74218 P1240451

74218 P1240451



■e


^ggiaiw ioyr o bras prsyno al dopiero koaceocjt A. Cardavskl«^ wefcaćsftca t leorch uodsta* a Jećnocseśoie podoorandkowana pewne«*u ovi. Osiem tys było uwypuklenie faktu, li kultura łużycka nie stanowi • ećssliwa sespołu. >' kwestii żróżaicowmnia wewo#trzneęo tej renera i-,łf podzielonej kol tary A. Gurdawskl stwierdzał już tylko * że Jest ona tkoapl-kowana, przy csyi skłonny był podtrzymać w zasadniczym zarysie ffrtipv .skalne wydzielone przez J. lostrsewsklego z późniejszyml modyfikacjami.

V ty* miejsca dotykamy UJ części sformułowanego na początku oy-uałe, »t5ra dotyczy oceny rezultatów dotychczasowych badać nad zróżnicowanie* taltarr łstyckiej w aspekcie zadać stojących przed orahi-stcryziea. *yiaje ai się, ii świadomość celu wynikająca z tych zadać (tanów, właściwą dopiero podstawę do oceny dotychczasowych wyników . --,rr badaniach. Tego cela nie udało ale Jednak odnaleźć w większości istychczasowyefc prób. Odnosi sic wrażenie, ia autorom vystarczał ,i- fart konstatowania dostrzegalnych czy dających sie wykryć różnie ; pcrtądcowaaia ich w określone grupy. V nielicznych oróbach dopatrywać ale sosna celu tych poety na/ gdy zmierzały one do uchwycenia wiek-szrcfi Jednostek organizacji ustrojowej czy lei Jednostek terytorial-ac-foapodarczycb i kulturowych lub Jak w przypadku A. Gardawskiego cel ten rysował sie wyraźnie. Jego realizacja zresztą posiadała określone coasecwencje w rekonstrukcji dziejów nalzych ziem. Większość wiec dotychczasowych prób można odnotować jako pewne osiarnięcia v norząd-cowaaiu, rłównie formalnym samych źródeł, kartość tych zabiegów po-rzsdcowycc osreślają w dużej mierze wypowiedziane nowyżej uwagi na teza*, wrczielania kultury łużyckiej a dalej także jej grup.

-rud to po wszystkich wypowiedzianych w tym referacie u'-agach, abym zacrai e:c w nie także do szczegółowej kwestii czy aby wszystkie wydzielone grupy regionalne sa właściwe czy też należy wprowadzić pewne córek ty, cc zwyzi* konkretyzowało sie w takim czy innym "zaszrafurowa-aia" ca 'apie terenu zi*« polskich czy zroła całeso obszaru występowali* kultury łużyckiej. Wie chciałbym się wlec włączać tutaj niejako w nor*, tradycyjnego •dzielenia* - różnicowania wewnętrznego kultury łu-ZTCkieJ. Zwłaszcza, ze Juz dawniej oodjtłe- w tym zakresie próby w etesanks do Śląska, tając na uwadze cel, o który- wyżej wenomnlałem. Teor»ty cza? aw*g: uzasadniające to ezya starałem sie kierować prze3-Ftwając obszar zróżnicowania kultury łużyckiej na Śląsku sformuło-wałwa w referacie wygłoszonym aa *on.ferencJi zorganizowanej w kicinie -m roku /jak dotychczas materiały z tego spotkania nie zdołały sie •cetać arakiem/. v tej sytuacji zako cze swój referat sformułowanie* wniosków wycizaJaeycn z mero Je> również i postulatów, które można traktowa/ jako ru?estie do dyskusji i badać.

Bospocząć wypada od kwoatfti zasadniesoj Jak należy romi^Ud cia •kultura łużycka*. Odpowiedź na tę kwestie nie Jeat pkowul *

Jedynie z tych wszystzicb powodów, które wyżej omawial|fyy. rtnt&n*m ją Jeszcze brak dostatecznie Jasnero sprecyzowania kultury archeologicznej • V literaturze Istnieje wiele co do tego propozycji **T •icf L-nicji. Ile możemy ich tutaj rozważać i analizować. V zależno*ei na* od tego Jak będziemy rozumieli kulturę archeologiczną, różną może być. odpowiedź na kwestię sformułowaną powyżej w odniesieniu do kultury łużyckiej.

Kulturę archeologiczną można traktować Jako element aparatu *r. indowego, którym posługuje ele nasza dyscyplina właściwego wyłącznie u*.

