65018 skanuj0025 (2)

65018 skanuj0025 (2)



drużyny w systemie pucharowym. W systemie tym możliwy jest wariant z rozgrywaniem etapu pucharowego również między uczestnikami zajmującymi dalsze miejsca w grupach.

SYSTEM SZWAJCARSKI

W systemie szwajcarskim wszyscy uczestnicy rywalizują ze sobą w jednej grupie, rozgrywając określoną liczbę rund. Na każdą rundę składają się bezpośrednie pojedynki (gry) rozgrywane jednocześnie przez uczestników. Za zwycięstwo w grze uczestnik otrzymuje jeden punkt, za remis pół punktu (w zawodach drużynowych punktacja może być inna). Dobór par przeciwników w kolejnych rundach ustalany jest na podstawie wyników poprzednich gier. Pary dobierane są w ten sposób, aby w pojedynku spotkali się zawodnicy posiadający taką samą lub bardzo zbliżoną liczbę punktów.

Jeśli liczba uczestników zawodów jest nieparzysta, w każdej rundzie jeden z uczestników z najmniejszym dorobkiem punktowym otrzymuje wolny los (tzw. bye), czyli dostaje punkt bez gry.

System szwajcarski zdominował głównie turnieje szachowe oraz rozgrywki w innych grach planszowych. Dobór zawodników do kolejnych gier musi uwzględniać oprócz zdobytej liczby punktów także kolor pionków, jakimi grać będą zawodnicy oraz musi wykluczyć możliwość ponownego spotkania się tych samych zawodników w tym samym turnieju.

W celu uniknięcia komplikacji w czasie trwania turniejów Międzynarodowa Federacja Szachowa (FIDE) opracowała precyzyjny regulamin rozgrywania zawodów systemem szwajcarskim. Zasady kojarzenia par w pojedynkach są następujące:

1.    Dwóch zawodników nie może się spotkać więcej niż jeden raz;

2.    Zawodnik, który otrzymał punkt bez gry, nie może otrzymać ponownie wolnego losu;

3.    Zawodnik może rozegrać jednym kolorem co najwyżej o dwie partie więcej niż kolorem przeciwnym;

4.    Żaden zawodnik nie może grać trzeci raz z rzędu tym samym kolorem;

5.    Różnica punktowa pomiędzy kojarzonymi zawodnikami musi być najmniejsza z możliwych, najlepiej zerowa;

6.    Zawodnikom należy przydzielić inny kolor niż mieli w poprzedniej rundzie, jeśli to tylko możliwe;

7.    Zawodnik, który grał w poprzedniej rundzie z zawodnikiem o większej (mniejszej) liczbie punktów, nie powinien być ponownie skojarzony z zawodnikiem o większej (mniejszej) liczbie punktów;

163


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SDC10183 1 TECHNIKA MIKRO TUNELOWANIA • 3. SYSTEM TRANSPORTU UROBKUSYSTEM PNEUMATYCZNY W systemie ty
-w związku z tym możliwa jest sytuacja, gdy uchylony zostanie wyrok, ale treść precedensu zostanie w
74917 skanuj0016 198 Ocalenie przez muzykę co możliwe jest tylko w postaci symbolicznej. Nie idzie m
Androidami związku z tym, możliwe jest dynamiczne tworzenie elementów interfejsu użytkownika, bez
88927 skanuj0024 (2) W tym systemie możliwe są warianty ustalania końcowej klasyfikacji: •  &nb
29328 skanuj0064 (44) Systemy informatyczne w logistyce3.4. Systemy informatyczne w logistyce W tym

więcej podobnych podstron