DSC08240

DSC08240



IB


pokazanie życia, jakiem ono jest, o tein samem on przed tom, oo człowieka w toni życiu spotkać moł! przemawiaj a silnio do naszego rozumu; drugie — opici poetyczne, nie pomijając tego zadania, działają taki® naszą wyobraźnię, a im plastyczniej opowiadają zdarzenfo im bardziej ożywiają je szczegółowymi rysami, opisom, zniia* ną tonu rytmu, toni większe wywołują wrażenie, tem zdarznie silniej utkwi nam w pamięci, a tem samem dłużej i |. piej zapamiętamy naukę, wypływającą z opowieści. Dlatego też nie mają słuszności ci, którzy uważają dawne bajki Kra. sickiego za lepsze od późniejszych; „prawdy moralnej, traf. nej obserwacji, humoru, dobrej patryotycznej dążności*) nie mniej w jednych jak i w drugich. Tylko forma w dawnych i Nowych inna. różna, odmienna, ale nie gorsza; w obu rodzajach bajek „są lepsze i gorsze, a w tych późniejszych ani po tendencyi i przystosowaniu nie znać, żeby umysł autora był z wiekiem słabnął, ani po formie, choć jest inna, nie widać, żeby jego talent był traoił swoje przymioty. “*)s W końcu rozstrzygnąć nam jeszcze należy, czy słuszni Krasicki nazwał utwory, o których mówimy, bajkami. Otftw tytule pierwszego wydania położył sam obok nazwy Bajki,

- drugą :    Przypowieści. Oo rozumiał przez przypowieści,

któr eby utwory sam nazwał przypowieściami, nie powiedział; w XVIII. w. nie postawiono jeszcze ścisłej granicy między bajką i przypowieścią (parabolą); miesza je np. i La Fon-taine i Lessing. Przypuścić możemy, że bajką była dla niego krótka, zwięzła opowieść z życia zwierząt, zakończona, czy poprzedzona jakąś praktyczną wskazówką, przypowieścią zaś utwór nieco dłuższy, przedstawiający akcyę hardziej złożoną, którego aktorami są zwyczajnie ludzie, a nauka z nich płynąca, wyprowadzona przez analogię, ogólniejszej i podnio-niośłejszej natury. Do przypowieści zaliczylibyśmy: Podróżny i kaleka, Człowiek i zdrowie, Podróżny, Szczep winowi Gołębie, Sąsiedztwo. Nadt grama ty, zawierające jakie

nej nauki. up. Małżeństwo, Dewotka, Potok i rzeka, Daremną aca, Doktor i zdrowie, Pan i pies. Król i pisarz. Inne


(KO

ienio


[jaw i zwierzęta, Pieniacze, Lew, wól i lis, Małpy i w. in. Icowronek zaś, to idylliczny obrazek natury. Naturalna, że (pewnym wysiłkiem da się ze wszystkich jakiś morał wy-Kwadzić, ale nam chodziło o ścisłe odróżnienie bajki dy-laktyoznej, z której tylko*jedna i wyraźna, zwyczajnie przez Lutego autora wypowiedziana nauka wypływa, od utworów, których sous moralny można rozmaicie tłumaczyć, z których się nie jedną, ale kilka nauk wyciągnąć. —

Aktorzy bajek.

- Występujący w bajkach Krasickiego ludzie, zwierzęta, [rośliny, martwe przedmioty — to typy, symbole wad lub przymiotów, pozbawione zupełnie cech indywidualnych, rysów, pórsby ich obraz wywołały w naszej wyobraźni. Krótkość bajki, prostota akcyi nie dozwalały opisu zewnętrznej po-pici i głębszego psychologicznego przedstawienia pobudek [etynu. „Ludzie bajek Krasickiego nie mają indywidualnych lodcmui, ale jeden tylko wybitny charakter typu albo stanu,“

| góry upatrzony, a nie rozwijający się lub zmieniający dopiero ■ akcji; nieraz napis bajki powiada nam odrazu, że będziemy beli do czynienia z Ojcem łakomym, Synem rozrzutnym, z Doktorem szarlatanom, Filozofem, Pieniaczami, Łakomym i ■azdrosuyni, hartownikiem, Skąpym, itp. Podobnie i zwierzęta, Wo żyją, jak u La Fontaine’a, „naturalnem, z w ierzęcem życiem, “ Kecz są symbolami roztropności, pochlebstwa, przebiegłości, nhytrości, przemocy, gwałtu, żarłoczności, lenistwa i tp. pie nadał im Krasicki nowych funkcyi, godności, urzędów, tak jak to uczynił La Fontaine, zostawił ich przy tych, jakie miii porozdawał Ezop. Jednym lwem tylko i wilkiem zajmuje Kię szczegółowiej. W obszernej charakterystyce jnego „dworem pańskim" i „konfidentami", wid


między bajkami wprost epl-ipostrzeźenie, bez żadnej wyraź*


prs


rycznymi vnie mają


pot

na


które

Bryła


nie naukę, lecz lodu i kryształ,


przykład La Fontaine’a, bo patatu królewskiego, — rysy,

B posiadali. „Od urodzenia p rwyższony nad wszystkich — (Lwica i maciora); dopóki ; nuuych, obiecuje im spokojne k mu „pazury urosną", że uui Kadzy, rozpocznie wojny, doj Ki. b. fi), zniszczy kraj (J3. N. c


- Pr ładę


ima ci k celu,

Etttl i,

np.

Tarnowski. Historya


Jlwa, otoczo-Hczny wpływ ;ed stawi ciel zna-f polscy nigdy tronu i z góry inego, ale lwa"

• szczęściu pod-przyjdzie czas, ę, żądzą sławy, tów (B. i P. oz. konfidentów, —



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
nym w stosunku do owego podmiotu staje się pole znaczeń, zwane „światem życia” (Le-benswelt). Jest o
„ Osoba ludzka potrzebuje życia społecznego. Nie jest ono dla niej czymś dodanym, lecz jest wymagani
skanuj0056 (44) 120 na temat własnego życia. Gabrielle nie jest w stanie stanąć na nogach o własnych
skanuj0006 (177) Inaczej wygląda rozwój wchodzącej w dorosłość kobiety. Bieg życia kobie* wyznaczany
skanuj0056 (44) 120 na temat własnego życia. Gabrielle nie jest w stanie stanąć na nogach o własnych
ZADANIE APOLOGETYKI. 201 znaczenie i jakiej ono jest doniosłości, sa.d o tern pozostawiam czcigodnym
kem111 WALKYRIE, WALKIRIE 220 Niezwykłość najwcześniejszego okresu życia („dzieciństwo heroiczne”) j
IMGd23 pielęgnujmy je w sercach naszych, rozpalajmy Je do stanu ognia gwiazdy, ono jest wśród ciemne
page0063 63 poświęca jej wielką część życia. Politykowanie czynne jest identyczne z dążeniem do wład
page0078 — 64 — Zdrowy duch w zdrowera ciele jest warunkiem naturalnej doskonałości życia ludzkiego,
IMGT66 Opieka domowa nad zdrowiem dl/lcJtl bie tym. ze ono jest jut tak duże, te nie potrzebuje w dz
jpg019(1) 18 Powrót do aktywnego życia wegetatywnego z cysty jest możliwy wyłącznie na drodze proces

więcej podobnych podstron