70045 IMGB74 (2)

70045 IMGB74 (2)



niezmiernie ważną sztuką, pozwalającą ukazywać świat wewnętrznych przeżyć człowieka. Na przekór tendencji kinematografu do prezentowania faktów i rzeczy widz odkrywa w obrazach swe własne, ludzkie wnętrze. "Ekran!sta, stwierdza Canudo, powinien przetwarzać rzeczywistość w obraz władnego wewnetrzn&gsnu**. "Powinien nawiązać grę z zatrzymanymi promieniami, aby wyrazić stany duszy, a nie zjawiska zewnętrzne*' - takie credo formuł uje włoski krytyk i nie sposób znaleźć w jego tekście bardziej precyzyjnych wyjaśnień.

Podebne jedno-, dwuzdaniowe napomknienia znaleźć można w tekstach prawodawców I francuskiej awangardy lat dwudziestych, Louisa Delluca i Ger mai ne Dulac. Estetyk Henr i Agel , omawiając ten okres teorii w "£s Lh& t ique du c in&ma'\ objął nazwą '*Promotion du róue" wcale pokaźny zestaw nazwisk począwszy od Canuda, skończywszy na Jeanie Cocteau. Takich fragmentów doszukać się można w "Mystiąue du cin&ma" Elie Faure'a, w "Une melodie silencieuse" Ren© Schwoba z 1929 roku. W pismach Jeana Epstei na z lat trzydziestych i czterdziestych C szczegół nie w "Inteligencji maszyny" i "Duchu kina"J kino rozporządza obrazami mentalnymi nie podległymi ani zasadzie łączli wości • ani opozycji, czy jakimkolwiek innym porządkom logicznym. Istnieje bowiem ciągłość paralogiczna. tworząca wewnętrzne prawdopodobieństwo filmu: działa zasadnicza dychotomia, kreska ułamkowa, oddzielająca zjawiska. 2 jednej strony obraz oniryczny rozszerza nieograniczenie i tajemniczo znaczenie przedmiotu, będącego obrazem filmowym. Z drugiej strony son Cpodobnie jak kino w swoim zakreśl ej przenosi elementy zdecydowanie różniące się od codziennego życia.

Znaczny jest udział polskiej myśli na tym etapie budowania wczesnych, intuicyjnych sądów. Karol Irzykowski, kreśląc zasady swojej teorii w "Dziesiątej muzie" z 1924 roku, dostrzegł zasadniczy rozdźwięk pochodzący z dychotomii zjawisk natury. Otóż: **(•••) światem do połowy tylko rządzi zasada czynu, druga połowa stoi pod prawami zwierciadła". Wynika z tego następująca konsekwencja:    "Kino jest takim C jak opisywany przez

Irzykowskiego obraz lokomotywy na ekranie - przyp. W GD filtrem rzeczywistości. Zmienia wszystko na widma. Stąd niektórzy od-

mawiają mu nawet powagi, skazują J* na opowiadanie baśni, uwa tają za rodzaj narkotyków (Kinorausch)"* Zwróćmy uwagę*    za

sygnalizowany tutaj mechanizm działania filtru Jest w najogól ni ej szych zarysach podobny do tego* o którym pisał Freud* rozpatrując stosunek treści snów do rzeczywistości.

Osobna kwestia* interesująca dla naszego ujęcia* dotyczy stosunku niektórych twórców filmowych do psychoanalizy. Siergiej Eisenstein i jego koledzy* pracujący w latach trzydziestych w Związku Radzieckim* nie mieli możliwości prezentować w tekstach pisanych i w swoich utworach sądów na temat psychoanalitycznej koncepcji kultury. Natomiast badacze piśmiennictwa twórcy "Pancerniha Pot tomki na” zwracają uwagę na istotność tej tradycji w jego przypadku. Twierdzi sie nawet* że po interpretacjach socjologicznych i struktural i stycznych nadszedł czas na "trzeciego Eisensteina” - psychoanalitycznego.

Eisenstein zetknął sie z teorią Freuda w młodości* interesowała go osobowość Wiedeńczyka* w Berlinie w 1929 roku spotkał się z Hansem Sachsem* najwierniejszym uczniem Freuda. Także w programie nauczania teorii i praktyki reżyserskiej autorstwa Eisensteina z 1936 roku nazwisko Freuda znajduje sie w dziale •Teorii form ekspresji* obok Platona* Arystotelesa i Darwina. Biografia Eisensteina Ckonflikt z ojcem* rola matki* przeżycia okrucieństw wojny 1 rewolucji) doskonale nadaje się do psychoanalitycznej interpretacji* podobnej do tej* Jaką Freud napisał o Leonardo da Vincim. Eisentein w polemice z Wilhelmem Reichem* usiłującym dokonać mechanicznego przeszczepienia pojęć marksistowskiej analizy zjawisk społecznych na grunt freudyzmu* poddał rewizji szereg tez freudowskich. Chciał widzieć psychoanalizę wyzwoloną z "seksualno-fetyszystycznego światopoglądu”* jak pisał w liście do Reicha. Pragnął • aby wzbogaciła się ona o analizę przyczyn obiektywnych, pochodzących z konkretnego układu społecznego. Analitycy filmowi podają szereg przykładów* które interpretowane w kluczu Jungowskiej hipotezy bądź wizji Freuda znajdują pełniejsze wyjaśnienie. Można mieć nadzieję* że podobne doświadczenia były udziałem szeregu innych twórców radzieckich.

Problematykę snu podjęli w latach czterdziestych i pięć —


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Krzywa pozwala oznaczyć następujące parametry: Oddziaływanie człowieka na bilans wodny można
nauki, odgrywająca niezmiernie ważną rolę w nowocześnie prowadzonej gospodarce. Informatyka poz
skanuj0003 tif 16 Imperium retoryki one zmienne czy też niezmienne, tak i sztuka poznania, to znaczy
IMG 17 •    Integracja systemu zaopatrzenia i dystrybucji jest niezmiernie ważna
Wskazuje co należy robić i dostarcza ideologie jest ona niezmiernie ważna ponieważ nadaje sens dział
Obraz (24) 64 jęciowynt ważną funkcję, pozwalając kształtować komunikat oraz rozumienie rzeczywistoś
Magazyn60201 794 CZEKOWE PRAWO ki czekom wypłaty dokonywują się bez uruchomienia gotowizny. Niez
informacja odgrywa bardzo ważną rolę. Pozwala sprawdzić, czy wybór docelowego rynku lub odpowiednieg

więcej podobnych podstron