94289801 djvu

94289801 djvu



578 FR. NOWOTNY

kazuje, że linie falowe różnych dźwięków bywają nieskończenie różnorodne, kształt ich zależeć będzie od rodzaju drgania. Mając kilka takich krzywych, przekonywamy się, iż pomimo, że dźwięki mają jednakowe wysokości, wrażenie słuchu będzie różne.

Otóż tę właściwość, która pozwala nam odróżniać najrozmaitsze dźwięki, dźwięki najrozmaitszych przyrządów (szczególnie muzycznych) zowiemy barwą dźwięku. Na tern polega, iż ucho, szczególnie muzykalnie wyszkolone, jest w możności odróżnić dźwięki tej samej wysokości, lecz najrozmaitszych przyrządów muzycznych, jak fortepianu, skrzypiec, fletu i t. d.

O ile wysokość i natężenie dźwięku zależą od częstości i amplitudy drgań, to barwa (timbre) zależy od rodzaju drgania. W jaki sposób tłómaczymy sobie te najrozmaitsze formy drgań? Jeżeli strunę pobudzamy do drgań, to wysokość tonu zależeć będzie od jej długości i napięcia. Ton, który cała struna drgając wydaje, zowiemy tonem zasadniczym. Jeżeli teraz struny dotkniemy się w środku palcem a pociągniemy smyczkiem lub uderzymy jedną jej połowę, to następuje drganie tak jednej jak i drugiej połowy, każda z tych połów robi dwa razy tyle drgań co cała struna, ton ten jest oktawą tonu całej struny i zwie się jej pierwszym tonem górnym. Punkt środkowy struny pozostaje w spoczynku i nazywa się węzłem. Jeżeli dotkniemy się struny w odległości 1/s części od końca i tę część potrącimy, to pozostała część dłuższa podzieli się sama węzłem na dwie drgające połówki, wtedy wszystkie trzy równe części struny wydają ton, który zwie się flrugim górnym tonem, ilość drgań każdej części jest trzy razy większą od całości. W ten sam sposób możemy podzielić strunę na 4, 5, 6 i t. d. części, ilości drgań każdej z tej części jest 4, 5, 6 i t. d. razy większą od ilości drgań całej struny. Jeżeli cała struna drga swobodnie, to wydaje ona swój ton zasadniczy wspólnie z niektórymi tonami górnymi. Struna więc wydając ton zasadniczy, wydaje równocześnie tony, których ilość drgań jest 2, 3, 4 i t. d. razy tak wielką, jak tonu zasadniczego, tony te zwią się tonami górnymi.

To co powiedziano o strunie, tyczy się wszystkich instrumentów muzycznych, nie wyłączając ludzkiego głosu.

Z powyższego widzimy, iż ruchy drgające ciał wydających dźwięki, tudzież ruchy cząstek powietrza tylko w nielicznych wyjątkowych przypadkach są ruchami drgającymi prostymi. Tu należy n. p. ton widełek strojowych, ale tylko częściowo, gdyż i ich


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
94289801 djvu 578 FR. NOWOTNY kazuje, że linie falowe różnych dźwięków bywają nieskończenie różnor
94282601 djvu 606 FR. NOWOTNY zał, że n. p. raki reagują na szmery, które zostają wywołane przez u
94289601 djvu 76 FR. NOWOTNY Na tem nie kończy się jeszcze skala, możemy ją przedłużać na prawo lu
94280401 djvu 584 FR. NOWOTNY dźwięk stroika będzie słyszalny albo tylko w uchu patologicznym (ew.
94281201 djvu 592 FR. NOWOTNY zenie od zewnątrz i przodu ku wewnątrz i ku tyłowi. Skutkiem ścisłeg
94282001 djvu 600 FR. NOWOTNY ton stroika odczuwamy w płaszczyźnie środkowej. Jeżeli przez dłuższy
94289201 djvu 472 K. W. MAJEWSKI znali, mimo, że żadna z nich nie przekracza granic fizjologicznyc
94289401 djvu 574 Fl<. NOWOTNY jedynie od częstości drgań. Miarą częstości jest liczba drgań pr
94280001 djvu 580 FR. NOWOTNY ruchu złożonego, może wywołać takie objawy dynamiczne, jakby sam jed
94280601 djvu 586 FR. NOWOTNY kojeść młoteczka, warstwa więcej ku wewnątrz leżąca t. zw. warstwa o
94280801 djvu 588 FR. NOWOTNY swemi na różne systemy fal ją trafiających. Badania Madera z oto-mik
94281401 djvu 594 FR. NOWOTNY Kostny labirynt dzieli się na 3 części: 1) przedsionek, 2) przewody
94282201 djvu 602 FR. NOWOTNY III    Neuron: górna oliwa, jądro lemniscus (łracłus
94282801 djvu 608 FR. NOWOTNY Przewody półkoliste. Pierwsze fundamentalne doświadczenia nad czynno
94283001 djvu 610 FR. NOWOTNY z góry ku dołowi i z powrotem, ruchy głowy więc odbywają się w płasz

więcej podobnych podstron