Dżuma&Mit Syzyfa2

Dżuma&Mit Syzyfa2



Propozycja modelu odpowiedzi

\ . I i* i-; i ;‘ł UiU.jc H |) T O \V li O J„ <1) i.lC V:

1.1.    esej Alberta Camusa z 1943 r. MU Syzyfa jest ilustracją jego poglądów na temat losu

ludzkiego,

1.2.    punkt wyjścia do tych rozważań stanowi mityczna historia Syzyfa - człowieka skaza-• nt-go przez bogów na wieczne wtaczanie pod góry głazu, który tuż przed szczytem

wymyka mu się z r;(k i stacza w dół.

> i • si— y/if

2.1. sytuacja Syzyfa:

2.1.1 narracja skupiona na jego cierpieniu,

2.1.2.    bardzo plastyczny i szczegółowy opis jego wysiłku: wykrzywiona twarz. ..wysiłek napiętego ciała”, „wysiłek ramienia podpierającego masę pokrytą gliną”,

2.1.3.    absurdalność tego wysiłku: „Syzyf spogląda wtedy na głaz, który stacza się w przeciągu kilku chwil ku tym dolnym rejonom, skąd trzeba go będzie wtoczyć ponownie na

szczyt”,

2.2. postać Syzyfa:

2.2.1.    pokazany w trakcie ogromnego wysiłku, w którym bierze udział każda część ciała,

2.2.2.    w jego psychice widoczne są uczucia typowe dla ludzi, a nie bogów („bezsilny i zbuntowany’’),

.2.3- Syzyf nie może zmienić swojego losu,

.2.4. mimo absurdalności wysiłku nie jest jednak pokonany, jest w pewnym sensie zwycięzcą,

2.2.5.    jego zwycięstwo wynika ze świadomości i akceptacji swego przeznaczenia („Widzę tego człowieka, jak schodzi krokiem ciężkim, ale równym ku męce, której końca nie pozna. Ta chwila, która jest jakby czasem nabrania oddechu i która powraca równie pewnie jak jego nieszczęście, ta chwila, ta godzina jest momentem świadomości’. „zna w całej rozciągłości swoją nędzną dolę; o niej to myśli podczas schodzenia. Jasnowidzenie, które miało być jego męką, obejmuje zarazem jego zwycięstwo”),

2.2.6.    Syzyf jako człowiek szczęśliwy („Przeznaczenie jest sprawą ludzką, która musi być rozstrzygnięta przez ludzi. Tu kryje się cała cicha radość Syzyfa. Jego los należy do niego, a jego głaz jest jego własnością...”),

2.3. wnioski:

2.3- 1. „Szczęście i absurd są dziećmi tej samej ziemi, są nierozłączne”,

2.3.2.    życie ludzkie jest absurdem; człowiek jest skazany na niesienie brzemienia („Zawsze odnajduje się swoje brzemię”),

2.3- 3. postawą godną człowieka nie jest ucieczka lub poddanie się, ale pogarda wobec

przeznaczenia, a więc świadome przyjęcie go w imię ..wyższej wierności, która zaprzecza istnieniu bogów i podnosi skały”,

2.3.4.    szczęściem człowieka nie jest pozbycie się ciężaru, ale walka (..Sama walka w drodze na szczyty wystarcza, aby wypełnić serce człowieka").

2.3.5.    jest to postawa heroiczna.

3.1.    objaśnienie sytuacji:

3.1.1.    mieszkańcy Oranu świętują, ponieważ epidemię uznali za pokonaną,

3.1.2.    na tym tle wyróżnia się postać doktora Rieux,

3.2.    odmienne postawy wobec zaistniałej sytuacji:

3.2.1.    miasto:

3.2.1.1.    oficjalne zabawy,

3.2.1.2. sztuczne ognie,

.3.2.1.3. okrzyki radości,

3.2.1    t. zapomnienie o minionym niebezpieczeństwie i ludziach, którzy stali się jego ofiara

mi („Cotturd, Tarrou. ona, wszyscy, których kochał i stracił, martwi lub winni, byli zapomniani ).

<.2 2 doktor Rieux-

3.2.2.1.    doświadczanie bólu.

