W brzuchu wieloryba
ffotwór
odSUr'3 Wyłkzanka wskazuje dziecko, które będzie uwięzione w.brzuchu wie <K~*volut>**(cci d?<co CD łoryba’. Pozostałe dzieci łapią się za ręce i tworzą wokół niego ciasny, za-n*mj j2jj mknięty krąg. Dziecko znajdujące się w brzuchu wieloryba, próbuje się wy swobodzk. Jeśli uda mu się prześlizgnąć między dwójką dzieci, jedno z nich musi zając jego miejsce w.brzuchu wieloryba’.
od SU: 3 Potworem zostaje dziecko, na które wskazała wyliczanka. Potwór powt pęocro» nt -te*, dbed [JJ n>en P* najwięcej dzieci. Rozpoczyna się polowanie. Wszystkie dzieci n*e 21 uciek3ft przed potworem. A kiedy zblizy się on do jakiegoś dziecka, może netyyu kondycji CD 000 poi^czyc Sl? 2 innym dzieckiem. W chwili, kiedy chwycą się za ręce. potwór nie ma juz nad nimi władzy - nic już nie zrobi takiej parze. Jeśli jednak potwor dotknie jakiegoś dziecka, które biegało samo, musi ono przykucnąć i nie woIno mu juz dalej czynnie uczestniczyć w zabawie. Ale nawet wtedy można mu przyjść na ratunek. Jakiś śmiałek może je dotknąć i tym samym wyzwolić Po jakimś czasie kolejne dziecko zostaje potworem. Napięcie, ale i radość podczas tej zabawy sięgają zenitu. A dzieci przez cały czas muszą tez rozwazac. czy pomoc koledze w potrzebie, czy te/ lepiej chronić samego siebie.
t^odSUt
f f\ dwoje łub więcej dzieci
|J| niema
ij| rozwój mowy
Podczas zabawy dzieci odgrywają rołc kota i myszy albo psa i kota. czyli kłócą się. ścigają i złoszczą na siebie.
Na koniec opowiadają o swoich wrażeniach. Jak się czują jako słabszy albo silniejszy. bądź jako ten. na kogo kto* poluje, albo ten. który poluje? Jak dochodzi do sporu między psem i kotem? Jaką rolę odgrywa odmienny język ciała? A jak to wygląda u nas. ludzi? Czy zachowuję się inaczej, kiedy czuję swoją przewagę i wtedy, kiedy kto* nade mną góruje? Jak możemy rozwiązać konflikt?
Dzieci bardzo chętnie bawią się w sklep. Nieraz same wpadają na pomysł, zęby zbudować przy ulicy niewielki stragan i sprzedawać zrobione przez siebie zabawki. Prędko dołączają do nich dzieci z sąsiedztwa albo koledzy i koleżanki. Można też urządzić mały kiermasz w przedszkolu, co dzieciom sprawia ogromną frajdę. A do sprzedaży zawsze co* się znajdzie, choćby owoce zebrane wcześniej w ogrodzie, kamyki, muszelki, drobne zabawki, zrobione i pomalowane przez dzieci pa-kieciki-niespodzianki wypełnione drobiazgami, losy albo małe nagrody.
Inne warianty:
Młodsze dzieci mogą urządzić kiermasz, w którym będą wymieniać się drobiazgami. Tu liczyć się będzie umiejętno*ć targowania się. Dzieci mogą tez zorganizować aukcję dla rodziców i wymy*lać zabawne argumenty do licytacji.
□ od 7 lat lub młodsze \f\ dwoje lub więcej dzieci a najprzeróżniejsze drobiazgi, papier, klej
jj| umiejętności werbalne.
kreatywność, logiczne myślenie
Wskazówka: Je*!, sklep.k będz* miał duże dochody, mech dzieo zastanowią się wspólnie, co mogą zrób* z tak dużą sumą Mozę przeznaczą ją na wspólne przyjęcie albo ofiarują je na jakiś szlachetny cel
21