DIGDRUK00106579 djvu

Tl

Nagrodą, dostarcza skromnego posiłku. 1 u corocznie przybywamy, a chociaż spora jest nas zawsze liczba, jednak nam tu nigdy na niczćm nie schodzi. Tu i tego roku stanąwszy, postanowiliśmy kilka dni poświęcić na obejrzenie doliny Ojcowa i przyległych jćj okolic, jakoto: doliny są-Oiockiej, jerzmanowskiej, szklarskiej 11. p., które w niczćin Prawie nie ustępują pierwszćj. Dolina ta, uzbrojona z obu ^tron sinemi skałami, najeżonemi gdzieniegdzie ciemną jodłą lub bukiem, u spodu pokryta łanami różnego zboża

1    chatkami dymiącemi, ukrytemi w przepysznych klombach

2    różnych drzew i krzewów, przerżniętą jest wijącym się kryształowym strumieniem, zwanym Prądnik, z którego, że Pędzi po kamieniach w łożysko jego ze skał strąconych, miły szmer powstaje.

Zwiedziwszy rozliczne wąwozy, dziedzińce i pojedyncze skały, wzięliśmy przewodnika i wielką ilość łuczywa, w cela zwiedzenia pieczar, dobrze znajomych tutejszym mieszkańcom.

Postępując od mieszkania Iudykowćj dróżką wijącą się ty różnych kierunkach po dolinie, stanęliśmy u stóp wynio-słśj skały, zwanej Rękawicą, od swego podobieństwa do olbrzymiej w górę palcami sterczącej rękawicy. Tu skiero-tyawszy się na bok, zaczęliśmy się piąć pod górę, gdzie ty zaroślach pomiędzy licznemi załainkami skal spostrzegliśmy wnijście do jaskini zwanej niewłaściwie Ciemną. Z początku wchodząc do niej, trzeba być schylonym z powodu Jej nizkiego wejścia; lecz niedługo znajdziemy się w obszer-m§j pieczarze, długiej około 140, szerokiej 40, a w ysokićj ty' niektórych miejscach nawet na 30 łokci. Pieczara ta, Przy świetle migocącej się pochodni, przybiera postać świątyni zczerniałej i okopconej od palącego się podczas jćj Zwiedzania łuczywa. Przewodnik nasz wystrzelił z fuzyi: co ty grzmot i huk rozległ się w tej chwili! Zdawało się nam, ty skała kruszy się i zapada, a po chwili zgniecie nasza śmiałość, że przerywamy jćj spokojność. Długo, bardzo długo, słychać było odbijające się echo, jakby niknące gdzieś daleko w przepaściach.

Obejrzawszy tę pieczarę, podążyliśmy do drugićj, no-stycćj nazwisko Królewskićj albo Łokietka pty na pamiąt-

t*) A. Grabowski.

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DIGDRUK00106505 djvu PRZEWODNIK PCOJCOWSKIEJ DOLINIE. Komu obce kraje znane, Wstydem lica swo zarum
DIGDRUK00106512 djvu i Koszldewskim przybywacie; który wzgórza zaroślami okryte, lab wysokie z wapi
DIGDRUK00106521 djvu 13 nie uczynił na mnie w rażenia, jakiego oczekiwałam: bo w tym zamku jedna ty
DIGDRUK00106532 djvu 24 serce jego oziębione przez wiek i ciągle boje, dziewicze wdzięki; a skoro s
DIGDRUK00106533 djvu 25 den tylko król czeski “Wacław. Nowy pan Lecliii miał w tem ważną, sprawę, ż
DIGDRUK00106537 djvu 29 Wycieczkę tę tak opisuje historyograf królewski, xiądz biskup! Adam Nnruszk
DIGDRUK00106543 djvu ani podobna: lmżuą ona górę w tern paśmie od wierzchołka uż do podstawy prosto
DIGDRUK00106544 djvu - 36 - już tej drogi, ktorąśmy tu z Piaskowej Skały przybyli, kilkadziesiąt wi
DIGDRUK00106553 djvu 45 w walych jamach u idi sklepienia, na spodniój powierzchni skuły, jeśli ona
DIGDRUK00106556 djvu 48 wzlatują za każdym kroi iem dwa dzienne motyle, llippat-chia sibillc i Saty
DIGDRUK00106560 djvu 52 glu:;Ł z piaskiem, przytćm ciągle utrzymująca się wilgotność, są tu naj waż
DIGDRUK00106569 djvu 61 uporczywszćj słoty, jalrn nadzieje entomologa koniecznie osłabia i całą jeg
DIGDRUK00106577 djvu IVDOLINA OJCOWSKAPOD WZGLĘDEM GEOLOGICZNYM, Z OPicu jrnOPEbauROW JastiiiębuWek
DIGDRUK00106583 djvu 75 dość marmurom i innym tak zwanym metamorficznym czylt przemienionym skałom,
DIGDRUK00106589 djvu 8] — żeberka szczepiące się statecznie na dwie części w pobliżu grzbietu. W i
DIGDRUK00106595 djvu 87 Małą różnicę w temperaturze pokazują studnie pomiędzy Koszycami (Kaschau) a
DIGDRUK00106501 djvu 93 Wśród wdychania bowiem powietrza doliny Ojcowa czu’ jemy się swobodni i wew
DIGDRUK00106502 djvu 94 matologii Ojcowa, a ztąd nie trudno oznaczyć, jakim chorym przedewszystkiei
DIGDRUK00106510 djvu — 102 mury, wykute ze,skały na której stoi; na cmentarzu wznosi się. pięć posą