¥ takim ujęciu może być one traktowana wyłącznie lako kategoria po-*ą-dkujaca fródła w sensie czasowo-przestrzennym. Podobną r~ 1 * mo^iyny spełniać pojęcia weższe Jak rrupy lub szersze, rrzydatnoóć tak ~~rumianych pojęć byłaby w zasadzie ograniczona do źródło* r-»#c zero etanu archeologicznego postępowania badawczego. Pozwala ona bowiem aa porządkowanie formalne materialnych śladów działalności minionych społecz^ret tyjących na określonym terenie i w pewnym wycinku czasowym, które są wyznaczone podobieństwem tych materialnych śladów. Trzr takim esysto pomocniczym rozumieniu kultury archeologicznej, należałoby aniksć podejmowania zagadnień hirtorycznych /np. osadnictwo, ccspodar*?. reiigia/ w stosunku do tak rozumianych kultur archeologicznych czy i ca rr-jp.

¥ moim przekonaniu pojęci#.kult-ry archeologicznej należałoby może wzbogacić i przybliżyć do ogólnie stopowanego pojęcia kultury^. V gruSrr^ rzeczy bowiem zawiera ona w sobie materialne ślady, a zarazem ele-e-ty kultury przetrwałe do naszych czasów. Jest ona aspektem pewnego układu społeczno-kulturowego. Taki zabieg nie Jest wolny od trudności i nie-bezpieczeastw. Jak trafnie bo wieś podaj- J. Szczepański trudno o n»-\ zwę bardziej wieloznaczną i bardziej nadużywaną niż "kultura". Wajogół-niej pod tya pójściem kryje się ogół wytworów działalności ludzkiej zarówno materialnych Jak i niematerialnych, wartości i uznawanych sposobów postępowania, zobiektywizowanych i przyjętych w dowolnych zbioro-^ I wośclach, przekazywanych innym zblorowościom i następny, pokoleńiom : . ¥ obrębie kultury funkcjonują dwa rodzaje reguł: technolog!czno-użytko-we, kształtujące czynności techniczno-użytkowe oraz reguły Interpretacji kulturowej, stanowiące o czynnościach synłKrliczuo-kvltorowych. To rozróżnienie odpowiada tradycyjnemu wydzielaniu kultury materialnej i duchowej. Wszystkie te elementy, które przytoczyliśmy powyżej Z różnych definicji kultury występują również w wyróżnianych w naszej dyscyplinie kulturach archeologicznych, oczywiście w rozmaitym stopniu. Dodatkową klasyfikację uzyskują kultury archeologiczne poprzez określając# Jo nazwy, w których ujawnia się aa ogół podstawowy el-*ent (fcłsdowy danej

M


2T



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
finanse cw str Zcid IZ k- 7. EPS - //E£> t> = ^)7. £P$ *30 4EE> z^Al 5: j fOc-z*-*/c (^
99 Les etudes de TOUYZ e‘. al. (1995) ont suggere que l activation des recepteurs de type ETb pouvai
IMAG0123 Spektroskopia fotoelektronów * Proces rótojonizacji w PES:A4+hv ~*Ał*+e- *Eki]3{e~) = hv —
P1240465 acb«ón.v* Wda.1e al« wd»i«.lenie -lałonolskle j Kultury *u*vcfc.lfJ * ="ruparni: Jtras
Zdjęcie0682 NnUnk rogowa uwi płytki (Zt*»e)Skóra gadów G*&i prow*d*4 nezłeewty kyk iyń. ał^c but
10891507?8513187534055898552096582450832 n dj-° «ę*fo ^ o-, “burzeń .^^Wn ?* ł«« i,jcdnat: R020Zi .
Al C II A A l» ł O N ‘ • T H F.MESS E ; N ’ G E’ R
DSC00280 (13) ^■= —= 29 marca 2010 r. funfcgonowało w Polsce tąame aŁ 700 roiniaydi grup producendac
Conexión de una fuente de alimentación al soporte Si dejas suelto algun cable, aislalo y fijalo de f
0 C U S GŁÓW N3 I R/.yl) STATYSTYCZNY, al. Nscpndlcgkisci 208,00-925 Warszawa »wM-.uur.e«»^W Nazwa
^ /.*// (j ^ MONGOLIA w POLSKA a* SERKA «e SRI LANKA lm* UKRAINA FOLK FEST1AL PARK PÓŁNOCNY STARY
DSC98 (2) łj

więcej podobnych podstron