75045 P1020589

75045 P1020589



piy    Ahcrtutromg pWfiU

RarnWo^ Awm latuin, któn miał ix'eiii( możliwość powołania p.lików tianHiowuł) i rozważyć kwestie szlaków i dost^U di* tri < nów atrakcyjnych turystycznie. Wolnr uznania kwestii nauki i ekologii za centralne dla parków narodowych, odpowiedni komitet powstał te/ pod przewodnictwem Juliana lluxleva.

W t\m czasie amerykańska idea parków narodowych w posiada* niu i pod zarządem paiistwa była zgodna z powojenną atmosferą sprzyjająca narodowej odbudowie kraju. Itugli Dalton, minister skarbu i zwolennik Ramblers Associatiou, zarezerwował 50 min funtów z narodowego funduszu rolnego na wykup ziemi pod projektowane parki narodow e. Raport Dow era z roku 1945 proponował parki na wzór modelu amerykańskiego. Późniejszy raport Hob-housea / roku 1947 nie tylko starał się rozszerzyć istniejącą sieć szlaków turystycznych, ale też optował za powszechnym „prawem do włóczęgi” po dzikich, otwartych przestrzeniach.

Jednakże „prawo do włóczęgi" i propozycje publicznej własności ziemi wykluczała konstytucja. Max Nicholson, wytrwały zwolennik ochrony przyrody, wówczas pracownik departamentu Herberta Morrisona, wspominał:

Niestety jednak Hobhouse i spółka krzyczeli tak głośno, że przestraszyli rady hrabstw, które zebrały siły i zupełnie wykastrowały ustawę - z wyjątkiem części trzeciej, dotyczącej ochrony przyrody, która przeszła. Wszyscy mówili: „ochrona przyrody, nie mam o tym zielonego pojęcia, idźmy dalej”. I w ten sposób przepadła możliwość przymusowego wykupu i cała reszta; przepadła również sprawa parków narodowych. (1989: 10)

Dlatego, dzięki lobbingowi Stowarzyszenia Rad Hrabstw (które uważały, że proponowana Komisja ds. Parków ograniczy ich kompetencje) oraz wskutek przedwczesnej dymisji Daltona (który stracił stanowisko w Ministerstwie Skarbu) parki narodowe ustanowiono na podstawie istniejących stosunków własnościowych. Lewis Sil-kin, ówczesny minister planowania miejskiego i wiejskiego, uznał potrzebę udostępnienia terenów do potrzeb rekreacji, ale ustawa z roku 1949 zawierała mniej radykalną opcję, przyznając szerszy dostęp do tych terenów tylko tam, gdzie lokalne władze zawrą specjalne umowy. Zarazem część trzecia ustawy o ochronie przyrody wyposażyła w znaczne kompetencje nowo utworzoną Naturę Con-servancy, co po części odzwierciedlało wzrost znaczenia i pozycji nauk ekologicznych.

WsimsUitM'- Brnmih

W okresie pown|«*nnvin /.tiwifnir whntny ptrywdy wycUlttir w/hiyIii. 1\hIc /as wojny ckulot{iKMi' zyskali wywtki sialu* <>tutami li menedżerów planujących według naukowy* li zasad kurniir iu* /. przyrodą (Nicholsim 1987), Kkologcmir stopniowo /m Eg pir-zentować się jako czołówka i iu Im im hrony pi gj mcły, | wezwania do jej ochrony zaczęto uznawać /a .iln«t częic ochrony irrrtuTw wiejskie li (Cherry 1975; Lowe 19H!V. 342). Ulotnie, idea rr/crwa-tów przyrody pod państwowym /ar/ącłem lisia /godna Z powstali C£)l wówczas tendencją do kompleksowego planowania użytkowania ziemi, a komitet Huxleya z roku 19-17 uło/\l narodową listę rem walów proponowanych do przejęcia, op.ntą na w</rsnie)tzycłi ustaleniach organizacji zajmujących su; przyrodą, Samic ( .1111xvancy powstała na podstawie ustawy / toku 1919 |akn agrtuja i/.| dowa o znacznej autonomii, przeznaczona do /at/.|d/ania re/er-watami i do prowadzenia - za pomocą przydzielania plantów bu* dań naukowych nad ochroną pr/yrody i kontro|,| limy 1 laum w przyrodzie, la podwójna rola miała, jak się oka/aln. wpływ na rozwój tej instytucji w aspekcie zarówno jej filozofii /ai/.|d/ama u zerwatatni według zasad naukowej ekologii, jak i prymatu akadr Ulickiego badania i kształcenia. Naturę tarnsrryanry propagowała też „estetykę ekologiczną" - nową estetyczną aprecjację ekologie/-nej złożoności chronionej przyrody uwidocznianą przez hadatne naukowe (lbogood 1997).

