66960 skanuj0079

66960 skanuj0079



ino 5 Motto*pamianiptitę# ze względu na stosunkowo wywiką ilttpę wydatków wojskowych, tttkolwfl niewiele wyprzedzamy 11 -milurnowy (»rc\ k

Tablica 5.1®. Potęga ogólna I potęga wojskowa państw UE (w V potęgi ńwfata, lata 2006/2007)

Kołtjnotf

’ WńU

Kolejność

Udała)

państw Hfdll{ Pt

K

1 w Pt UE

I (»%)

państw

wmIMbA

w /*, ul

(*M 9

NIBMCY

32,41

f 18.27

| FRANCJA

26.64

18.73 ^

FRANCJA

26.54

14.96

i W. BRYTANIA

2633

18.43

W. BRYTANIA

24,92

14,04

i NIEMCY

21,46

15,W |

WŁOCHY

21.59

| 12.16

i WŁOCHY

16.99

11.94

HISZPANIA

16.46

9,29

1 HISZPANIA

9.46

6.65

HOUNDIA

6.86

1.87

i POLSKA

5.65

3.9T Ą

Polska

6.68

j 3,?6

■ GRECJA

3.18

3.64 -J

SZWECJA

5.32

MI

i HOLANDIA

5,02

BELGIA

4.33

2.44

' SZWECJA

3.84

2,70

AUSTRIA

■? 2*

. PORTUOAŁia

2,77

1.95 |

GRECJA

3.76

2.12

1 BELGIA

2,61

133 !

FINLANDIA

3.19

1.78

RUMUNIA

2.36

1.66

DANIA

).08

1,74

| FINLANDIA

2,18

1,53

PORTUGALIA

3.06

1 U2

1 DANIA

2.14

130 |

RUMUNIA

2,92

i .65

AUSTRIA

2,00

1.41

IRLANDIA

2,68

1.51

1 CZECHY

1.8?

131

CZECHY

3.44

1 U7

WĘGRY

133

0.93

WĘGRY

2,09

1.18

1 IRLANDIA

0,9?

0.68

SŁOWACJA

109

0.6)

1 SŁOWACJA

U.83

038 |

BUŁGARIA

U.&9

0.50

: BUŁGARIA

0.76

0.53

LITWA

0.68

lUS

' SŁOWENIA

0,48

0.34

SŁOWENIA

U.62

0J5

LITWA

0.42

0.30

ŁOTWA

0,48

0,2?

| ŁOTWA

(1.36

0.25

LUKSEM*, ku

0.40

1 U33

' ESTONIA

035

0.18

ESTONIA

0.36

0,20

i CYPR

0,20

0.15

CYPR

0JJ

0.19

| LUKSEMblKu

0.19

0.14

MALTA

U.05

MALTA

0.04

0,03

Ł ‘

177.48

i 100,00

n

14235

100.00

2fńdk>    M**łcgAnty' 300’ S. Ąątśt. gts-c li ; i J95-4I4; vtk<cm» 'fctaiac iu podMawtf

Mwłi I

Nicw.ppimię iubJiwd ' i6 pokazuje zróżnicowany obraz Uh. Pierwsze pięć państw (Niemcy, Francja. Wielka Brytania. Wiochy i Hiszpania) to ’/«całej potęgi ogólnej Unii. Po stronie potęgi wojskowej taki udział wymaga już sześciu państw tym szóstym jest Polska (ale jest prawiepięć razy slabs/a niż dwa pierwsze państwa). Niemcy dysponują największy potęgą ogólną, ale pod względem potęgi wojskowej są dopiero na trzecim miejscu (po Francji i Wielkiej Brytanii, które mają niemal identyczne wskaźniki). Ogólnie można powiedzieć, żo „tuusa krytyczna" potęgi Unii (rozumiana |.*k.»m najmniej 75 proc. udziału) skupia Mę w pierwszych pięciu pańllwacłi w wypadku potęgi ogólnej oraz w pierwszych

n/oiciu w wypadku potęgi wojskowej. Oznacza to, że Polsku, będąc nu szóstym, ostatnim miejscu, ale w najsilniejszej grupie, należy do graczy, którzy mają pcw nc podstaw y i możliwości wpływania na bieg wydarzeń wewnątrz Unii.

