikach wokół wieży.

Czołgi T-26 produkowano do 1940 roku. Brały udział w walkach na wielu frontach, na Dalekim Wschodzie aż do końca II wojny światowej. W znacznej ilości zostały użyte podczas najazdu na Polskę we wrześniu 1939 roku.

Dane taktyczno-techniczne:

Długość:    462 cm

Szerokość:    244 cm

Wysokość:    240 cm

Masa całkowita:    9,4 t

Prędkość maks.:    28 km/h

Zasięg:    175 km

Załoga:    3 ludzi

Kartonowy model czołgu T-26 opracowano w skali 1:25 i prezentuje wersję uzbrojoną w działko 45 mm i wyposagon1 w radiostacje - w barwach dowódcy I kompanii II batalionu (1933-37 rok).

OPIS BUDOWY Kadłub

Budowę modelu rozpoczynamy od naklejenia na tekturę o grubości 1 mm elementów szkieletu kadłuba: cz. 1, 2, 3L i 3P. Szkielet sklejamy i oklejamy częściami 4 i 5. Przyklejamy włazy i klapy: 5a-d i 4a, ściankę 6, elementy 7, 8a-c, 9, 10, lla-e 12. Części 13L i P oraz 14L i P sklejamy parami (L i P) i przyklejamy wg rys. z przodu pojazdu, następnie wycinamy, kształtujemy i przyklejamy błotniki 15L i 15P. Położenie błotników ustalamy przyklejając skrzynki 16 i zgięte na pół i sklejone płaskowniki wzmacniające 17. Wg rysunku przyklejamy z tyłu i z przodu pojazdu podklejone tekturą ~0,5 mm cz. 18 i 19. Z cz. 20a-d wykonujemy rurę wydechową, uważając na jej prawidłowe ukształtowanie. El. 21a-b podklejamy tekturą 0,5 mm, sklejamy w całość i montujemy w oznaczonych miejscach na bokach kadłuba, w jego przedniej części. Podobnie wzmacniamy i przyklejamy cz. 22.

Wieża

Z pogrubionych tekturką cz. 23-29 wykonujemy szkielet wieży. UWAGA: w zależności od grubości zastosowanej do podklejenia tych elementów tektury, należy ściąć elementy szkieletu wg linii przerywanych. Szkielet dokładnie oklejamy poszyciem 30. Po bokach przyklejamy paski 31. El. działa wykonujemy z cz. 32-36 wg rysunków. Wieżę uzupełniamy o elementy 29a-c, 37, 38, 39, 40 i wykonane wg szablonów C, E, F i G. Wg wzoru wykonujemy z drutu antenę i mocujemy do wieży na uchwytach z cz. 41 i 42.

Układ jezdny

Wg rysunków wykonujemy 8 kół podtrzymujących (43-46), 2 napinające (47-53) i 2 napędowe (54-59). Wózki kół jezdnych (4 komplety) sklejamy z el. 60-67. Koła mocujemy do kadłuba wpuszczając końce osi w wycięte w burtach otwory. Należy pamiętać o zastosowaniu do wklejania kół kleju dającego sztywną spoinę, np. Hermolu.

Wycinamy wydrukowane na okładce paski 68 i 69, odpowiednio sklejamy i wycinamy przerwy grzebienia. Gotowe gąsienice nakładamy na koła.

Prace wykończeniowe

Z tyłu pojazdu montujemy antenkę wg wzoru A. Wieżę przyklejamy lub montujemy na szpilce. Model należy wyretuszować i ew. polakierować.

ISBN 83-86435-86-0

Skład komputerowy tekstu: J.Oleś


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PAGE02 (7) ANGIELSKI CZOŁG LEKKI Viekers „E”Opracowanie modelu: Eugeniusz Moczuk Projekt okładki: Ze
Jak 10002 IAK - 1Opracowanie modelu: Bogusław Czyżyński Projekt okładki: Zenon Pecko -   &
Dibujo4 HAWKER HURRICANE Mk IOpracowanie modelu: Bogusław Czyżyński Projekt okładki: Zenon Pecko 12,
page5 (3) CHANCE VOUGHT F4U-1D CORSAIR Opracowanie modelu : Bogusław Czyżyński Projekt okładki : Ze
MC38 NIEMIECKI SAMOCHÓD TERENOWY82)Opracowanie modelu: Bogusław Czyżyński Projekt okładki: Zenon Pe
MC89 ROSYJSKI CZOŁG LEKKIK.C. "Ruski 99Opracowanie modelu: Zdzisław Kolczarek Projekt okładki:
52104 MC026 Opracowanie modelu: JANUSZ OLEŚ Projekt okładki: ZENON PECKO ul. Cieszyńskiego 26/39, G
2 (792) JUNKERS Ju86 A-1Opracowanie modelu - Janusz oleś Projekt okładki - Zenon Pecko Rozpiętość-

więcej podobnych podstron