77927 P3109079

77927 P3109079



liczba osób pełniących funkcje kierownicze jest większa, gdyż należą do nich ob**l właściciela czy kierownika placówki handlowej - jego zastępcy, kierownicy działów branżowych, kierownicy stoisk, a nawet starsi sprzedawcy, jeżeli kierują pracą ze-spotu sprzedawców.

Do podstawowych obowiązków każdego pracownika należy sumienne oraz staranne wykonywanie pracy oraz lojalność wobec pracodawcy. Wynika z tego konieczność przestrzegania ustalonego czasu pracy i jak najlepsze wykorzystanie tego j czasu, przestrzeganie obowiązującego regulaminu pracy. Obowiązkiem pracownika jest również przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów prze- I ciwpożarowych oraz tajemnicy handlowej. Każdy pracownik jest zobowiązany przestrzegać zasad współżycia społecznego, co oznacza stosowanie się do określonych reguł zachowania się pracownika w jego kontaktach ze współpracownikami, przełożonymi lub innymi osobami, z którymi spotyka się w związku z wykonywaną pracą. Te reguły zachowania wynikają z ogólnie przyjętych zasad etyki zawodowej.

Struktura organizacyjna sklepu zależy głównie od jego wielkości oraz w pewnym stopniu od formy sprzedaży i asortymentu towarów. W małych sklepach detalicznych struktura organizacyjna jest stosunkowo prosta, gdyż tam właścicielowi lub kierownikowi sklepu podlegają bezpośrednio sprzedawcy i inni pracownicy. Nic ma tu ogniw pośrednich między kierującym a sprzedawcami. Kierujący wprost kieruje podległym mu personelem i odpowiada za całość pracy w sklepie.

Większe jednostki handlowe, np. spółdzielnie lub spółki handlowe, mają bardziej rozbudowaną strukturę organizacyjną uwzględniającą podział obowiązków i uprawnień poszczególnych komórek i stanowisk pracy oraz ich wzajemne powiązania i zależności. Kierownikowi sklepu mogą podlegać bezpośrednio pracownicy pomocni-czy I gospodarczy oraz kierownicy działów, a kierownikom działów - sprzedawcy, kasjerzy i pakować ze. Wyodrębnienie działów opiera się zazwyczaj na podziale branżowym. Kierownicy działów, stanowiący pośrednie ogniwo między kierownikiem sklepu a pracownikami wykonawczymi, mają uprawnienia do kierowania podległym im odcinkiem pracy I ponoszą odpowiedzialność za powierzone im towary.

Duże obiekty handlu detalicznego (np. domy towarowe) charakteryzują się znacznie rozszerzoną strukturą organizacyjną. Kierownikowi, oprócz komórek i stanowisk pracy o charakterze pomocniczym, mogą podlegać bezpośrednio kierownicy oddzielnych pięter lub sal sprzedażowych, tym z kolei kierownicy działów, a w skład działu mogą wchodzić sekcje towarowe I stoiska. Zespołem sprzedawców w takim układzie może kierować bezpośrednio brygadzista (starszy sprzedawca), a jeden dział lub kilka działów może być obsługiwane przez jedno stanowisko kasjera.

^powierzenie przez właściciela pracownikom sklepu swego mienia, nieraz bardzo dużej wartości, wymaga od nich wyjątkowej troski o to mienie, co jest podkreślooe szczególnym rygorem odpowiedzialności. Pracownicy punktów sprzedaży detalicznej ponoszą za powierzony im mąjątek odpowiedzialność materialną, polegającą na obowiązku pokrywania przez pracowników strat i niedoborów towarów przekraczających ustalone granice. Odpowiedzialność materialna ma z jednej miony pobudzać pracow-nika do zwiększenia noski o powierzone jego pieczy mienie, z drugiej zaś strony B

handlowego pokrvcie    i—•—•*»