3.2.2.2.    świadomość zagrożenia beztroskiej radości,

3.5    przyczyny różnic:

5.5. i. miasto.

5.5.1    I. mieszkamy Oranu - najczęściej ludzie którzy w obliczu dżumy przyjmowali posta

wę bierną.

5.5    1 2. byli bezsilni wobec ogromu nieszczęścia.

5.3.13. często zachowywali się tak, jakby zarazy nie było.

5.3.1.4. próbowali wyciągnąć z niej korzyści dla siebie,

3.3 2. doktor Rieux:

3.3.2.1.    człowiek, który przez cały czas trwania dżumy walczył z nią pomimo świadomości ponoszenia klęski,

3.3.2.2.    po zakończeniu epidemii podjął inny wysiłek: „postanowił napisać opowiadanie, które tu się kończy, żeby nie należeć do tych, co milczą”, „ta kronika nie może być jednak kroniką ostatecznego zwycięstwa. Może być tylko świadectwem tego, co należało wypełnić i co niewątpliwie powinni wypełniać nadal, wbrew terrorowi i jego niestrudzonej broni, mimo rozdarcia osobistego, wszyscy ludzie, którzy, nie mogąc być świętymi i nie chcąc zgodzić się na zarazy, starają się jednak być lekarzami",

3.3- 2.3. dr Rieux jako jedyny ma świadomość, że walka ze złem nigdy się nie kończy („bak

cyl dżumy nigdy nie umiera i nie znika, że może przez dziesiątki lat pozostać uśpiony w meblach i bieliźnie, że czeka cierpliwie w pokojach, w piwnicach, w kufrach, w chustkach i w papierach, i że nadejdzie być może dzień, kiedy na nieszczęście ludzi i dla ich nauki dżuma obudzi swe szczury i pośle je, by umierały w szczęśliwym mieście”),

3-3.2.4. wiedza o istniejącym zagrożeniu nie powoduje zaniechania walki,

3.3.2.5. Rieux pomimo swojej postawy nie jest kreowany na herosa,

3-3.2.6. solidaryzuje się z ludźmi nieświadomymi zagrożenia („mimo catego bólu Rieux czuł. że tu z nimi się łączy"), usprawiedliwiając ich tym, że „ludzie są zawsze tacy sami” i widząc w nich „silę i niewinność”, czyli umiejętność zapominania,

3.3- 2.7. sam bierze na barki brzemię odpowiedzialności.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dżuma&Mit Syzyfa3 i. Wnioski t!
Dżuma&Mit Syzyfa1 Odwołując sie clo ps*2ryi:oc20iiycii fragmentów Mitu Syzyfa. oraz Dżumy, przedstaw
Dżuma&Mit Syzyfa2 Pr<> pozyejja fnocieIu ocipowietlzi ■ . lii i; Tiuacjc n jH-owad/ajacc: 1.1.
skanuj0114 2 Propozycja punktacji i odpowiedziW tabeli zostały zamieszczone propozycje punktacji. Rz
Laboratorium problemowe. Model Helikoptera, Sprawozdanie. Wykres 9 - Metoda strojonego modelu - Odpo
21742 IMG622 48 Mit i znak wyjaśnić, jak odpowiada on interesom określonego społeczeństwa, słowem -
image357 22 Witamy! Plik Edycja Widok Wstaw Format Narzędzia Akcje Pomoc Odpowiedz £$> Odpowiedz
cwiczenie8 (4) 104 Ćwiczenie 8 Poszczególne odcinki linii są załączane stycznikami Wl. W3. W5. model
sr 06 str18[2] Schemat do modelu 9 ,Oż.....K& £&(& /■■■■ Schemat t- .ii\ii 11 / /
DSC97 Estymacja w modelu Odpowiedź;
wirus 1. Zapytanie o adres IP 3. Prawidłowa odpowiedź- £}OU3OC3 CU3CLO CU=X <1C$gmm ooiCioao OjZ
Pytanie: W pomieszczeniach administracyjnych, biurach i pracowniach hałas: Odpowiedzi: A £ B r C

więcej podobnych podstron