56973 skanuj0026 (138)

56973 skanuj0026 (138)



5.4. Międzynarodowe konwencje o zasięgu europejskim

■    podejmowanie wszelkich właściwych działań na obszarze morza i jego przybrzeżnych ekosystemów w celu ochrony siedlisk, różnorodności biologicznej i procesów ekologicznych;

■    współpraca w zwalczaniu zanieczyszczania morza oraz podejmowanie odpowiednich środków zmierzających do zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych morza, według uzgodnionych kryteriów i wytycznych;

■    przeprowadzanie ocen wpływu projektowanej działalności przybrzeżnej na środowisko obszaru morskiego, uwzględniających znaczenie danego obszaru dla ptaków i ssaków morskich, połowów, tarła ryb i rozrodu skorupiaków oraz ocen wartości obszaru pod względem ilości i różnorodności fauny dennej;

■    popieranie stosowania Najlepszej Praktyki Ekologicznej i Najlepszej Dostępnej Technologii w celu zapobiegania i eliminowania zanieczyszczeń obszaru Morza Bałtyckiego.

Konwencja Helsińska wyposażona jest w 8 załączników zawierających szczegółowy wykaz substancji zanieczyszczających, sposobów zapobiegających zanieczyszczeniom ze źródeł lądowych, z działalności przybrzeżnej i ze statków oraz instrukcję postępowania w przypadku pojawienia się takiego zanieczyszczenia.

Organem wykonawczym Konwencji Helsińskiej jest Komisja Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku; w ciągu dwóch kolejnych lat przewodniczy jej przedstawiciel każdej strony. Do zadań komisji należy m.in. wprowadzanie zmian w spisie substancji zanieczyszczających, popieranie badań naukowych i popularyzacja ochrony środowiska Bałtyku.

W Polsce wszystkimi sprawami związanymi z wdrażaniem postanowień tej kon- Realizacja wencji zajmuje się Polski Sekretariat Konwencji Helsińskiej (SKH) z siedzibą Postanowień w Gdańsku, od stycznia 2003 roku działający w strukturach Głównego Inspekto- Helsińskiej ratu Ochrony Środowiska. Do zadań Sekretariatu należy przede wszystkim koor- w Polsce dynacja działań instytucji i resortów odpowiedzialnych za wypełnianie zaleceń i za współpracę w ramach konwencji, zmierzających do eliminowania i zapobiegania zanieczyszczeniom Bałtyku. SKH uczestniczy w pracach trzech grup problemowych, m.in. Grupy ds. Ochrony Przyrody i Różnorodności Biologicznej (Naturę Conservation and Biodiversitj Group), wchodzących w skład Komisji Helsińskiej (HELCOM). Ważną inicjatywą tej Grupy było utworzenie systemu Bałtyckich Obszarów Chronionych (Baltic Sea Protected Areas, BSPA), wyznaczonych także w Polsce (zob. s. 197),

Polska jako strona konwencji zobowiązana jest także do przekazywania danych o zanieczyszczeniach Bałtyku w obrębie wód znajdujących się w polskiej strefie ekonomicznej. W tym celu, na terenie Zatoki Gdańskiej i Puckiej w ramach monitoringu Bałtyku dla HELCOM prowadzone są pomiary i obserwacje jakości wody, osadów dennych, a także organizmów morskich w 14 stacjach pomiarowo--badawczych.

Użyteczny adres internetowy: www.helcom.fi/conven92.html


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0024 (143) 5.4. Międzynarodowe konwencje o zasięgu europejskim I    — listę gat
skanuj0007 (388) 5.2. Międzynarodowe konwencje o zasięgu światowym 159 ■    stanowi w
skanuj0016 (227) 5.2. Międzynarodowe konwencje o zasięgu światowym Obowiązkiem państw-stron Konwencj
82247 skanuj0010 (322) 5.2. Międzynarodowe konwencje o zasięgu światowym © Marek Ostrowski Przykłady
49764 skanuj0012 (291) 5.2. Międzynarodowe konwencje o zasięgu światowym 163 poprzez reglamentację h
40156 skanuj0014 (243) 5.2. Międzynarodowe konwencje o zasięgu światowym 165 ■ ochrona tradycyjnych
40622 skanuj0003 (475) 5.2. Międzynarodowe konwencje o zasięgu światowym wydawanych przez centralne
skanuj0027 (132) 5. Międzynarodowe aspekty ochrony przyrody 178 Europejska Konwencja Krajobrazowa Ob

więcej podobnych podstron