80571 IMG40

80571 IMG40



XXXII „GENEZIS Z DUCHA"

przecież przekazać <prawdę syntetyczną, prawdę ogólnych praw rozwojowych/ 1 tę tekst ukazuje — w przedstawianej przez Słowackiego interpretacji jego własnej wizji epok natury. Poznajemy z nich nie tylko genezyjską historię ziemi, lecz także podstawowe prawa istnienia, prawdę o Bogu i człowieku.

V początku był Boski byt, a więc Absolut. Poprzez ema nację wyodrębnił się z niego duch, a raczej duchy, które na własne żądanie uzyskały kształty, aby stać się widzialnymi; [ odtąd zaczyna się kosmiczna historia świata. U jej genezy leżała zatem twórcza wola ducha, to jego wysiłek i żądanie, i a nie jedynie wola Boga, dały pierwszy impuls genezyjskiej ! ewolucji. Jednolity duch globowy z chwilą uzyskania kształtów stał się wielością duchów jednostkowych; od ich indywidualnych działań, od ich energii i mocy twórczej zależy postęp całości.

Duch rozpoczyna kosmiczną wędrówkę. Początek jego ziemskiego żywota to całkowity regres — został wytrącony z absolutu, złączony z formą materialną. Pierwsze jego kształty były to światła, „siły magnetyczno-attrakcyjne”, elektryczne, ogniste -p- z ich ruchu, dynamizmu, zderzeń narodziły się globy. Pozbawiony świadomości duch, zamknięty na ziemi w kryształach i skałach bazaltowych czekał na wyzwolenie, na Anioła Niszczyciela, który rozwali te ciężkie, kamienne formy, uwolni go spod przemocy martwej materii.

Bóg i duch. Istniały więc u początku i przez cały okres ewolucji trzy jej czynniki sprawcze: Bóg (absolut), duch . globowy, duchy indywidualne. Wyodrębniony z absolutu duch globowy, mimo że został skazany na regres i wiekowe doskonalenie, w czasie ziemskiej wędrówki nie zatracił swej bosko-ści, był nadal jakby częścią Boga, to „nie robak ani igraszka rąk Twoich”8, pisał Słowacki w Genezis i akcentował swą

indywidualną niezawisłość: „albowiem Tyś jest Stworzyciel — i mój duch ma zarazem zasługę własnego stworzenia” (s. 40).

W Genezis z Ducha pojęcie Boga ma jakby dwa znaczenia — choć oczywiście jeden to Bóg. Po pierwsze, jest owym wieczystym absolutem, początkiem i końcem dziejów. Po drugie, to Pan, do którego zwraca się poeta, który podobny jest Bogu osobowemu z teistycznych koncepcji chrześcijańskich, towarzyszy i pomaga duchowi w procesie jego przemian rozwojowych. Patrzy z góry łaskawym okiem na jego wysiłki, z rzadka lecz skutecznie interweniuje: jest bardziej świadkiem niż uczestnikiem historii kosmicznej. Bo duch globowy jest skazany na samodzielność, na samotność w drodze ku doskonałości. Modlitwą niczego nie wybłaga, tylko czyny mogą go doprowadzić do niebios. Aktywizm tej koncepcji, a także akcentowanie zarówno jednorodności z Bogiem, jak i niezawisłości ducha globowego sprawia, że Bóg Słowackiego z Genezis z Ducha bardzo się różni od koncepcji Boga zaaprobowanej przez Kościół katolicki, od teologicznych ujęć Kościołów chrześcijańskich.

Duch globowy jest zaś sferą pośrednią między Bogiem ] a duchem indywidualnym. Gdyż aby przebyć dzieje genezyj- / skie, już w momencie oderwania od absolutu musiał przemienić się w zbiór duchów indywidualnych, przybierających kształty widzialne. A że jest niepodzielny, więc w każdym z nich realizuje się w pełni. Bardzo podnosi się dzięki temu ranga indywiduum. Ale duch indywidualny nie może oderwać się od całości, razem z nią ewoluuje; sprzęgnięcie jest zatem obustronne.

Nasuwa się tu pytanie, jaki był sens tej mozolnej genezyj-skiej wędrówki, po co duch z absolutu się wyodrębniał, jeśli ostatecznym celem ewolucji miało być ponowne z nim złączenie? Z tekstów Słowackiego można wysnuć odpowiedź tylko

3 — BN 1/245 (J. Słowacki: Krąg pism mistycznych)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN8907 XXXII    „GENEZIS Z DUCHA" przecież przekazać prawdę syntetyczną, prawd
XXXII .GtNEZIS Z DUCHA" sj przecież przekazać prawdę syntetyczną, prawdę ogólnych praw
IMG33 XVIII „GENEZIS Z DUCHA" II. „GENEZIS Z DUCHA” Narodziny dzieła. Oba wyjazdy Słowackiego
IMG34 XX „GENEZ® Z DUCHA" prawdy, zakończona modlitewną apostrofą: błaganiem o wiarę widzącą,
IMG37 XXVI „GENEZIS Z DUCHA" „Wiarę widzącą", którą sam czuł się obdarzony, Słowacki chci
IMG38 XXVIII „GENEZIS Z DUCHA" (s. 16), lecące kłęby ognia. Uwalniając wyobraźnię od zbyt konk
IMG39 XXX „GENEZIS Z DUCHA" brzmiących z jego własnymi wizjami genezyjsko-ontologicz-nymi. Tak
IMG41 XXXIV „GENEZłS Z DUCHA" hipotetyczną. Dzięki tej pracy duch zmieni formę uczestnictwa w
IMG35 XXII „GENEZIS Z DUCHA" on przypomnieć wiekowe dzieje ducha. Dalej liczne inwokacje wskaz
IMG36 XXIV „GENEZIS Z DUCHA" Drogi poznania — to jeden z problemów, których interpretacja na p

więcej podobnych podstron