r Odpowiedzialność materialna pracowników handlu może opierać się na zasadzie winy domniemanej lub winy udowodnionej. Odpowiedzialność na zasadzie winy domniemanej polega na tym. iż w razie powstania niedoboru towarów ponad ustalony limit pracownik, który za tc towary odpowiada materialnie, jest zobowiązany wyrównać niedobór, a przedsiębiorstwo handlowe wcale nie musi udowadniać, że niedobór ten został zawiniony przez pracownika. Sam fakt zaistnienia niedoboru zobowiązuje pracownika do zapłaty przedsiębiorstwu równowartości tego niedoboru, gdyż z góry przypuszcza się (czyli zachodzi domniemanie), że pracownik sprawujący opiekę nad powierzonym majątkiem nic wykonywał należycie swoich obowiązków i dlatego powstał niedobór. Pracownik może uwolnić się od wyrównania szkody tylko wtedy, gdy udowodni, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych i za które nie ponosi odpowiedzialności, np. zniszczenie wskutek powodzi, kradzież z włamaniem mimo właściwego zabezpieczenia sklepu.

Odpowiedzialność oparta na winie udowodnionej polega na tym. że pracodawca musi przedstawić dowody na to. iż szkoda powstała z winy pracownika wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania przez niego swych obowiązków. Jeżeli przedsiębiorstwo nie wykaże winy pracownika, to nie ma podstaw do żądania, by pracownik pokrył powstałe niedobory w powierzonym mu mieniu. Ten system odpowiedzialności stosuje się w większych sklepach, w stoiskach i działach domów towarowych i handlowych oraz w sklepach samoobsługowych, jeżeli inkasa gotówki dokonują kasjerzy w wydzielonych kasach.

W ramach odpowiedzialności na zasadzie winy domniemanej można wyróżnić indywidualną odpowiedzialność materialną oraz wspólną odpowiedzialność materialną całego zespołu sklepowego. Odpowiedzialność indywidualna jest stosowana wtedy, gdy mienie zostało powierzone jednej osobie i tylko ona odpowiada materialnie za powstałe niedobory. Osobami ponoszącymi odpowiedzialność indywidualną są zwykle kierownicy sklepu albo kierownicy działów i stoisk oraz kasjerzy. W sklepie o odpowiedzialności indywidualnej sprzedawcy nie odpowiadają materialnie na zasadzie winy domniemanej.

Odpowiedzialność wspólna polega na dobrowolnym przyjęciu przez pracowników sklepu wspólnej odpowiedzialności za powierzone im mienie. Warunkiem wprowadzenia w sklepie odpowiedzialności wspólnej jest zawarcie przez zespól pracowników z pracodawcą pisemnej umowy w tym względzie. W umowie musi być określony zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników, lecz zakres odpowiedzialności kierownika sklepu jest zazwyczaj wyższy. Jeżeli na przykład w umowie ustalono, że kierownik sklepu kierujący pracą 4 pracowników ponosi odpowiedzialność w 40%, a pozostali pracownicy po 15%. to w razie niedoboru B wysokości 400 zł. kierownik odpowiada do wysokości 160 zł. I poiiczrgółai pracownicy po 60 zl. Ze względu na kwestią wzajemnego yuifanii I możliwości kontroli, warunkiem dopuszczalności zawarcia umowy jest ogrwiiczoaa liczba pracowników zespo-łu. Wspólna odpowiedzialność może być wprowadzona tylko wówczas, gdy liczba pracowników sklepu jest niewielka.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Załącznik Nr 2 WYKAZ OSÓB PEŁNIĄCYCH FUNKCJE KIEROWNICZE W PODSTAWOWYCH
CCF20120309001 Zadanie 10. (1 pkt) Funkcja liniowa /(-y) = (-4 - m)x + 4 jest rosnąca dla m należąc
DSC00507 (12) Tabela nr 1 Osoby pełniące funkcje kierownicze na budowie Obowiązki z zakresu bezpie
•/ Przygotuję ankietę wśród osób pełniących funkcje instruktorskie oraz wśród instruktorów nt.
-    np. pr. cywilne chroni naszą prywatność, ale co do osób pełniących funkcje
img212 *8*8Nerwy rdzeniowe Podstawową funkcją nerwów jest przewodzenie impulsów z receptorów do ośro
Funkcje korzeni: Pierwszą funkcją korzeni jest przede wszystkim przytwierdzenie do podłoża. Silnie
Art. 6. 1.    Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, kt
SDC10198 Art. 20. 1. Czasem pracy kierowców jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy i obejmuje
ŚLEDZION A-BUDOVA.FUNKCJA.POLOŻEME. Śledziona jest narządem chłonnym należącym do układu

więcej podobnych podstron