lak więc ustawy z lat 1947 i 1949 zapewniły zasadnazr lamy, w których polityka postrzegała powojenną troskę o przyrodę. Ii/r-ci element tych ram stanowiło podejście rządu do kwestii skażenia środowiska. Choć British Alkali Inspcctninte powstał |ttz w mkn 1864, zanieczyszczenie powietrza i wody tradyryjnie nie przyciągało uwagi brytyjskiej polityki (Hajer 1955; zob. tez Aslitiy i Ander-son 1981 z. całościową historią zanieczyszczenia powietrza w Wici-kiej Brytanii). W okresie powojennym dominowało ogólne podejście do przeciwdziałania skażeniom oparte na zdecentralizowanej kulturze regulacyjnej, w której przeciwdziałanie to prowadzono za pośrednictwem władz, lokalnych lub regionalnych inspektoratów, pragmatycznej i dyskretnej służby cywilnej uwzględniającej lokalne warunki i prawa firm przemysłowyc h oraz za pośrednictwem odwołań do nauki i do długiej oraz dumnej brytyjskiej tradycji I zakresie walki z. zanieczyszczeniem środowiska (zob. Asliłn 1 Ander-son 1981; Grove-Whitc 199Ib; Ilaigh 1987; Wcale 1992; Wyimr i Crouch 1991). laka kultura polityki wewnętrznej spławiała, zr


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1020599 ag    ^wmMywwpmrady d«*m /.nr zirlormh pasów. jak i projekt ix»/p< rządze
Zdjęcie1337 Nlacyna - wiL B3 fwX PPI. niedobory Piy owrraiiema i stwarAaiewie Jfiyka .choroba ctanwt
p nobile sala1 WWIJWS. JUWAHLWM. MX rłR.l ONR AWM.OfWIKK.MBMNM s* vm u. m.rwr. vw vUIIA-I
Pralka Whirpool AWM 8123/L WŁAŚCIWOŚCI: •    sterowanie: elektroniczne •
Rzuty wypadkowej na osie a:,!’:Wx =Plx +P2x +P3x + P4x =8,49-24,25 -38,64+1 l = -43,40kN Wy =Piy +P2
P1020548 (2) Godzinowe zużycie wody [m3]Zużycie wody użytkowej W zależności od rodzaju budynku, pobó
P1020555 (2) Przepływy obliczeniowe Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę Ghmax Ghmax=Ghśr Nh
P1020570 (2) Szczepienie jest więc rodzejem immunizacji czyli uodpornienia się organizmu na określon
P1020575 (2) Fale elektromagnetyczne Promieniowanie Promieniowaniem nazywamy zjawisko polegające na
P1020577 (3) W końcu XIX wieku wykazano, że zmienne pole elektrycznie i zmienne pole magnetyczne są
P1020592 (2) ---------- V"«a    io*«.    W*m* W*m» H«, iaiiw
P1020594 Polaryzowalność jest to potencjalna zdoInnAń przemieszczania się II *5. elektronów względ

więcej podobnych podstron