Trzeba pamiętać, że stosunki sił wyznaczone przez wielkości potęgi ogólne) mają bardziej ..naturalny" i „obiektywny" charakter niż stosunki sił wyznaczone przez wielkości potęgi wojskowej. Potęga ogólna pokazuje teoretyczne granice, do jakich może zbliżyć się potęga wojskowa. W związku z tym, że istnieją duże różnice w skłonności państw i narodów do mobilizowania swoich zasobów na potrzeby obrony czy podboju, ta sama potęga ogólna może być podstawą różnych wielkości potęgi wojskowej.

5.12. Badania aiiKietowe (sondażowej

Obok modelowania opartego na ..obiektywnych’' uauych istnieje drugie po dcjśeie: badanie subiekty wnego postrzegania potęgi państw. Jest to ródząj bidlA socjologicznych, w których respondenci proszeni są o odpowiedzi na pytaniu dotyczące np. uszeregowania państw według kryterium potęgi (ogólnej c/y te) bardziej skonkretyzowanej) na skali porządkowej. Dalszym krokiem mott być badanie sposobu rozumienia potęgi obejmujące przede wszystkim uwzględniane Czynniki „potęgotwórcze”. Na podłożu tak uzyskanych rezultatów można budować modele ekonometryczne. które byłyby modelami potęgi zgodnej z poglądami danej grupy. Zrozumiałe, że każda laka grupa miałaby „swój" model potęgi

Badaniami tego ty pu można objąć różne grupy, takie jak naukowcy zajmujący się stosunkami międzynarodowymi, politycy, wyżsi wojskowi, grupy studenckie czy nawet tzw. zw ykli ludzie. Z punktu widzenia podejmowania decyzji politycznych największe znaczenie mają badania wśród polityków i wysokich urzędników państwowych. To z wiciu względów jest trudne. Duże znaczenie mają też badania nad postrzeganiem stosunków sił przez grupy eksperckie, do których można zaliczyć doradców, pracowników wyższych uczelni, którzy zajmują się stosunkami międzynarodowymi, studentów odpowiednich kierunków itp.

Postrzeganie potęgi jyunsiw jesi niewątpliwe baidzo ważnym kryterium podejmowania decyzji; z pewną przesadą można powiedzieć, że „w stosunkach międzynarodowych percepcja ma większe znaczenie niż rzeczywistość***' Na siępmm krokiem powinno być porównanie tych wyników z wynikami uzyskanymi d/ięki zastosowaniu innych metod, co przyczyniłoby się niewątpliwie do |M)głębionego zrozumienia potęgi państw, a tym samym do lepszego zrozumienia stosunków międzynarodowych.

W tablicach poniżej przedstawiam wyniki badan ankietowych wybranych grup eksperckich Zadanie ankietowanych było dwojakie: po pierwsze, uszeregować podane jednostki polityczne według potęgi, mocy, siły, wpływu (od najwięks/ci

A I) U Ul li U, K> 1,1 >■>'“ .•Wr.-r.VfiM-. Al ł >1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0004 (433) if Podział ze względu na charakter zmian: Ę 1. zapalenie uszkadzającej infL alterat
skanuj0005 —można przecież odróżniać ze względu na silę sugestywności, jaką daje owa projekcja, bo p
skanuj0030 (23) 130 ŁUpmska Ze względu na bogaty skład chemiczny melasy jego poznawanie nie jest rze
skanuj0111 (6) 119 niemożliwa. I wreszcie, ze względu na biurokrację i nieograniczoną odpowiedzialno
skanuj0181 (9) ROZDZIAŁ 8ĆWICZENIA ZAMYKAJĄCEWPROWADZENIE Ze względu na dynamikę procesu grupowego n
skanuj0072 (12) 34 rozumiano1. Ze względu na niezwykłą stabilność motywacji i łatwość rezygnacji z k
skanuj0005 —można przecież odróżniać ze względu na silę sugestywności, jaką daje owa projekcja, bo p
skanuj0003 PODZIAŁ PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH 1)    ZE WZGLĘDU NA STOPIEŃ MECHANIZACJI

więcej podobnych podstron