64732 IMG 19

64732 IMG 19



uprzedmiotowienie uczniów nie jest nigdy celem wychowania, a jedynie doraźnym środkiem. Szkoła bowiem powinna kształcić nie tyle ludzi o szerokim zakresie wiedzy i umiejętności praktycznych oras ze wszech miar bezwolnie posłusznych, ile ludzi twórczych, zdolnych do oryginalnego i niekonwencjonalnego myślenia, odważnie stawiających czoło wszelkiemu niedomaganiu, bezmyślności, głupocie i zacofaniu, ludzi ideowych, dla których prawda, dobro i piękno stanowią wartości najwyższe. Takie cele dają się realizować przede wszystkim w warunkach podmiotowego, a nie instrumentalnego traktowania uczniów.

Tymczasem codzienna praktyka życia szkolnego świadczy o czymś zgoła przeciwnym. Mianowicie, w systemie nauczania 1 wychowania dominuje nadal instrumentalne podejście do uczniów. Faktu tego nie da się ukryć i dzieje się tak wbrew najlepszym intencjom nauczycieli. Otóż większość nauczycieli chciałaby mieć uczniów otwartych na problemy i przekazywane im informacje, odważnie broniących własnych poglądów i przekonań, samodzielnych i twórczych, o dużym poczuciu niezależności, pewności siebie i godności osobistej oraz optymistycznie nastawionych wobec otaczającej rzeczywistości. Niestety, mając przeważnie do czynienia z takimi właśnie uczniami, nauczyciele zaprzepaszczają szansę tak dobrze zapowiadającego się dalszego wielostronnego ich rozwoju wskutek zbyt instrumentalnego do nich podejścia (por. Gordon T.f 1981, s. 166). Po prostu niejako zapominają, iż podporządkowywanie sobie uczniów „na siłę” i za wszelką ceną może być groźnym źródłem nabywania przez nieb właściwości niepożądanych, jak: lękliwość, zwiększone poczuciaieżnośd, wzrost agresywności, utrata samodzielności i twórczej aktywności, chęć wymykania się spod wywów nauczycieli, tajona łub pewna niechęć wobec nauczycieli i szkoły ftp.

Prswkflowoirl tych w gronie zawodowych pedagogów nfc trzeba chyba specjalnie umartwiać Dowody na to można znaleźć tak w codziennym doświadczeniu szkolnym, jak i wiedzy pay-kahpcsatj iwlaawza t takrasu frustracji i mechanizmów obronnych. Temat ten jednak wybiegi poza ramy niafctjemj pubh-karp. Warta w tym miejscu zamarzyć, żfc zachowania dziad I mśnśtwsy ntenadho odtwzsroadlaji sposób widzenia prasa ais


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
64732 IMG 19 uprzedmiotowienie uczniów nie jest nigdy celem wychowania, a jedynie doraźnym środkiem.
IMG 19 uprzedmiotowienie uczniów nie jest nigdy celem wychowania, a jedynie doraźnym środkiem. Szkoł
IMG$67 (4) uprzedmiotowienie uczniów nie jest nigdy celem wychowania, a jedynie doraźnym środkiem. S
46589 IMG$67 (4) uprzedmiotowienie uczniów nie jest nigdy celem wychowania, a jedynie doraźnym środk
IMG$67 (4) uprzedmiotowienie uczniów nie jest nigdy celem wychowania, a jedynie doraźnym środkiem. S
308 Agnieszka Czajkowska bankowa. Produkt bankowy nie jest bezpośrednim celem popytu klientów, lecz
IMG 17 przezwyciężenie nieprzystosowania społecznego uczniów nie jest możlliwe tylko w wyniku wyrów
IMG74 (2) KOWANY 1995), nie jest jednak jasne, czy efekt ten dotyczy także przypadku, w którym po p
IMG?91 (2) 258 § I pkt 2 k.p.k. nie jest, bowiem konieczne dokonanie ustaleń, z których wynikałoby,
13693 IMG 92 I V 1 Przypisy tłumacza nie jest w niej chybioną, prowadzi widocznie od wyrażenia
Drzewo życia2 zasadnicza różnica — jego śmierć nie jest nigdy końcem ostatecznym. Nie bez przyczyny
DSC00125 (19) e. żadna z odpowiedzi nie jest prawdziwa 27 Najczęstszą przyczyną zespołu nerczycowego

więcej podobnych podstron