DSC"64

DSC"64



Joanna Rutkowiak

„Pulsujące kategorie" jako wyznaczniki mapy

odmian myślenia

o edukacji

Wprowadzenie

Tekst ten organizuje metafora pedagoga — wędrowca i mapy, którą posługuje się on podczas swojej wędrówki. Nawiązując do myśli S. Hessena i do pojmowania przez niego uczenia się jako wędrówki kształcącej, zamierzam zarysować sytuację współczesnego pedagoga, zainteresowanego problematyką wychowawczą, ale osadzonego w sytuacji poznawczej nie zdominowanej przez jednorodną koncepcję pedagogiczną.

Pedagog ukierunkowany ideami jednej pedagogiki nie potrzebuje mapy, gdyż ma przed sobą określoną drogę, której niejako poddaje się.

Pedagog dwóch dróg jest w bardziej złożonej sytuacji; jego problem sprowadza się do podjęcia decyzji w ramach konstrukcji dychotomicznej, gdyż tak właśnie, w formie przeciwstawnych możliwości, interpretuje on funkcjonujące koncepcje wychowania. Odcina się natomiast od innych, nie mieszczących się w dwuczęściowej strukturze i w tym sensie nie koncentruje się na uzyskiwaniu orientacji w całości zagadnienia, w związku z czym mapa jest mało przydatna także i jemu.

Jednakże doświadczenie współczesnych — coraz częściej nie usatysfakcjonowanych żadną „Wielką Narracją” \ którą można by potraktować jako wyznacznik jakiejkolwiek „drogi głównej” jako jedynej, bądź jednej z dwóch możliwych owocuje wielością koncepcji edukacyjnych; dla uzyskiwania orientacji w nich pedagogom współczesnym może być przydatna mapa, ułatwiająca rozeznanie w występujących odmianach myślenia o edukacji.

Mapę taką można tworzyć w sposób zdyscyplinowany, w oparciu o logicznie uzasadnione, merytoryczne współrzędne, z przyjęciem określonych założeń teoretycznych2, ale można także wykonać odpowiednią pracę w oparciu o kryterium empiryczne, z nastawieniem na ogarnianie żywego, aktualnie występującego, realnego doświadczenia i czynieniem owego doświadczenia przedpolem do budowania teorii.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC64 (8) Płat indyjski Oparty na naczyniach nadbloczkowyck wykorzystywany w operacjach odtwórczych
IMGi37 nych kategoriach: jako zaburzenie przystosowania, problemów osobowości. zaburzenia zachowania
DSC64 ĆwiczenieTEMAT:    Otrzymywanie i koagulacjakoloidalnych roztworów kalafoniiCE

więcej podobnych podstron