77879 strona0096 (2)

77879 strona0096 (2)



220 Zofia l!nl>'ik»

c. Skale ocen

Omówiliśmy już. poprzi dnio notowanie wyników obuci w*" |i * fi* czeń na skali ocen przy stosowaniu krótkich pi obok • #hrov*FMM nie omawianej metodzie obserwator obcuje / dzicckli iii j-mm* i dopiero potem, po wiciu dniach czy leż. nawet mlodąi". h ' : • ny dziecka, posługując sit? odpowiednią skalą.

Wychowawcy proszeni bywają niekiedy o dok<-nv'Vi"<ia tm •> takiej oceny dziecka w dłuższych odstępach czasu, • kIhii ewentualnych zmian zachodzących w dziecku. Tcu h»I*h| «ti sowany bywa jako metoda badania cccii osobowości"

/. De^yoiTcdnia, anai:';a jednostek rachowania się

H. F. W r i g h t wyróżnia jako specjalną odmianą nu **.....i 11 I*

bezpośrednią analizą jednostek zachowania się*- oh i n* ••• |> | ** i dzoną w następujący sposób. Ustala się z góry reguły |im|<, *m. li---się na pewne odcinki (fazy)* Mogą to być np. jmc./< . «»*.•!.». omlty po sobie epizody zachowania się, takie Jul ud.. a„,,i- się, jedzenie śniadania. Jako inny przykiad mogą luzyf Iw, | »• »ht ? kontaktów społecznych; w tym wypadku Jak" kł> ' lin

dług którego ustalamy, że jedna jednostka zachowaniu .........11*

jawia się druga, można by przyjąć zmianę liczby i jako... l I* *• dziecka. Reguły podziału, o których wyżej mowa, mint/ą by. •    '

raźnie ustalone. Przed przystąpieniem do badania obsei wrd-u i

to przygotowane odpowiednie kategorie opisowe, czy to v |......

czy w innej (por. opracowanie wyników badania tc< linliią *i i wych).

Podobnie jak w przypadku obserwacji fotograficznej, dali i wowane jest w sposób ciągły. W toku obserwacji badają1 tlalall tu t kaniu zachowanie się dziecka na jednostki, o których mową \ i notuje jednak w sposób ciągły wszystkiego, co zuobftcrwouai 1 ' trwania każdej jednostki, lecz koncentruje się na wy*al*»k. Jom aspekcie zachowania się dziecka, stosując do opisu danego    »

gotowane z góry kategorie. Tak np. w jednym z badań obueWMl i wał tylko tytuły jednostek, którymi były epizody /achowmilH lU

chddrcn. „Chlld Devclopment" 1958, vol. ?0. I. U. Amoa D§u*l<>pm*nl    ".•>

sowil rnniinp T«?*i>on.•;<■>' in the presehool 1/iar.r. „Journal of (InnPlIo l'«v«    •

Por. T. W. Richard , M. P. Simona The Fel*. Chlld UchaVh> ’f»'**1 •* Psychology Monogtaph " 1841, vol. 24.- II. I. Koch The relatlai •>/    h

conitcllaiion charnch ri.iHci antl tfu■ atlltudes of chlldreti toward inliill* ,' velopnu-nt” 195.*», vol

ii ■ il /uchodzenia n.*i tcble I >op|i-m hc/pośi i dnlo po obstrwn .1 iiiIpiiwIrdiiK1 kategorii* do opisu zm kowaniu się dziecka w trak-

-.......»«■

i-gfi ą , ..pii mego wyżej rodzaju obserwacji decyduje dobór Jed-! *)***, wy. i/nii zdefiniowanej w lei minach zjawisk obsorwo-k i m« nlntegrowmu j z punktu widzeniu psychologicznego. Gdyby I ||| ’i ilh11*' jednostkę opisowi) posiadając.) takie wysokie walory, Itrtlir n-Ir.i) obserwacji posiadałby według Wrighta szerokie zasto-

*

ttpiłti Hm pon/i / gól no rodzaje obserwacji, zwracaliśmy każdorazowo „ Ml m luty I zalety każdego z nich. Ogólnie można stwierdzić, /u pil    irjl po walu na poznanie takich zjawisk, które pojawiają

. o*......li iiiituialiiyeh sytuacjach życia i których wystąpienia nie da

Jf rł»« I. **'bu /uv wywołać w laboratorium, a więc np. wielu cech oso-i * In emocjonalnego, jak również interakcji społecznej. Tym Ppnl.ilHMloni poświecone były głównie badania prowadzone w psycho i m .I " ej vn pomocą obserwacji. Nawet wówczas, gdy zjawisko ■K(Im wywołać w sposób sztuczny, znajomość jego przebiegu w na-i< , i ' Hiunk.i h, Jaki) zapewnia obserwacja, jest bardzo cenna. Za ■\ uiiit-i wiicji poznać też możemy częstość występowania interesują-i *|n < luk muz czas ich trwania w naturalnych warunkach życia.

