etyka msroda0

etyka msroda0



88    Ija LAZARI-PAWLOWSKA

3. Problem norm pozamoralnych. Dotychczasowe moje uwagi przemawiają chyba za tym. że wszelkie próby wskazania takich norm dotyczących ludzkiego zachowania, które na pewno ze względu na żadne ze stosowanych kryteriów nie mają moralnego charakteru, muszą skończyć się niepowodzeniem.

Liczni autorzy silą się jednak na wymyślenie przykładów jakichś norm pozamoralnych. Na przykład J. Hospers mówi. że jest sprawą moralnie obojętną, czy w staje się z łóżka prawą nogą czy lewą1. A przecież możliwe jest, że w jakiejś kulturze i to zachowanie podlega reglamentacji moralnej ze względu na jakieś przekonania o związkach przyczynowych między zjawiskami. Wiele tego rodzaju przykładów znajdziemy w autobiografii Indianina z plemienia Hopi Wódz Słońca. Autor opowiada, jak sumiennie przestrzegał najrozmaitszych, wedle naszych poczuć, czysto magicznych form zachowania, dotyczących również kolejności ruchów ręką czy nogą. „Starzy chwalili mnie i powiedzieli, że gdy obrzędy nie są wykonywane we właściwy sposób, przychodzi głód [...] Postanowiłem, że nigdy nie zaniedbam żadnego obrzędu i zawsze będę się starał pilnie wykonywać swoje obowiązki”2. Dlaczego mielibyśmy nie uznać takich postanowień za moralne? I dlaczego mielibyśmy w tej sytuacji nie uznać za moralne różnych obrzędowych przepisów, które mają ludzi chronić przed klęską głodu?

Podobnie przedstawia się sprawa z oderwanymi od kontekstu sytuacyjnego przykładami norm pozamoralnych, jakie podają inni autorzy. Podają np. obowiązek meldowania się w ciągu tylu a tylu dni, przepisy dotyczące wsiadania do tramwaju itp. Nietrudno chyba wskazać sytuacje, w jakich normy te trzeba by było ze względu na takie czy inne kryterium uznać za moralne.

W książce Gibba Mahometanizm czytamy, że wedle Koranu człowiek przed pielgrzymką powinien osiągnąć stan rytualnego uświęcenia. Pielgrzym udający się do Mekki „nie ma prawa polować, obcinać włosów i paznokci, używać perfum, nakrywać głowy”3. Przy kryterium socjologicznym, stosowanym przecież faktycznie, wszystkie te nakazy należałoby z pewnością uznać za moralne.

Warto sobie również uświadomić, że istnieje nieskończenie duża rozmaitość norm pochodnych w stosunku do aksjologicznych założeń uznanych za moralne, ponieważ istnieje nieskończenie dużo możliwości zachowań, które ludziom mogą nakazywać ich przekonania o rzeczywistych lub urojonych związkach przyczynowych między zjawiskami. Wódz Słońca opowiada o różnych zabiegach podejmowanych dla zagwarantowania obfitych zbiorów kukurydzy: „Dobrym obyczajem było urządzanie wyścigów wokół pól kukurydzy, aby zachęcić młode rośliny do szybkiego rośmęcia" Udział w takich wyścigach jest zapewne dla tych, którzy chcą uchronić rodzinę przed głodem, obowiązkiem moralnym, podobnie jak obowiązkiem moralnym może być dla ogrodnika podlewanie roślin w okresie suszy, aby przez wysokie zbiory zapewnić rodzinie środki utrzymania.

III O potrzebie definicji moralności

Kiedy sprecyzowanie pojęcia moralności staje się sprawą teoretycznie

doniosłą?

Ossowska w Socjologii moralności postawiła problem, „czy w praktyce naukowej można prowadzić badania, nie bardzo wiedząc, co się właściwie bada”. ,Jakoż wydaje się — twierdzi Ossowska — że jest 10 do pewnego punktu możliwe”. Dalej wskazuje pewien typ problematyki naukowej, która nie cierpi na niesprecyzowaniu pojęcia moralności. Chodzi mianowicie o badanie zależności między jakimiś dwoma czynnikami, o których się przyjmuje, że jeden z nich jest pozamoralnego, a drugi moralnego rzędu. Pierwsza część Socjologii moralności poświęcona jest tej właśnie problematyce. Ossowska stwierdza: „Tak np. mówiliśmy o ewentualnym związku zachodzącym między liczbą urodzin a szacunkiem da życia ludzkiego, między podziałem pracy a solidarnością, między liczebnością grupy a rolą, jaką miałaby w niej odgrywać zasada wzajemności. W tych wypadkach, gdyby się okazało po sprecyzowaniu pojęcia moralności, że czynnik, który poczytywaliśmy za moralny, nie miał charakteru moralnego, wynik w postaci zależności stwierdzonej albo zaprzeczonej 4

1

   J. Hospers, Humań Conduct, New York 1961.

2

   Wódz Słońca, Autobiografia D.C. Talayesvy, tłum. M. Krzeczkowski, Warszawa 1964, s. 215.

3

   H.A.R. Gibb, Mahometanizm, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1965, s. 54.

4

Wódz Słońca, s. 246.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
etyka msroda7 S4 Ija LAZARJ-PAWLOWSKA moralnymi, lec/ zaleceniami prakseologicznymi. wskazującymi s
etyka msroda9 $6    Ija LAZARI-PAWLOWSKA naJeż przeciwstawić roztropności. Jest rzec
043 (3) 200 Ija LAZARI-PAWŁOWSKA czy dziesięciu niewinnych osób albo choćby tylko jednej niewinnej o
042 (3) 198 Ija LAZARI-PAWŁOWSKA indyjskiego społeczeństwa uznają zakaz (umyślnego) zabójstwa nie ty
etyka msroda8 Sf» Ijj LAZARl-PAWŁÓW SKA należ) przeciwstawić roztropności. Jest rzeczy możliwą, że
etyka msroda5 Ija LAZAR! • PAWŁOWSKA kryterium moralności. ..Badacze moral-ch prymitywnych mogą iść
etyka msroda9 I,a LAZARI-PAWLOWSKA S6    ------— wstawić roztropności. Jest rzeczą m
etyka msroda2 Roman INGARDENUwagi o względności wartości Siary problemat względności wartości zależ
etyka msroda3 tja L /ARI PAWŁOWSKA hitJer>/!!iu tu:1 .. />/mu. upou łajając /a tym. że można,
etyka msroda6 Ijj LAŻARI PAW LOWSKA >zynii" pojęciami. Jeżeli „gorsze” miałoby lu znaczyć t
etyka msroda7
etyka msroda3 (ja LAŻ ,.KLPA VLO VSKA (ja LAŻ ,.KLPA VLO VSKA , h , LSZVzniu. opowiadają >w &quo
etyka msroda4 vj.;, i a^ KJWSKA vj.;, i a^ KJWSKA ,,.vtr/w i I /.au.i»- "v
etyka msroda5 • loajLZne kryterium moralności. „Badacze moral-/mitywnych mogą - dwiema drogami. Mog

więcej podobnych podstron