fotografowanie architektury

fotografowanie architektury



ISTOTA ZDJĘĆ ARCHITEKTONICZNYCH

Każde idjęde fotograficzne jest dokumentem, nawet wtedy gdy foto. graf nic zdaje sobie z tego (prawy. W fotogramach artyityeznych do-kumentalność maleje, ale nie znika nigdy całkowicie. Fotografia — technika naturaliityczna Jest bardzo szczegółowa, lecz przy tym ma ten-dcncje do deformacji rzeczywistości. Zasadniczo bardzo łatwo Jest wykonał zdjęcie Potrafi to poprawnie zrobić nawet mało zaawansowany fołoarnt-tor. Jednakie najczęściej zdjęcie takie jest nie tylko nieładne ale 1 niedokładne. nieprawdziwe. Przykładem tego niech będzie znany okrzyk atarszej pan! na widok swoich zdjęć „czy ja naprawdę tak wyglądam?'

Ta pani w duiej mierze ma racje. Zespół, aparat fotograficzny emulsja fotograficzna i technika fotografowania w sumie dala nieprawidłowy )e) obraz, postarzony, pełen zmarszczek, niewidocznych w naturze, pozbawiony barwy twarzy (często uzyskanej sztucznie). Zespół techniki fotograficznej zawiódł.

Tiudno. Musimy to przyznać: fotografia kłamie, nie pokazuje rzeczywistości poprawnie, prawdziwie

I tym narzędziem mamy wykonywać obrazy budowli, czyli mamy robić zdjęcia obiektów architektonicznych.

W dalszym ciągu naszych rozważań niejednokrotnie powrócimy do tego tematu i będziemy się zastanawiać, jak zapobiec tej biednej interpretacji. Okaże sie. że nie Jest tak żle. ie śmiało możemy robić zdjęcia budynków pod warunkiem... Łc będziemy fotografować prawidłowa.

Poza typowo amatorskimi tematami, jakimi są: grupka rodzlnn*. „portret". pies lub kot. dziecko, sceny na wycieczce, wreszcie krajobrazy, jednym z ciekawszych 1 częściej fotografowanych tematów jest budownictwo, zwłaszcza budownictwo zabytkowe. Niestety, większość fotoama-torów nie zna szeregu prawideł, dotyczących tej dziedziny fotografii, lub też o nich zapomina. Prawidłami tymi są:

1- świadomy dobór tematu

2.    poprawna perspektywa obrazu

3.    odpowiedni dobór oświetlenia.

Csy Jesteśmy w sianie sfotografować go w ten apoaób aby Jego najistoł-**hz* elementy były widoczne I to widoczno w apoaób poprawny, czy nam- warunki techniczne, a wlec aparat fotograficzny l odpowiedni materiał światłoczuły są w stanie odtworzyć'prawidłowo rzeczywistość?

. Temat — rzecz najważniejsza. Czy warto fotografować dany obiekt?


Czy optyka naszego aparatu, na*ze obiektywy podołają zadaniu, czy potrafimy objąć całotć budynku naszym obiektywem, zwłaszcza wtedy, gdy dostęp do budowli Jest utrudniony? Sfotografowanie na przykład całej fasady warz rawskiej katedry iw. Jana jest niemożliwe z tego powodu, le Je*t ona ciasno obudowana 1 fotograf nie ma motliwoiei oddalenia »!e od tematu. Czy oiwietlcnle. które mamy do dyspozycji pozwoli na po-fSrawnc odtworzenie faktury (cegieł, boni, tynków, reliefów, kolumn, nett>, wreszcie polichromii)?

Wszystko to są zagadnienia, które należy sobie postawić przed przystąpieniem do fotografowania.

Pamiętajmy, te nasz temat obejmuje nic tylko fotografowanie fasady esy bocznej sylwetki budowli. Interesuje nas również zagadnienie fotografowania wnętrza. Jego wystroju, atmosfery, ©łwletlenle, barwy. Wnętrze architektoniczne to tylko pozornie Inny temat Wnętrze interesuje nas

w rówej mierze, co 1 iciany zewnętrzne.

Przed zdjęciem obiektu architektonicznego możemy postawić różne zadania. Może to być po prostu pamiątkowe zdJecle amatorskie, na przykład fotogram przedstawiający dom, w którym mieszka fotograf czy dom wczasowy, w którym spędza urlop. Takiemu zdjęciu nie stawiamy dużych wymagań. Musi ono być ostre, doić kontrastowe, a czy iciany budynku .Stoją pionowo" czy też zrie „walą", to nie odgrywa większej roli, Jeżeli okno mojego pokoju czy „drzwi do lubej mieszkania” są widoczne.

Zdjęcia architektury, na przykład budynku, w którym wydarzył sie fakt historyczny wykorzystywane są w reportażach. Oczywiście wtedy musimy dbać o poprawność techniczną, o rysunek perspektywiczny, ostrość Obrazu i Jego konlraslowość. Ale cechy te muszą ustąpić przy ważniejszych kryteriach, takich Jak zachowanie atmosfery (nastroju) miejsca, jak podkrcślome szczegółów ważnych dla tematu, na przykład okna, z którego strzelał członek organizacji podziemnej.


Czasami zdjede nasze ma za zadania dokumentować realne cechy budynku. Musimy wtedy pamiętać o prawidłowych proporcjach, o Jego ogólnym wyglądzie nic „od atrony podwórka" a od frontu, który dla danego obiektu jest charakterystyczny, musimy pokazać tonalnołć ścian, konstrukcje drzwi i oWon, balkonów czy Innych szczegółów zewnętrznych. W takim zdjęciu nic wolno zlekceważyć rysunku perspektywicznego. ze względu na to. te pokazuje proporcje, nie wolno również sobie pozwolić na zagubicnlo jakiejkolwiek części w cleniu, bo byłoby to przyczyną utraty szczegółów. Zdjęcie nasze musi być przecież dokumentem.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
fotografowanie architektury ISTOTA ZDJĘĆ ARCHITEKTONICZNYCH Każde zdjęcie fotogiafleznc Jest dokume
MRR5 lai howują nadal ścisły !»»■> * istotą Judzką nawet wtedy, gdy trirłwrtT id pozbawiona. Tak
fotografowanie architektury9 SPIS TREŚCI sir. Wstęp.............. 5 Istota zdjęć architektonicznych.
fotografowanie architektury9 SPIS TREŚCI sir. Wstęp.............. 5 Istota zdjęć architektonicznych.
fotografowanie architektury następuje poruszenie. Nie pomaga tu nawet utycie długiego i t wężyka. J
fotografowanie architektury& WYWOŁANIE NEGATYWU Ponieważ Jest to zagadnienie ogólne, przypomnimy tu
fotografowanie architektury nie unosząc obiektywu. Jednakie przy takim położeniu aparatu c teudno J
fotografowanie architektury 46 również rzeczywistość, zwłaszcza wtedy, gdy stanowią rzut skośny, a-
fotografowanie architektury& WYWOŁANIE NEGATYWU Ponieważ Jest to zagadnienie ogólne, przypomnimy tu
fotografowanie architektury6 Rys. 82 Jest niewielkie, niewidoczne. Ale gdy kęt widzenia Jest szeroki
fotografowanie architektury następuje poruszenie. Nie pomaga tu nawet utycie długiego 1 mii wężyka.

więcej podobnych podstron