78804 SNC00497

78804 SNC00497



22. Klasyfikacja procesów komunikowania gij

Wykorzystanie pomocy wizualnych

W celu wzmocnienia przekazu, uczynienia go bardziej zrozumiałym stosuje się pomocz wizualne w postaci map, rysunków, zdjęć, plansz, grafik, przedmiotów i każdego innego elementu, który może pomóc nadawcy zaprezentować i wyjaśnić problem, udzielić instrukcji postępowania, użycia, etc.

KOMUNIKOWANIE PERSWAZYJNE to kompleksowy, interaktywny proces, w którym nadawca I odbiorca są połączeni werbalnymi i niewerbalnymi symbolami. Perswadujący próbuje wpłynąć na drugiego uczestnika procesu po to, aby zmienić jego reakcje, zachowania, ukształtować nowe postawy, lub zmodyfikować już istniejące, i sprowokować do dziatania/akcji zgodnie z intencją nadawcy.


2.2.4.2. Komunikowanie perswazyjne


Komunikowanie perswazyjne opiera się na perswazji jako podstawowej technice wywierania wpływu na innych, tj. wpływania, nakłaniania. namawiania, zachęcania, tłumaczenia, łagodzenia, oczarowywania, iip. Podmiotem perswazji są ludzie, rzeczy, idee, wartości, wszystko co można wartościować na płaszczyźnie intelektualnej, emocjonalnej i moralnej. Komunikowanie perswazyjne różni się tym od komunikowania informacyjnego, że obiektem wymiany nie jest czysta, prawdziwa i obiektywna informacja. Jego właściwością jest takie oddziaływanie nadawcy na odbiorcę, aby w procesie komunikowania nakłonić go do akceptacji poglądów, przyjęcia nowych postaw i zachowań, zgodnych z intencją nadawcy. Proces ten ma charakter dobrowolny i nie towarzyszą mu żadne środki przymusu.

Komunikowanie perswazyjne jest przede wszystkim procesem wymiany. Odbiorca jest skłonny podporządkować się nadawcy lub przyjąć jego sugestie, w zamian za realizację swoich życiowych potrzeb i życzeń. Obaj uczestnicy procesu komunikowania wchodzą zatem w specyficzny układ wzajemnego uzależnienia:

Nadawca realizuje potrzeby odbiorcy <-> Odbiorca akceptuje wpływ nadawcy

Z tego powodu perswazję określa się jako proces interaktywnego uzależnienia. Realizacja życzeń i potrzeb odbiorcy zależy od stopnia wrażliwości perswadującego i od poziomu komunikowania (interpersonalnego, grupowego, masowego, etc.)

Celem perswazji jest modyfikacja postaw i wpływanie na zachowania. Jest to zatem proces celowy, w którym nadawca ma określone intencje, takie jak:

•    zmiana istniejących postaw, tj. osłabienie postawy i zmiana jej znaku;

•    wzmocnienie istniejącej postawy;

•    uformowanie nowej, nieistniejącej dotychczas postawy.

'typy perswazji

Perswazja przekonująca

Jest klasycznym przykładem procesu transakcyjnego. Obie strony dążą do wzajemnego porozumienia, nawet kosztem odstąpienia w całości lub w części od typy PERSWAZJI-swoich pierwotnych przekonań czy wyznawanych wartości. Jest to naj- (i) perswazja przekonująca bardziej etyczna forma perswazji i nie budząca kontrowersji. Stanowi |§ perswazja nakłaniająca ona element negocjacji handlowych, politycznych, koalicyjnych, etc. (3) perswazja pobudzająca


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
57104 SNC00493 £2. Klasyfikacja procesów komunikowania g
SNC00491 __2.2. Klasyfikacja procesów komunikowania 79 Formy komunikowania werbalnego forma ustna Da
60579 SNC00486 2.2. Klasyfikacja procesów komunikowania 75 tek vb> 1 >H vc media. środki majow
36094 SNC00495 2.2. Klasyfikacja procesów komunikowania 33 1,1 „ lnuuMliiktu U* dlgltalnym forma i t
CCF2000 PROCES KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ ■    nadawca - organizacji lub osoby kierują
SNC00471 __ 2.1. Istota procesu komunikowania międzyludzkiego 63 Melvin DeFleur określił komunikowan
SNC00473 my aktem komunikowania. Na proces komunikowania składa się zatem wieję I komunikowania, k
SNC00479 2.1. istota procesu komunikowania mteP/ylud/kiago ę<j uymi jednostkami, grupami, spoiw z
SNC00481 1 8 V yt i k v 41 Rn Eg % k !
SNC00472 £4 Część I. Komunikowanie społeczne ni) aktem komunikowania. Na proces komunikowania składa
IMGP30 (5) ściej wykorzystują Ją również te nauki, które zajmu. Ją si« procesem komunikacji i teorią

więcej podobnych podstron