.    ni.Hei wucji, przy których obserwator nie koncentruje się

1    ) lii d>le zjawisk, lecz ma otwarte oczy na wszystko, co alt;

>    /ki obserwacji, obserwacja fotograficzna), są źródłem no-

1 11 itili uinw psychologicznych hipotez.

*m< )ii ule pozwala Jednakże, ze względu na swe właściwości, na

.....i l enie jaką rolę w przebiegu badanego zjawiska odegrały po-

.. mu • * nutki sytuacji, gdyż w życiu nie występują one w pojedyn-<1 implllłowłinych zespołach; nie wiadomo też, działaniu którego i i) l * nutki.v należy przypisać obserwowane prze/. nv3 skutki. Poz.u me zjawiska mijają, nie powtarzają się w identyczny sposób, i i .IM In l. go, co zdarzyło się tylko raz, trudno poczynić jakiekolwiek * i * "u la lluv. et gdy nam się zdaje, że wszystko przebiega tuk samo,

i* *. > • I v '!«>•>«.wnnia ni iiili*/v Jpitnoite'.'. /mh..wanta -ii': mnżria znaleźć ...li U Mi hep .M<»..irr-rhiM uiirnn fi.•». urn/ lh< »o< ul behatior of eh Ul

l< mi.hI Miimok. .iphn 1001, vol. •>!>, nr )!, C K. Mouatakas, II. O. 8cholork l« i 'I I li i* ll.iTuplnf -r/illd l?if«mir/M.n |r> plot/ Ihrrojty. „Chlld Dcyrlopun-nt ’ •H * i Mouftakaa, l K Mi . I, I* Ił '■ In l-^k An objtctlDr tntlhod for ••o I <iin/ iiri(ll|/«h of r *ill«l ml liii I rlf u fu« Mmi „(Milld I >evi*lopiiwnt" |0!>S,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
10813 strona0098 (2) 2U    Zofia llahakn sic; i zwężanie nuczyń krwionośnych), smittn
75861 strona0085 (2) 11)8 Zofia M.ilwk.i zane z prowadzeniem badań podłużnych są przedmiotem wielu d
42344 strona0091 (2) 210 Zofia 1 lulmku Interpre tac jo wyników badań prowadzonych za !»•*••*••• ą *
§43 1. Przy egzaminach i zaliczeniach stosuje się następującą skalę ocen: bardzo
dotyczące ich własnego postępowania, skale ocen są zaś skategoryzowanymi wersjami odpowiedzi na
Strona0220 /_, 1 220 (9.42) Ze wzoru (9.42) widać, że gdy eu~*<w0> wówczas /-mm, grożąc złaman
1.    Przy egzaminach i zaliczeniach z oceną stosuje się następującą skalę ocen: bard
III. Sposoby oceniania różnych form aktywności ucznia Przyjmuje się skalę ocen od 1 do 6. Jeżeli ucz
eh u? ^v a a o o s3 ^ - lLibrary Keader Limit wydruku: 0 Strona 220/223// Start Pepłoński A., Policj
53240 strona0089 (2) 200 Zofią rinbsku w rodzinach pełnych i rozbitych, w rodzinach i instytucjach o
strona0083 (2) IM Zofia Mnhnku nych— na określonych, nie zowizc uświadamianych Noble /włożeniach teo
strona0086 (2) 200 Zofia Hiibuku nych przez proces dojrzewania biologicznego, wymaga to bowiem bą(i»
strona0093 (2) 214 Zofia II u ha ku np. protokół obserwacji fotograficznej dziecku pi   &n
strona0095 (2) 218 Zofia Babska próbki czasowej, odpowiedni znac/ak tyle razy, ile m/v *
strona0097 (2) 222 Zofia Hiibaka warunki najpewniej okażą się nieco Inne, ii w każdym możności skont

więcej podobnych podstron