80950 Wagony kolejowe i hamulce (181)

80950 Wagony kolejowe i hamulce (181)



3. URZĄDZENIA UKŁADU STEROWANIA

3.1.    Elementy konstrukcyjne i zespoły przyrządowe urządzeń hamulcowych

Urządzenia układu sterowania hamulca pociągu, chociaż różnią się pod względem przeznaczenia i wymaganej charakterystyki technicznej, zawsze są uporządkowanym konstrukcyjnie zespołem powtarzających się elementów.

Do podstawowych zespołów przyrządowych i elementów maszynowych wykorzystywanych w konstrukcji urządzeń układu sterowania hamulcem należą: komory i opory pneumatyczne, tłoki i membrany, sprężyny i dźwignie, zespoły membranowe, zawory i elektromagnesy.

3.1.1.    Komory i opory pneumatyczne

Komora pneumatyczna jest elementem maszynowym, -który za pomocą ścian tylko sztywnych lub sztywnych i elastycznych ogranicza fragment przestrzeni przeznaczonej „do zakumulowania ilości sprężonego powietrza niezbędnej w działaniu urządzenia pneumatycznego. Komory sztywne podczas napełniania lub opróżniania nie zmieniają objętości. Komory elastyczne dzięki temu, że przynajmniej jedna ze ścian, na przykład wykonana w postaci membrany, może przemieszczać się w określonych granicach, zmieniają objętość pod wpływem sprężonego powietrza.

W urządzeniach układu sterowania hamulcami pociągów występuje duża rozmaitość komór pneumatycznych pod względem typów, kształtów i objętości. Kojnory pneumatyczne o małej objętości zazwyczaj są integralną częścią urządzenia ograniczoną ścianami jego obudowy. W przypadku konieczności Skumulowania większej ilości sprężonego powietrza komory pneumatyczne wykonuje się jako osobne zbiorniki.

Dla uzyskania zakładanego sposobu pracy urządzenia, w wielu przypadkach ważny jest przebieg czasowy napełniania i opróżniania komory pneumatycznej. Dlatego komory często występują w połączeniu z oporami pneumatycznymi. Opór pneumatyczny jest elementem przezna-

181


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
45141 Wagony kolejowe i hamulce (166) 2. URZĄDZENIA UKŁADU SIŁOWEGO HAMULCÓW2.1. Pary cierne Para ci
65313 Wagony kolejowe i hamulce (236) 4. URZĄDZENIA ENERGETYCZNEGO UKŁADU ZASILANIA HAMULCA POCIĄGU
57255 Wagony kolejowe i hamulce (123) Urządzenie przejściowe przedstawione na rysunku 8.1 składa się
10962 Wagony kolejowe i hamulce (234) A PC Rys. 11.38. Schemat struktury przyrządowej sterownika Oer
Wagony kolejowe i hamulce (135) urządzeniami ustępowymi typu zamkniętego W instalacji takiej wszystk
36725 Wagony kolejowe i hamulce (241) 5. URZĄDZENIA OPTYMALIZACJI PRZEBIEGU PROCESU HAMOWANIA 5.1. E
42366 Wagony kolejowe i hamulce (201) 7/201 Rys. 11.17. Schemat struktury przyrządowej rozdzielacza
Wagony kolejowe i hamulce (221) pneumatycznych Rys. 11.31. Schemat struktury przyrządowej zespołu ro

więcej podobnych podstron