etyka msroda2

etyka msroda2



> .>TVO/FN

jc<t zatem rozróżnianie etyki sumienia i etyki metafizycznej oraz etyki niezależnej i etyki religijnej; natomiast uh przedmiotowe przeciwstawianie sobie na zasadzie Jvsjunks.ii jest metodologicznie bezpodstawne.

Ze źródeł objawienia chr/escijańskieęo wynika, ze ostatnie słowo etyki afirmacji godności cz/ow teka nie jest jeszcze ostatnim słowem Boga na ten temat. Oka/uje się bow iem, ze człow iek czynem zanegował moralną pow inność działania i grzech pierworodny 1 i iKłtąd ujawniła się rozbieżność międ/\ aktami poznania a woli ludzkiej; świadczy o tym sumienie, co staje się doświadczalnym punktem wyjścia dla refleksji etycznej, wskazującym na dramatyczne rozdarcie w podmiocie działania, który często wiedząc i uznając, co powinien czynić, z własnego wyboru nie działa tak. jak by mógł i powinien. Stan negowania aktem wolności lego, co ałirmuje on aktem poznania, uwłacza godności osoby ludzkiej i jest uważany za moralny upadek człowieka; pytanie o przezwyciężenie lub zapobieżenie takiemu stanowi rzeczy daje podstawę do ukonstytuowania problematyki wyzwolenia moralnego (zbawienia) człowieka (soteriologia etyczna), pozostającej w bezpośrednim związku z zagadnieniem istoty i źródeł zła moralnego (upadku) człowieka; trafna diagnoza oraz wskazanie jego rzeczywistego źródła stają się nieodzownym warunkiem sformułowania podstawowych zasad moralnego wyzwolenia człowieka; zwolennicy etyki personalistycznej nie widzą możliwości właściwego sformułowania, a tym bardziej rozwiązania problemu etycznej soteriologii poza zwróceniem uwagi na elementy, które od wewnątrz kształtują człowieka jako suwerenny byt osobowy, zależny w swym istnieniu od stwórczej miłości osobowego Absolutu (autonomia w Bogu), przyznając tylko podrzędne znaczenie zewnętrznym (zwłaszcza materialno-ekonomicznym) uwarunkowaniom życia i współżycia ludzkiego. Ale objawienie chrześcijańskie jest interwencją miłości Boga w dramatyczny los człowieka, ukazującą dlań szansę wyzwolenia moralnego bez naruszenia jego wolności. Szansę tę Bóg stwarza człowiekowi, mobilizując go „przekonującą mocą Miłości” (Flp 2,1), która w tym celu dokonuje wcielenia (J 1,14) i podejmuje się roli moralnego wybawcy człowieka przez odkupienie.

Encyklopedia katolicka, l. 4,

Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1985.

Ija LAZARI-PAWŁOWSKA

O pojęciu moralności

Marii Ossowskiej, inspiratorce tych rozważań

I Aksjologicznie neutralne pojęcie moralności

W artykule swoim zajmować się będę aksjologicznie neutralnym pojęciem moralności. Klasyfikuje ono zjawiska na moralne i pozamoralne jako należące i nienależące do sfery moralności, nie zaś na moralne i niemoralne jako dobre i złe pod względem moralnym.

Dla uproszczenia ograniczę swoje uwagi głównie do pojęcia normy moralnej.

Samo to przeciwstawienie aksjologicznie neutralnego pojęcia moralności pojęciu oceniającemu nie zawsze jest przestrzegane, nie zawsze też spotyka się z uznaniem, a bywa i tak, że się programowo od niego odstępuje. Problem polega na tym, czy niezależnie od jego treści wszelki system norm podpadający pod odpowiednie kryteria formalne nazywać moralnością, tak jak się zazwyczaj wszelki system norm podpadający pod odpowiednie kryteria formalne nazywa prawem. Prawnicy zresztą też nie są co do tego zgodni. Na przykład G. Radbruch twierdził po okresie hitleryzmu, że jeżeli jakieś ustawy są jaskrawo niesprawiedliwe, szkodliwe społecznie, niezgodne z duchem humanizmu, to chociaż spełniają warunki formalne norm prawnych, nie można ich nazywać prawem. Jest to wówczas Unrecht, a nie Recht'. Tego rodzaju tendencje, spotykane wśród teoretyków prawa, na terenie etyki występują dość często.

Oto przykłady: H. Feigl rozważa kwestię, czy można mówić o etyce

1 G. Radbruch, Der Mensch im Recht, Gdttingen 1957, s. 106.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
etyka msroda2 radett« >tyczen_-_------ jest zatem ------- ■ t . .h nr/cuii*1 -"1— * niezaie
etyka msroda3 (ja LAŻ ,.KLPA VLO VSKA (ja LAŻ ,.KLPA VLO VSKA , h , LSZVzniu. opowiadają >w &quo
etyka msroda4 vj.;, i a^ KJWSKA vj.;, i a^ KJWSKA ,,.vtr/w i I /.au.i»- "v
etyka msroda5 • loajLZne kryterium moralności. „Badacze moral-/mitywnych mogą - dwiema drogami. Mog
etyka msroda2 Tadeusz CZEŻOWSKIAksjologiczne i deontyczne normy moralne W podręcznikach i wstę
etyka msroda4 laJci.* CZIiŻOWSKI laJci.* CZIiŻOWSKI atonia. *dyi "« « P^tawialne w wyobraźniac
etyka msroda5 Tadeusz CZEŻOWSKJ Ftvka deontyczna budowana aksjomatycznie ma strukturę teorii hipote
etyka msroda9 Henryk ELZENBERG JOo tuzina ostryg ale nie dostarczenia przez jedno lub drugie równej
etyka msroda0 Henryk til.ZENBERG w języku może przyjmować termin „wartość"). Wybór musi być ja
etyka msroda3 Henryk ELZENBERG \ rzeczywistości formuła nasza znaczy coś całkiem innego. Znaczy ona
etyka msroda4 Henryk ELZENBERG 7. Stany rzeczy nie są wartościowe. Mówi się nie tylko, że jakiś prz
etyka msroda5 Henryk ELZENBERG rzeczy. Ale jest faktem, że w pewnych można. Przekonanie przeciwne z
etyka msroda9 22<i Henryk ELZRNBŁRG jest. to wiat jako całość jest hardziej wartościowy, niż gdy
etyka msroda2 Roman INGARDENUwagi o względności wartości Siary problemat względności wartości zależ
etyka msroda3 Kfiiiun inoarpen Kfiiiun inoarpen o względności wWofci Ip-I. l!dv Chr....... ... *&qu
etyka msroda6 Roman INGARDEN 3 czy wartość przedmiotu, dana nam w obcowaniu bezpośrednio, z przedmi
etyka msroda7 270 Rumun INGARDEN rodzaju lub wreszcie wartości różnego rodzaju narzędzi nieorganicz
etyka msroda8 Roman INGARDEN rów czysto intencjonalnych, mających najwyżej swą podstawę bytową w pe
etyka msroda0 Marian CK/Ht l;t’Kl II interpretacje sądów wartościujących Sens    »««

więcej podobnych podstron