egz filozofia (19)

egz filozofia (19)



I Wielkie systemy filozoficzne

e wtedy, kiedy jest poznawaniem dla niego samego, a nie dla czegoś innego, a więc myślenie czyste jest najcenniejsze, bo dotyczy naczelnej i kierującej wszystkim zasady. W księdze alfa minor Metafizyki dodaje, że filozofia jest wiedzą o prawdzie, bo celem nauki teoretycznej jest prawda, tak' jak celem nauki praktycznej, - działanie. Oprócz wiedzy teoretycznej (filozofia pierwsza, matematyka i fizyka) i praktycznej Arystoteles wyróżniał również wiedzę pojetyczną, która dotyczy wytwarzania określonych przedmiotów.

Dla Arystotelesa tym, co istnieje pierwotnie, są konkretne, indywidualne i niezależne od siebie rzeczy, któreśujpierw poznajemy zmysłowo.^ilozofia-pierwsza (nazwana później metafizyką prawdopodobnie przez Androńikosaz Rodos) jest dlatego pierwsza, że dotyczy pier.wszych-i ostatecznych-przy-W Metafizyce Arystoteles stwierdza, że gdyi&uue-bvłe~żadnvch | innych bytów niż byty zaistniałe dzięki naturze (byty materialne),^) fizyka byłaby filozofią pierwszą. Istnieje jednak jakaś substancja nieruchoma, która jest wcześniejsza (ontycznie) niż tamte byty, a więc wiedza jej dotycząca musi zostać nazwana filozofią pierwszą (teologią). Zajmuje się ona: L),przyrł s czynami i pierwszymi lub najwyższymi zasadami, 2) bytem jako bytenJ 3) substancją (ousia), 4) Bogiem. Filozofia pierwsza nie pokrywa się z żadni z nauk szczegółowych, bo te ostatnie wyodrębniają zawsze jakąś dziedzin^ bytu, którą się zajmują, a filozofia pierwsza poszukuje zasad i przyczyn rzeczywistości jako takiej. Arystotelesowskie stwierdzenie, że „istnieje wiedza, która bada byt jako byt i to, co przysługuje mu ze względu na niego samego”, należy rozpatrywać w kontekście rozróżnienia na byt w sensie istotnym i byt w sensie przypadłościowym. Musi zatem istnieć coś stałego (istota, substancja), co stanowi podmiot orzekania istotnego. Bo byt - jak mówi Arystoteles - przejawia się, a więc też orzeka na wiele sposobów: według przypadłości, według schematu kategorii, przez możność i akt oraz jako praw-dańfałsz.

Przede wszystkim należy odróżnić byt w sensie istotnym od bytu w sensie przypadłości. Ten pierwszy jest bytem samym przez się {to on kath hauto), to znaczy substancją (tłumaczenie greckiego słowa ousia jako substancji nie jest zbyt poprawne, bo jednoaspektowo obciążone łacińskim zna* czeniem pojęcia substantia). Arystoteles odróżnia substancję pierwszą (jako przykład podaje poszczególnego człowieka lub konia) i substancję drugą (człowiek w ogóle, koń w ogóle). Podział ten opiera się z kolei na odróżnię-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
egz filozofia (19) I Wielkie systemy filozoficzne e wtedy, kiedy jest poznawaniem dla niego samego,
Wychowanie jest zjawiskiem pierwotnym. Pojawiło się wtedy kiedy człowiek zaczął sobie uświadamiać sa
skanowanie0013 (88) chaela Riffaterre’a do deklaracji, że tekst staje się właściwie literacki tylko
FunkcjonowanieRynku R026 047 jeden lub dwóch sprzedawców o podobnym udziale w ogólnej wielkości pod
Norma ISO 22 000 wskazując wymagania dla systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności jest przeznacz
pedeutologia00006 (2) 198 Lech Witkowski wtedy, gdy jest sam agresywny czy autorytarny i nie tylko w
bazy5 7. Systemowa baza danych master. a) jest szablonem dla baz danych tworzonych przez użytkownikó
egz filozofia (23) rozdział 3
Przegląd filozoficzno literacki4 Reprezentacj e-dwugłowce Reprezentacj e-dwugłowce ktoś się zachowu

więcej podobnych podstron